LPG - dobre paliwo LPG dobre paliwo
 

08.01.2010

V Generacja - Sekwencyjny wtrysk gazu w fazie ciekłej

Instalacje gazowe V generacji służą do zasilania silników wyposażonych w układy diagnostyki EOBD, które wymagają bardzo precyzyjnego dawkowania paliwa. Gaz jest wtryskiwany w pobliżu zaworów dolotowych w stanie ciekłym i odparowuje dopiero w kanałach dolotowych silnika.
REKLAMA

Działanie instalacji V generacji jest analogiczne do benzynowych układów wtryskowych. Do jej sterowania wykorzystuje się jedynie sygnały pracujących wtryskiwaczy benzyny. Są to najczęściej systemy dedykowane do konkretnych modeli samochodów.

Instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu ciekłego (V generacji) składa się z następujących elementów (schemat 6):

Zawór tankowania (1)

Montowany w tylnej części pojazdu, najczęściej w zderzaku lub pod nim, przy wlewie benzyny lub w tylnym błotniku. Zapewnia bezpieczne połączenie z pistoletem na stacji tankowania i napełnienie zbiornika gazem. W codziennej eksploatacji jest zabezpieczony za pomocą wkręcanego korka lub odchylanej klapki. Łącznie z wielozaworem wchodzi w skład osprzętu zbiornika.

Zbiornik gazu (2)

Magazynuje ciekłą mieszaninę propanu i butanu pod ciśnieniem. Zbiorniki mogą mieć różne kształty. Najczęściej stosuje się zbiorniki toroidalne, montowane we wnęce koła zapasowego, lub walcowe, umieszczane w przestrzeni bagażnika. Na specjalnie ukształtowanym kołnierzu montuje się pompę gazu z wielozaworem.

Pompa gazu z wielozaworem (3)

Pompa tłoczy ciekły gaz do dalszej części instalacji, zwiększając jego ciśnienie powyżej ciśnienia panującego w zbiorniku. Jest zabezpieczona przed nadmiernym wzrostem ciśnienia za pomocą zaworu przelewowego. W kołnierzu pompy znajduje się wielozawór, będący zespołem zaworów zintegrowanych w jednym urządzeniu, stanowiących wraz z zaworem tankowania osprzęt zbiornika. Wielozawór zapewnia prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie zbiornika oraz instalacji, m. in.: zatankowanie odpowiedniej ilości gazu, otwieranie i zamykanie wypływu gazu ze zbiornika, kiedy jest to wymagane, jego ochronę w sytuacjach awaryjnych (nadmierny wzrost ciśnienia, rozszczelnienie) i możliwość serwisowania instalacji.

Regulator ciśnienia (4)

Montowany w komorze silnikowej, utrzymuje ciśnienie w instalacji powyżej ciśnienia panującego w zbiorniku, co między innymi zapobiega możliwości lokalnego odparowania gazu w przewodach. W regulatorze znajduje się również elektrozawór, który otwiera i zamyka przepływ gazu do dalszej części instalacji.

Wtryskiwacze (5)

Dostarczają do silnika odpowiednią do aktualnego zapotrzebowania dawkę ciekłego paliwa gazowego.

Sterownik elektroniczny (6)

Przetwarza sygnały służące do uruchamiania wtryskiwaczy benzynowych (generowane przez sterownik benzynowy), uwzględniając własności paliwa gazowego. W ten sposób przetworzone impulsy sterują otwieraniem poszczególnych wtryskiwaczy gazowych. Sterownik jest zintegrowany z emulatorem wtryskiwaczy, który podaje sygnały do sterownika benzynowego, dzięki czemu nie koduje on błędów wynikających z odłączenia wtryskiwaczy. Steruje również pracą pozostałych elementów systemu (pompa gazu, elektrozawory). Odpowiada za moment przełączenia na zasilanie gazowe. Jest ono możliwe po pewnym czasie od uruchomienia silnika, po osiągnięciu przez sondę lambda temperatury roboczej, co wymaga czasu od kilku sekund (rozruch rozgrzanego silnika) do kilku minut (rozruch zimnego silnika). Sterownik przełącza również silnik na zasilanie benzyną w momencie wyczerpania zapasu gazu w zbiorniku.

Przełącznik rodzaju zasilania (7)

Dwupozycyjny (benzyna-gaz), montowany w kabinie kierowcy, służy do przełączania rodzaju zasilania silnika z benzyny na gaz i odwrotnie, co jest sygnalizowane zaświeceniem odpowiedniej diody. Steruje pracą instalacji poprzez uruchamianie odpowiednich elementów kontrolowanych przez sterownik elektroniczny (6) (elektrozawory w regulatorze ciśnienia i wielozaworze, zasilanie wtryskiwaczy benzynowych i pompy gazu).

Zasada działania. Skroplona mieszanina propanu-butanu jest magazynowana w zbiorniku gazu (2). Z chwilą włączenia pompy gazu (3) i otwarcia elektrozaworu zbiornika, będącego częścią wielozaworu, gaz w fazie ciekłej przez przewód (A), umieszczony pod samochodem, trafia do regulatora ciśnienia (4). Regulator utrzymuje ciśnienie gazu powyżej ciśnienia w zbiorniku. Ciekły gaz, poprzez przewody elastyczne (B) i wtryskiwacze (5), dostaje się do…
 

Chcesz poznać zasadę działania instalacji gazowej V generacji?
Zapraszam na następną stronę.

Pozostało: 50%



Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2014 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.