LPG - dobre paliwo LPG dobre paliwo
 
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Bosch / Budowa świecy zapłonowej poprzednie następne

10.09.2012

Świece i przewody zapłonowe do silników zasilanych LPG

Świece i przewody zapłonowe do silników zasilanych LPG fot. Bosch

Przed nadejściem okresu jesienno-zimowego, kiedy w powietrzu znajduje się więcej wilgoci, użytkownicy samochodów z silnikami benzynowymi powinni zainteresować się układami zapłonowymi. Nawet minimalne uszkodzenia izolacji przewodów wysokiego napięcia czy niedomagania świec zapłonowych, nie dające żadnych objawów latem, mogą sprawić wiele kłopotów wraz z nadejściem jesieni.
REKLAMA
Komora spalania silnika o zapłonie iskrowymfot. BoschZapłon mieszanki gazowo-powietrznej jest nieco trudniejszy niż w przypadku benzynowo-powietrznej

Objawy niedomagania układu zapłonowego mogą być także odczuwalne w silnikach zasilanych LPG, ponieważ w ich układach zapłonowych generowane są nieco wyższe napięcia. Z tego właśnie powodu silnik prawidłowo pracujący przy zasilaniu benzyną po przełączeniu na gaz może wykazywać niedomagania działania układu zapłonowego w postaci nieregularnej pracy, zwłaszcza przy bardziej gwałtownych zmianach obciążenia.

Aby uniknąć tego rodzaju niespodzianek, najlepiej odpowiednio wcześniej wymienić przewody wysokiego napięcia i świece, jeśli oczywiście ich przebieg, zgodnie z wytycznymi producenta danego silnika, tego wymaga.

Dlaczego zapłon gazu jest trudniejszy?

Wyższe napięcie konieczne do przebicia przerwy (wywołania przeskoku iskry) pomiędzy elektrodami świec zapłonowych w silnikach zasilanych LPG jest wynikiem wyższego oporu elektrycznego, jaki stawia mieszanka gazowo-powietrzna (w stosunku do mieszanki benzynowo-powietrznej). Trudno powiedzieć, o ile wzrasta napięcie zapłonu w silnikach zasilanych autogazem, ponieważ zależy to od bardzo wielu czynników (temperatura, ciśnienie, skład mieszanki, odstęp pomiędzy elektrodami, ich kształt, stan powierzchni i materiał, z jakiego są wykonane). Z pewnością są to napięcia wyższe niż przy zasilaniu benzyną i mogą przyczyniać się do szybszego zużycia poszczególnych elementów układu zapłonowego.

REKLAMA

Do tego należy dodać warunki panujące w komorach spalania silników zasilanych gazem, który spala się nieco wolniej niż benzyna. W związku z tym elementy świec zapłonowych wystające do komór spalania - elektrody (środkowa i boczna) oraz stożek izolatora są wystawione na działanie wysokich temperatur przez dłuższy czas. Powoduje to większe obciążenia cieplne, jakim muszą sprostać świece stosowane w silnikach zasilanych LPG.

Dodatkowo wyższa wartość napięcia jest przyczyną zwiększonego zużycia elektroerozyjnego elektrod świec zapłonowych. Powoduje to zwiększenie przerwy pomiędzy nimi i jeszcze większy wzrost napięcia.

Utrudniony zapłon i wysokie napięcie występujące w układzie zapłonowym może być także wynikiem zbyt ubogiej mieszanki gazowo-powietrznej, której opór elektryczny jest jeszcze większy. W najnowszych instalacjach gazowych IV generacji, w których precyzyjnie odmierzane i dawkowane dawki odparowanego gazu są dostarczane przez wtryskiwacze wprost do kanałów dolotowych, właściwie nie zdarza się, aby silnik był zasilany taką mieszanką. Jednak w systemach starszych generacji (I i II), w których paliwo gazowe nie jest tak precyzyjnie dawkowane, może okazać się, że silnik (na skutek braku obsługi gazowego systemu zasilania) będzie zasilany mieszanką ubogą.

Wszystkie te czynniki powodują, że układ zapłonowy w silniku zasilanym LPG jest nieco bardziej obciążony, głównie z uwagi na generowanie wyższych napięć.

Świeca zapłonowa Bosch Platin-Iridiumfot. BoschŚwieca Bosch Platin-Iridium

Świece do silników gazowych

Aby minimalizować skutki tych niekorzystnych zjawisk, można zastosować dedykowane do silników zasilanych gazem świece zapłonowe, których elektrody wykonuje się z bardziej wytrzymałych na obciążenia cieplne i elektroerozję materiałów. Są to świece jednoelektrodowe ze zmniejszoną w stosunku do stosowanych w silnikach benzynowych przerwą pomiędzy elektrodami. Cechy te zapewniają zwiększenie energii wyładowania elektrycznego oraz ułatwiają zapłon, powodując jednocześnie zmniejszenie napięcia niezbędnego do przeskoku iskry.

 „Zwykłe świece”

Oczywiście w silniku zasilanym gazem można stosować także tradycyjne świece do silników benzynowych. Najlepiej jednak, jeśli będą to świece jednoelektrodowe, które gwarantują wyższą energię impulsu zapłonowego (nie rozkłada się on na kilka elektrod).

Jeśli producent silnika przewiduje duże przerwy pomiędzy elektrodami świec zapłonowych, np. powyżej 1 mm, warto pokusić się o ich zmniejszenie do wartości około 0,7-0,8 mm. Z pewnością dzięki temu zwiększymy energię impulsu zapłonowego, a cały układ będzie w znacznie mniejszym stopniu obciążony (mniejsze napięcie konieczne do przeskoku iskry).

. Świece zapłonowe Bosch. Świece Bosch Super mają rdzeń wykonany z miedzi, dzięki czemu szybko osiągają optymalną temperaturę pracy i zdolność samooczyszczania. Rdzeń jest chroniony przed korozją i elektroerozją powłoką ze stopu niklowo-chromowego.. Bosch Super Plus mają elektrody ze stopu itru oraz elektrodę boczną z „zaostrzoną” końcówką (nie jest wymagane bardzo wysokie napięcie zapłonu). Gama Bosch Super obejmuje także …
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2014 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.