Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. gazeo.pl / Renault Premium DXi z gazowym układem zasilania Oscar-N Diesel poprzednie następne
13.08.2012

Oscar dla diesla?

Oscar dla diesla? fot. gazeo.pl


REKLAMA
wane są wtryskiwacze gazu. W prezentowanym ciągniku siodłowym stosowane są wtryskiwacze Hana, które charakteryzują się dużą trwałością, co w przypadku ciężkich pojazdów użytkowych pokonujących nierzadko nawet 10 tys. km miesięcznie jest bardzo istotne.
 

Przewody i dysze

Przewody pomiędzy wtryskiwaczami gazu a dyszami wkręconymi w kolektor dolotowy muszą mieć jednakową długość. Najlepiej jeśli są jak najkrótsze, tym bardziej, że dysze wkręcane w poszczególne kanały dolotowe silnika to tzw. dysze przedłużane. Miedziana rurka wprowadzona do wnętrza kolektora powoduje, że gaz jest podawany do silnika w bezpośrednie sąsiedztwo zaworów dolotowych. Im krótsze przewody łączące wtryskiwacze z dyszami tym bardziej precyzyjnie można sterować dawką paliwa gazowego dostarczanego do silnika.

Termopara w układzie wylotowym silnika Renault Premium 410 DXifot. gazeo.plTermopara w układzie wylotu spalin silnika Renault Premium 410 DXi

Zabezpieczenia

Nad odpowiednim dawkowaniem paliwa gazowego do silnika czuwa elektroniczny sterownik wtrysku gazu LPG/CNG. Nie można jednak wykluczyć awarii jakiegoś elementu instalacji gazowej zasilającej silnik, co może spowodować nadmierny wzrost udziału paliwa gazowego w dawce zasilającej jednostkę napędową. Jest to niebezpieczne zjawisko, które może w krótkim czasie doprowadzić do uszkodzenia silnika. Z tego powodu stosowane są różnego rodzaju zabezpieczenia, wyłączające gazowy układ zasilania w odpowiednim momencie. Jednym z monitorowanych parametrów jest temperatura spalin. Z tego powodu w układzie wylotowym montowany jest czujnik temperatury spalin (termopara).

Monitorowanie temperatury spalin jest ważne z dwóch powodów. Przede wszystkim wzrost temperatury gazów wylotowych świadczy o nadmiernym wzbogaceniu mieszanki gazowo-powietrznej, co jest wynikiem nieprawidłowego działania instalacji gazowej. Po przekroczeniu granicznej temperatury spalin instalacja gazowa automatycznie przestaje dawkować gaz do silnika.

Pomiar temperatury spalin jest także niezbędny w trakcie strojenia instalacji gazowej. Na podstawie temperatury gazów wylotowych osoba kalibrująca instalację jest w stanie ocenić dawkę gazu i ustalić jej maksymalną wielkość.

Warto wiedzieć

Czujniki spalania stukowego mierzą wibracje przenoszące się na korpus silnika, które  powstają w wyniku odbijania się fal ciśnienia od ścianek komory spalania. Nie jest to "granie zaworów” jak mawiają niektórzy. Istotą spalania stukowego jest rozchodzenie się czoła płomienia w komorze spalania z prędkościami rzędu 1000 m/s podczas gdy w czasie normalnego spalania czoło płomienia rozchodzi się prędkością około 30-60 m/s.

Czujnik spalania stukowego

W przypadku gdy do silnika jest podawana zbyt duża ilość gazu, proces spalania przebiega nieprawidłowo i dochodzi do spalania stukowego. Aby monitorować ilość gazu podawaną do silnika stosuje się czujniki spalania stukowego (w silnikach rzędowych jest to jeden czujnik, widlaste jednostki napędowe wymagają dwóch czujników).

Czujniki spalania stukowego stosowane są w tym samym celu, co termopara mierząca temperaturę spalin w układzie wylotowym, tzn. nadzorują proces spalania i służą jako wskazówka przy kalibracji systemu zasilania gazowego, w określeniu maksymalnej możliwej do zastosowania w danym silniku dawki gazu. W tym celu z silnika pracującego na samym oleju napędowym zbierana jest mapa stuków, a przy strojeniu instalacji gazowej dawka LPG/CNG jest dobierana w taki sposób aby nie przekraczać wartości stuku podczas pracy silnika na oleju napędowym.

Przełącznik rodzaju zasilania w Renault Premium 410 DXifot. gazeo.plPrzełącznik rodzaju zasilania (diesel/diesel + LPG) na tablicy przyrządów w ciągniku Renault Premium 410 DXi

Układ ISD

Jest to specjalny system monitorujący pracę wtryskiwaczy gazowych, który działa na zasadzie czytania impulsów pracujących wtryskiwaczy. Zanik tych impulsów automatycznie wyłącza dawkowanie paliwa gazowego do silnika. w pewnych przypadkach układ ten umożliwia także dawkowanie gazu podczas pracy silnika na biegu jałowym.

Sterownik

Sterownik, pomimo stosowania hermetycznej obudowy, nie powinien być montowany w przestrzeni, gdzie znajduje się silnik z uwagi na trudne warunki, jakie tam panują (woda, błoto, a zimą także sól). Najlepszym miejscem dla niego jest kabina kierowcy, zapewniająca komfortowe warunki pracy zarówno dla sterownika, jak i osoby, która później obsługuje instalację. Z tych samych powodów w kabinie montuje się także złącze do podłączenia interfejsu i komputera diagnostycznego.

. Przetwornica napięcia. Z uwagi na to, że instalacja gazowa jest zasilana napięciem 12 V, a na pokładzie pojazdów użytkowych używane jest napięcie 24 V niezbędne jest zastosowanie przetwornicy napięcia o wydajności prądowej minimum 20  A. Element ten również powinien być monotwany w kabinie kierowcy.. Emulatory. W systemie Oscar-N Diesel stosowane są 2 podstawowe typy emulatorów. Pierwszy z nich emuluje pracę czujnika położe…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: EuropeGAS



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.