REKLAMA
27.10.2011

Autobus elektryczny z Polski?

W Lublinie zaprezentowano elektryczny autobus miejski SOR EBN 10.5, którego producentem jest czeska fabryka SOR Libchavy. Być może będzie on produkowany w lubelskiej fabryce firmy POL-MOT Warfama, mieszczącej się na terenie dawnej Fabryki Samochodów Ciężarowych.
REKLAMA
SOR EBN 10.5 charakteryzuje się krótkim tylnym zwisem. W przedziale za tylnym rzędem siedzeń mieszczą się elementy układu napędowego oraz akumulatory trakcyjneSOR LibchavySOR EBN 10.5 charakteryzuje się krótkim tylnym zwisem. W przedziale za tylnym rzędem siedzeń mieszczą się elementy układu napędowego oraz akumulatory trakcyjne

SOR jest zainteresowany uruchomieniem produkcji trolejbusów, natomiast POL-MOT Warfama chce również podjąć produkcję autobusu elektrycznego. Według przedstawicieli polskiej strony wyniki negocjacji będą znane do końca 2011 r. W lubelskim zakładzie POL-MOT Warfama montowane są obecnie chińskie samochody Grand Tiger, a jeszcze w tym roku ma zostać uruchomiona produkcja ciągników pod marką Ursus, którą firma przejęła w połowie tego roku.

Czeski SOR EBN 10.5 o długości nadwozia 10,37 m jest pierwszym w Europie elektrycznym autobusem miejskim tej wielkości, zdolnym do przewożenia 85 osób, w tym 25 na miejscach siedzących (stałych i składanych). Dostęp do wnętrza przedziału pasażerskiego zapewnia troje drzwi. W przedniej części są to drzwi pojedyncze, środkowe i tylne są dwuskrzydłowe.

W układzie napędowym autobusu zastosowano elektryczny silnik prądu zmiennego (chłodzony cieczą) o mocy 120 kW zasilany napięciem 400 V. Chłodzenie cieczowe elektrycznej jednostki napędowej zwiększa jej wydajność i zmniejsza emisję hałasu (brak wentylatora). Silnik ma masę 400 kg.

Energia elektryczna do jego napędu jest magazynowana w baterii 180 ogniw litowo-jonowych (FePO4) o łącznej pojemności 300 Ah. Parametry elektryczne oraz temperatura baterii trakcyjnej są ściśle monitorowane, a system chłodzenia zapewnia utrzymanie właściwych warunków termicznych, niezbędnych dla uzyskania pełni możliwości akumulatora.

SOR EBN 10.5SOR LibchavySOR EBN 10.5

Wolne ładowanie akumulatora trwa 8 godzin (prądem 32 A). W czasie ładowania możliwe jest również podgrzewanie przedziału pasażerskiego, dzięki czemu autobus w momencie wyjazdu ma nagrzane wnętrze. W ten sposób oszczędza się energię zgromadzoną w baterii trakcyjnej.

Przy pełnym naładowaniu zasięg autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej 16 t (masa własna 10,2 t) wynosi 120 km (2-3 przystanki na kilometr). Prędkość maksymalna autobusu wynosi 80 km/h.

Pojazd jest wyposażony w elektryczny zwalniacz, pozwalający na odzysk energii hamowania. Jest ona zamieniana na energię elektryczną kierowaną do akumulatora trakcyjnego.

Zawieszenie kół (z przodu niezależne, z tyłu sztywny most) jest powietrzne, podobnie jak układ hamulcowy, który wykorzystuje mechanizmy tarczowe we wszystkich kołach. W układzie powietrznym stosuje się sprężarkę rotacyjną. Dostawcą układu pneumatycznego jest firma WABCO.

Obecnie w eksploatacji znajduje się 5 autobusów tego typu. Cztery poruszają się po ulicach Ostrawy, a piaty jest używany do przewożenia turystów w Tatrach.

Autobus kosztuje około 1,3 mln zł.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: PAP, SOR Libchavy



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.