REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 7
fot. gazeo.pl / Fiat Ducato Natural Power poprzednie następne
14.03.2013

Metan dla motoryzacji

Metan dla motoryzacji fot. gazeo.pl


REKLAMA
est ostatnią przed wjazdem na promy jest to, że wszystkie produkowane w Polsce autobusy zasilane CNG, a kierowane właśnie do Skandynawii, gdzie autobusy zasilane CNG są bardzo popularne tankują się się właśnie tutaj. Stanowi to dodatkowy, wcale nie mały dochód dla stacji.
 

Jedną z ciekawszych prezentacji było wystąpienie pani Nadege Leclercq z europejskiego oddziału kanadyjskiej firmy Westport, która dostarcza gazowe układy zasilania do różnego rodzaju jednostek napędowych. Chyba najbardziej znanymi przykładami silników powstałych we współpracy z Westportem są gazowe jednostki napędowe Cummins, używane w wielu pojazdach, w tym także przez wymienionego wcześniej Solbusa. Oprócz silników zasilanych wyłącznie paliwami gazowymi, Wesport oferuje ciekawe systemy jednoczesnego zasilania olejem napędowym i gazem ziemnym (gazodiesel). Jednym z nich jest system powstały we współpracy z firmą Emer (wtrysk gazu do kanałów dolotowych silnika).

Wtryskiwacz HPDI firmy Westportfot. WesportBudowa wtryskiwacza HPDI i porównanie z wtryskiwaczem dieslowskim. Jak widać są one zamienne

Bardziej zaawansowana jest technologia HPDI (High Pressure Direct Injection). Dzięki jej zastosowaniu uzyskuje się stopień zastąpienia oleju napędowego powyżej 90 %. Dawka oleju napędowego służy tylko do zainicjowania samozapłonu, smarowania i chłodzenia wtryskiwaczy. Silnik cały czas pozostaje jednostką napędową o zapłonie samoczynnym z wszelkimi zaletami tego rozwiązania (duża sprawność i związane z tym niskie zużycie paliwa). Sercem technologii HPDI jest jest specjalny, dwupaliwowy wtryskiwacz, zdolny do podawania oleju napędowego i gazu ziemnego. Jest on elementem wymiennym z oryginalnym wtryskiwaczem dieslowskim, zatem zmiana rodzaju zasilania silnika nie wiąże się z żadnymi zmianami w konstrukcji silnika.

Ciekawy blok stanowiły prezentacje omawiające zagadnienia związane ze stacjami sprężania gazu ziemnego. Przy tej okazji zaprezentowały się firmy dostarczające sprężarki dla niewielkich przedsiębiorstw (AquaCentrum Praha) oraz przydomowe firmy BRC FuelMaker (kompresorCNG.pl). Jednak najciekawszym referatem okazała się prezentacja dr inż. Marka Rudkowskiego (legendy branży CNG), który przedstawił praktyczne aspekty związane z użytkowaniem niewielkich sprężarek gazu ziemnego, które są przeznaczone głównie do użytku domowego, choć z powodzeniem można ich używać w małych firmach.

Wymagania jakościowe dla sprężonego gazu ziemnegofot. PIMOTWymagania jakościowe dla CNG

Inne ciekawe prezentacje dotyczyły kontroli jakości paliw metanowych,  porównania zasilania gazem ziemnym oraz dual fuel (olej napędowy i gaz ziemny), korzyści ekonomicznych wynikających z wdrożenia CNG w komunikacji miejskiej oraz wpływu ceny paliwa na szybkość zwrotu inwestycji (przedstawiciele PIMOTu), zastosowania biometanu (ITS), standardów budowy stacji sprężania gazu ziemnego (przedstawiciel Akademii Górniczo-Hutniczej) czy możliwości wykorzystania metanu do zasilania pojazdów (Stowarzyszenie NGV Polska). Możliwości zasilania dwupaliwowego silników Diesla przedstawił przedstawiciel Elpigazu a kompozytowe zbiorniki CNG przedstawił przedstawiciel producenta - firmy Xperion Energy & Environment, która dostarcza zbiorniki dla wielu producentów samochodów.

Podsumowanie

Nie ma zrównoważonego rozwoju w ekologii bez zrównoważonego rozwoju ekonomicznego. To zdanie pojawiło się w prezentacji Iveco. Jeśli sektor CNG nie znajdzie recepty na to jak uczynić z tej działalności (bez oglądania się na różnego rodzaju preferencje) sprawnie działający biznes to rozwój branży gazu ziemnego stoi pod dużym znakiem zapytania. Jak pokazują przykłady z zaprezentowanych referatów, choćby z PKM Gdynia, jest to możliwe. Firma sukcesywnie rozbudowuje tabor napędzany gazem ziemnym i notuje kolejne oszczędności, przy okazji, poprawiając komfort życia mieszakańców Trójmiasta (poprzez ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin).





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.