REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 9
fot. gazeo.pl / Stoisko DGI na targach GasShow 2016 poprzednie następne
22.04.2016

DGI, czyli dlaczego wtrysk ciekłego LPG jest lepszy

REKLAMA DGI, czyli dlaczego wtrysk ciekłego LPG jest lepszy fot. gazeo.pl

DGI z Białegostoku to nowy polski producent gazowych układów zasilania. Firma skupia się przede wszystkim na rozwoju instalacji wykorzystujących LPG w fazie ciekłej, choć w ofercie znajdą się także klasyczne układy sekwencyjne (IV generacji).
REKLAMA

Firma zadebiutowała na tegorocznych targach GasShow, prezentując właśnie systemy wtrysku LPG w fazie ciekłej.

Sterownik instalacji DGI LCCfot. DGISterownik gazowego układu zasilania VI generacji DGI LCC

DGI oferuje dwa rodzaje takich instalacji. Pierwszą jest DGI LM, która jest instalacją V generacji. Drugą jest DGI LCC, zaliczająca się do VI generacji gazowych układów zasilania.

Ograniczenia w zasilaniu silników fazą gazową LPG

Krzysztof Łapiński z DGI dość szczegółowo omówił je na konferencji na tegorocznych targach GasShow.

Jako główne ograniczenie wskazał stan skupienia paliwa gazowego. Powoduje on, że do silnika nie jest możliwe dostarczenie LPG w ilości odpowiadającej energetycznie dawce benzyny w pełnym zakresie mocy jednostki napędowej.

Ponadto ograniczeniem są parametry reduktora LPG, który ma zawsze określoną wydajność, często niepozwalającą na zasilanie większych silników z uwagi na występujące przy dużych obciążeniach spadki ciśnienia i temperatury gazu.

Reduktor LPG, aby poprawnie pracował, wymaga podłączenia do układu chłodzenia silnika czyli rozcięcia przewodów wodnych samochodu. Często na tych połączeniach występują nieszczelności i wycieki cieczy chłodzącej silnik.

Stoisko firmy DGI na targach GasShow 2016fot. gazeo.plSystemy zasilania gazowego firmy DGI cieszyły się dużym zainteresowaniem zwiedzających

Reduktor jest także urządzeniem wystawionym na działanie skrajnych temperatur. Z jednej strony jest to ciecz chłodząca silnik o temperaturze około 100ºC, a z drugiej zmieniające stan skupienia (z ciekłego na gazowy) LPG, które w momencie rozprężenia schładza się do około -40ºC.

Gwałtowna zmiana temperatury oprócz negatywnego oddziaływania na elementy reduktora, szczególnie na membranę, powoduje także wytrącanie z LPG różnego rodzaju zanieczyszczeń utrudniających pracę reduktora i odkładających się w całym układzie podawania gazu.

Reduktor sam w sobie nie jest może bardzo dużym elementem ale trzeba pamiętać, że wymaga on podłączenia przewodów gumowych o sporej średnicy (przewody łączące z układem chłodzenia i przewód gazowy niskiego ciśnienia). Muszą one mieć zachowany odpowiedni przekrój, nie ograniczający przepływu cieczy chłodzącej i LPG w fazie gazowej.

Zabudowa reduktora wymaga więc sporo miejsca w komorze silnikowej o co we współczesnych samochodach coraz trudniej.

Dodatkowe ograniczenia będące pochodną stanu skupienia paliwa, tkwią w konstrukcji wtryskiwaczy LPG. Z uwagi na parametry paliwa gazowego mają one dość duże wymiary wynikające z konieczności zachowania dużego przepływu LPG w fazie gazowej.

 

Ładowanie video...

 

Duże średnice kanałów, którymi przepływa faza gazowa LPG wymagają także elementów ruchomych o dużej średnicy, a tym samym wysokiej masie. Wpływa to niekorzystnie na czasy otwarcia wtryskiwaczy LPG oraz na okres bezawaryjnej eksploatacji. W związku z tym nie można sterować silnikiem tak samo jak przy zasilaniu benzyną.. Wtryskiwacze gazowe są bardzo podatne na zanieczyszczenia wytrącające się z LPG w czasie zmiany stanu sku…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na kolejnej tronie znajdziesz zalety
zasilania silników LPG w fazie ciekłej

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: DGI, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.