REKLAMA
LPG
18.03.2013

CNG/LNG w transporcie - Praga pełna konkretów


REKLAMA
jakach, nawet w porównaniu z naszą), Słowacji, Rosji (Gazprom może przyczynić się do rozwoju infrastruktury w całej Europie poprzez budowę tzw. gazowych korytarzy – przynajmniej jednej stacji CNG na 150 km, jednej stacji LNG na 400 km) i oczywiście Polski.
 
Komponenty instalacji CNGfot. gazeo.plW hallu prezentowano komponenty samochodowych instalacji wtrysku gazu ziemnego...

Wyjątkowo ciekawie wypadł panel poświęcony innowacjom technologicznym w branży CNG/LNG. Olivier Bordelanne z działu badań i innowacji GDF Suez przedstawił aż trzy interesujące rozwiązania: wymienny zbiornik CNG typu „plug & play” (ze względu na rozmiar, przeznaczony głównie do jednośladów), wyposażony w łatwe w obsłudze i bezpieczne złącze, dzięki któremu wymiana pustej butli na pełną jest bardzo prosta i trwa dosłownie chwilę. W oparciu o ten pomysł zbudowano prototypowy skuter napędzany CNG, który jeździ za grosze, emituje tyle, co nic i nie potrzebuje stacji tankowania, a jedynie punktu wymiany zbiorników. Trzecim „patentem” jest pojazd elektryczny (z akumulatorem ładowanym z gniazdka) z gazowym range extenderem. Autko jest małe, ma miejski charakter, a więc nawet za sprawą spalinowego generatora nie nadaje się na wakacyjne eskapady, ale pokazuje, że można zbudować samochód emitujący tyle spalin, co zapałka, nie ograniczając się przy tym do napędu wyłącznie elektrycznego ze wszystkimi jego wadami. Dzień zamknęło wystąpienie Gordona Exela z firmy Westport Innovations, który przybliżył uczestnikom konferencji mało znaną w Czechach ideę zasilania dwupaliwowego (gazodiesla) na przykładzie rozwiązań spod znaku Westport. Najbardziej obiecująco z nich przedstawia się system HPDI (High Pressure Direct Injection), w którym oryginalny wtryskiwacz dieslowski zastąpiono nowym, mogącym jednocześnie podawać olej napędowy i gaz ziemny (CNG lub LNG). Udział gazu w dawce paliwa wynosi ponad 90%, olej napędowy to jedynie dawka pilotażowa, służąca wywołaniu samozapłonu. Silnik adaptowany za pomocą systemu HPDI działa więc jak jednostka o zapłonie samoczynnym, ale spala praktycznie tylko gaz. Westport nie przewiduje jednak wersji tego układu przeznaczonej na rynek wtórny – HPDI powstaje w porozumieniu z producentami silników. Rozwiązania dla rynku wtórnego przybliżył natomiast Paul Bennicke z Clean Air Power (Wielka Brytania).

Wystawa samochodów CNGfot. gazeo.pl... oraz napędzane sprężonym metanem samochody

A skoro już jesteśmy przy gazodieslu, nie sposób nie wspomnieć o firmie Elpigaz, która do praskiego centrum konferencyjnego U Hajku przywiozła konwertowaną przez siebie Skodę Praktik TDI z instalacją CNG typu DegaMix nowej generacji (pojazd już opisywaliśmy z perspektywy przebiegu procesu konwersji, wkrótce w gazeo.pl także jego test!). System przechodzi ostatnie próby i wkrótce pojawi się w handlu, pozwalając adaptować silniki pojazdów użytkowych do częściowego zasilania gazowego (LPG lub CNG) przy nawet 40-procentowym udziale tańszego i czystszego paliwa. Stojący w hallu pojazd cieszył się dużym zainteresowaniem wśród zwiedzających, spośród których wielu prawdopodobnie nie zdawało sobie dotąd sprawy, że połączenie oleju napędowego z gazem jest w ogóle możliwe. Tym bardziej, że samochód był prezentowany od rana, na długo przed wystąpieniem Gordona Exela. Innym polskim akcentem podczas towarzyszącej konferencji wystawy była obecność producenta zbiorników CNG – Stako, chociaż marka słupskiej firmy grała drugie skrzypce w stosunku do nazwy jej właściciela, koncernu Worthington. Drugiego dnia polską myśl techniczną promował Michał Śliżak z firmy Solbus, produkującej autobusy miejskie napędzane LNG.

Skoda Praktik od firmy Elpigazfot. gazeo.plGazowo-dieslowski Praktik miał powodzenie!

Zobaczyć jedną konferencję to jak zobaczyć je wszystkie, można by powiedzieć. Ta jednak niosła porządną dawkę konkretów i wiedzy z zakresu innowacyjnych rozwiązań technicznych, które mają realną szansę znaleźć zastosowanie w praktyce (DegaMix, HPDI, rozwiązania Clean Air Power) lub przynajmniej wskazać kierunek dalszych prac (wymienne butle CNG, gazowy range extender). Spodziewamy się, że ranga i rozmach praskiego wydarzenia będą rosły, tak jak i rola paliw metanowych w transporcie (nie tylko kołowym!) w Europie. Polska branża zaś, jako że ma niedaleko, mogłaby wiele się od Czechów nauczyć, więc może warto tam być i podglądać ich metody? Rzecz do rozważenia...


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: relacja własna na podstawie materiałów prelegentów



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.