REKLAMA
LPG
05.07.2010

Elpigaz Dieselgaz - więcej szczegółów


REKLAMA
ry reduktora poza określone granice (zarówno zbyt niska temperatura jak i zbyt wysoka skutkuje wyłączeniem instalacji gazowej). Wzrost temperatury cieczy chłodzącej świadczy o wzroście temperatury silnika, tym samym może być wtórnym sygnałem wzrostu ciśnienia gazu.
 
Termopara montowana w układzie wydechowym jako zabezpieczenie przed przegrzaniem silnika Diesla zasilanego LPGfot. ElpigazSystem jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem firmy Elpigaz wykorzystuje termoparę montowaną w układzie wydechowym jako zabezpieczenie przed przegrzaniem silnika. Po przekroczeniu temperatury spalin 700stopni C układ gazowy wyłącza się, silnik jest zasilany wyłącznie olejem napędowym

Nad prawidłową pracą systemu gazowego czuwa również czujnik temperatury montowany w układzie wydechowym. Po przekroczeniu określonej temperatury (około 700oC) układ gazowy wyłącza się, nie dopuszczając do uszkodzenia turbosprężarki. Wzrost temperatury spalin wynika z wzbogacenia składu mieszanki dostarczanej do silnika.

System zasilania gazowego silników Diesla firmy Elpigaz w komorze silnikowej VW T5fot. gazeoSystem zasilania gazowego silników Diesla firmy Elpigaz w komorze silnikowej VW T5. Instalacja wykorzystuje reduktor-parownik Fiore z elementami z tworzyw sztucznych, wyżej widoczny jest filtr gazu zintegrowany z czujnikiem ciśnienia w kolektorze dolotowym

Paliwo gazowe jest dostarczane do silnika za pośrednictwem wtryskiwacza przed turbosprężarką. Tworzona mieszanka gazowo-powietrzna jest uboga (poza granicą zapalności), dlatego jej zapalenie się w układzie dolotowym a tym samym uszkodzenia turbosprężarki nie jest możliwe. W silnikach o mocach do 300 KM stosuje się jeden wtryskiwacz, w większych jednostkach napędowych (o większym zapotrzebowaniu na paliwo), ich liczba proporcjonalnie rośnie. Wydajność wtryskiwacza dostosowuje się tak jak w klasycznych systemach wtrysku gazu za pomocą odpowiedniego wymiaru dyszy wkręcanej w kolektor dolotowy oraz podczas kalibracji tak, aby ilość gazu dostarczana do silnika nie przekraczała 20% zużycia oleju napędowego.

Czujnik wmontowany w zespół filtra gazu mierzy ciśnienie za turbosprężarką. Jest ono proporcjonalne do obciążenia silnika. Jeśli silnik nie ma turbodoładowania (stałe podciśnienie w układzie dolotowym) wymagane jest zamontowanie czujnika położenia przepustnicy. Jeśli jej nie ma czujnik montuje się przy pedale gazu. Przekazuje on sygnał, będący informacją o obciążeniu silnika dla sterownika elektronicznego.

Sposób montażu czujnika położenia przepustnicyfot. ElpigazSposób montażu czujnika położenia przepustnicy
Sygnał prędkości obrotowej systemów zasilania gazowego do samochodów z silnikami Dieslafot. ElpigazSygnał prędkości obrotowej systemów zasilania gazowego do samochodów z silnikami Diesla bez obrotomierza jest najczęściej pobierany z alternatora

Układ jest bardzo prosty w montażu. Do poprawnego działania niezbędny jest stabilny sygnał prędkości obrotowej. Z uwagi na brak układu zapłonowego do określenia obrotów silnika używa się sygnału z obrotomierza (jeśli jest zamontowany). Jeśli go nie ma można wykorzystać sygnał pracującego alternatora lub czujnika ciśnienia oleju. Oba sygnały są przetwarzane przez sterownik elektroniczny.

Wstępna mapa do danego typu silnika jest dostarczana wraz ze sterownikiem. Natomiast dokładnej kalibracji dokonuje się na podstawie pomiarów zużycia paliwa. Skrupulatnie notowane ilości tankowanych paliw i przebytej drogi pozwalają na ocenę wskaźnika ilości gazu do oleju napędowego, który powinien wynosić około 20%. Jeśli stosunek jest inny trzeba zmienić nastawy układu. Oczywiście z każdym zamontowanym samochodem rośnie doświadczenie i można wykorzystywać nastawy z poprzednio montowanych systemów.

Wymagane jest jednak prowadzenie statystyki, która jest konieczna także w trakcie normalnej eksploatacji, aby kontrolować stosunek obu paliw. Każda nieprawidłowość w ich proporcjach musi skutkować wizytą w warsztacie. Zaburzenie wartości tego wskaźnika może być przyczyną poważnej awarii silnika, wynikającej z przegrzania.
Kalibracja musi uwzględniać również konieczność pracy silnika na biegu jałowym wyłącznie z wykorzystaniem oleju napędowego.

Systemy LPG w silnikach Diesla generują największe oszczędności w przypadku dużych jednostek napędowych stosowanych w samochodach ciężarowych. Obecnie trwają testy takich pojazdów wyposażonych w systemy zasilania gazowego. W takim przypadku montaż jest jeszcze łatwiejszy z uwagi na dostęp do wszystkich elementów silnika uzyskiwany po uniesieniu kabiny. Należy jednak zachować szczególną ostrożność przy wyborze miejsca montażu wtryskiwaczy gazu, pamiętając o fakcie, że układ hamulcowy jest uruchamiany pneumatycznie. Wtryskiwacze gazu muszą być zamontowane w takim miejscu aby nie było możliwości pobrania do układu hamulcowego mieszanki gazowo-powietrznej, co często wymaga modyfikacji układu poboru powietrza do sprężarki.

Nad systemami zasilania gazowego do silników o ZS pracują wszyscy krajowi producenci instalacji gazowych, co świadczy o dużym zainteresowaniu ze strony rynku. Wytwórcy najbardziej liczą na przewoźników wykorzystujących samochody dostawcze i ciężarowe, którzy potencjalnie mogą zaoszczędzić najwięcej.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Elpigaz



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.