REKLAMA
LPG
05.01.2010

II Generacja - Instalacje podciśnieniowe z elektroniczną regulacją

Pierwsze układy zasilania LPG powstały we wczesnych latach powojennych we Włoszech. Opracowane wtedy rozwiązania z pewnymi modyfikacjami są wykorzystywane do dzisiaj w instalacjach II generacji, stosowanych do zasilania starszej generacji silników z wtryskiem benzyny, wyposażonych w katalizator i sondę lambda.
REKLAMA

Podciśnieniowa instalacja II generacji wykorzystuje warunki panujące w kolektorze dolotowym (czyli zmienne w zależności od obciążenia podciśnienie) a wymaganą w silnikach z katalizatorem dokładność dawkowania zapewnia elektroniczny system kontroli składu mieszanki, który na podstawie sygnałów z czujników silnika (sonda lambda, czujnik prędkości obrotowej i czujnik położenia przepustnicy) dobiera optymalny skład mieszanki dostarczanej do komór spalania.

Instalacja podciśnieniowa z elektroniczną regulacją (II generacja) składa się z następujących elementów (schemat 3):

Zawór tankowania (1)
Montowany w tylnej części pojazdu, najczęściej w zderzaku lub pod nim, przy wlewie benzyny lub w tylnym błotniku. Zapewnia bezpieczne połączenie z pistoletem na stacji tankowania i napełnienie zbiornika gazem. W codziennej eksploatacji jest zabezpieczony za pomocą wkręcanego korka lub odchylanej klapki. Łącznie z wielozaworem wchodzi w skład osprzętu zbiornika.

Zbiornik gazu (2)
Magazynuje ciekłą mieszaninę propanu i butanu pod ciśnieniem od 3 barów (zimą) do 17 barów (latem). W zależności od zastosowanego osprzętu, rozróżniamy dwa typy zbiorników: przystosowane do montażu wielozaworu lub wyposażone w płytę armaturową. Mogą one mieć różny kształt. Najczęściej stosuje się zbiorniki toroidalne, montowane we wnęce koła zapasowego lub walcowe, umieszczane w przestrzeni bagażnika.

Wielozawór (3)
Zespół zaworów zintegrowanych w jednym urządzeniu, montowanym na specjalnym kołnierzu w zbiorniku, stanowiący wraz z zaworem tankowania osprzęt zbiornika (typu włoskiego). Zapewnia prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie zbiornika oraz instalacji, m. in.: zatankowanie odpowiedniej ilości gazu, otwieranie i zamykanie wypływu gazu ze zbiornika, kiedy jest to wymagane, jego ochronę w sytuacjach awaryjnych (nadmierny wzrost ciśnienia, rozszczelnienie), możliwość serwisowania instalacji. Spotyka się również inny rodzaj osprzętu zbiornika (typ holenderski). Spełnia on te same funkcje co wielozawór, każdy zawór jest jednak osobnym elementem montowanym na płycie armaturowej, stanowiącej część zbiornika.

Elektrozawór gazowy (4)
Montowany w komorze silnikowej, otwiera i zamyka przepływ gazu do reduktora-parownika. W elektrozaworze gazowym znajduje się również wymienny filtr ciekłego gazu, który zabezpiecza kolejne elementy układu przed zanieczyszczeniami zawartymi w LPG.

Reduktor-parownik (5)
Montowany w komorze silnikowej odpowiada za zmianę stanu skupienia propanu - butanu z ciekłego na gazowy (w tym celu jest ogrzewany przez ciecz z układu chłodzenia silnika) oraz zredukowanie ciśnienia do wartości odpowiedniej do zasilania silnika. Reduktory występują jako niezależne elementy lub są zintegrowane z opisanym wcześniej elektrozaworem gazowym. W instalacjach II generacji stosowane są reduktory elektroniczne, opcjonalnie wyposażone w czujnik temperatury cieczy chłodzącej.

Silnik krokowy (6)
Umieszczony na przewodzie (B) pomiędzy reduktorem (5) a mieszalnikiem (7), zamontowanym w układzie dolotowym. Jego otwarcie, regulowane w czasie rzeczywistym, pozwala dostosować ilość LPG do aktualnego zapotrzebowania silnika na paliwo.

Mieszalnik (7)
Wprowadza gaz do układu dolotowego silnika, w którym jest montowany, najczęściej przed przepustnicą. Przepływające powietrze powoduje wysysanie paliwa gazowego z mieszalnika i tworzenie mieszanki gazowo-powietrznej, dostarczanej do cylindrów silnika.
Mieszalniki mogą mieć różną budowę i kształt (przekrój), wynikające z zasady działania i specyfiki zabudowy w danym silniku.

Przekaźnik z okablowaniem lub emulator wtryskiwaczy (9)
Montowany w komorze silnikowej, służy do wyłączenia zasilania wtryskiwaczy benzynowych (odcięcia dopływu benzyny) podczas zasilania silnika gazem. Czasami emulator jest zintegrowany ze sterownikiem elektronicznym (10).

Sterownik elektroniczny (10)
Steruje pracą silnika krokowego (6), korzystając z sygnałów pobieranych ze standardowych czujników zamontowanych na silniku (sonda lambda, czujnik prędkości obrotowej oraz czujnik położenia przepustnicy. Odpowiada również za moment przełączenia na zasilanie gazowe. Jest ono możliwe po osiągnięciu zadanych wartości temperatury cieczy chłodzącej (jeśli reduktor ma czujnik) i prędkości obrotowej. Czasami ma także wbudowany emulator wtryskiwaczy, niezbędny w większości samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa.

Przełącznik rodzaju zasilania (8). Dwupozycyjny (benzyna-gaz), montowany w kabinie kierowcy, służy do przełączania rodzaju zasilania silnika z benzyny na gaz i odwrotnie, co jest najczęściej sygnalizowane zaświeceniem odpowiedniej diody. Steruje pracą instalacji poprzez otwieranie i zamykanie elektrozaworu gazowego i włączanie bądź wyłączanie przekaźnika lub emulatora wtryskiwaczy. Przełączniki mogą być wyposażone w tradycyjny, dwupozycyjny klawisz lub mieć jeden przycisk,…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.