07.04.2014

Solaris Urbino electric dla Brunszwiku

Pod koniec marca 2014 r. w Brunszwiku zaprezentowano autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. Jest to pierwszy z pięciu elektrycznych Solarisów, które jeszcze w tym roku zasilą tabor komunikacji tego miasta.
REKLAMA

Po prezentacji autobus wyruszył na trasę pokazową, na której pokazano gościom, m.in. przedstawicielom Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury, możliwości bezemisyjnego pojazdu Solaris.

Zaprezentowano także bezstykowe (indukcyjne) ładowanie poprzez urządzenia firmy Bombardier. Pod podłogą pojazdu zamontowano urządzenie, które bezstykowo pobiera energię z ładowarek, które są zainstalowane na przystankach. Poziom naładowania akumulatorów jest uzupełniany w ciągu kilku minut. Dzięki takiemu systemowi ładowania można zastosować baterie trakcyjne o pojemności zaledwie 60 kWh, zajmujące niewielką przestrzeń.

Solaris Urbino 12 electricfot. Solaris Bus & CoachSolaris Urbino 12 electric w czasie prezentacji w Brunszwiku

To nie jedyny elektryczny, ładowany indukcyjnie, autobus polskiego producenta, który w tym roku wyjedzie na ulice Brunszwiku. Solaris dostarczy jeszcze kolejne 4 pojazdy elektryczne do tego miasta. Będą to pierwsze egzemplarze przegubowych Urbino 18 electric z bateriami o nieco większej pojemności (90 kWh). Braunschweiger Verkehrs AG (przewoźnik, który zamówił pojazdy) ma możliwość (w ramach tego kontraktu) zakupu dodatkowego autobusu.

Zakup elektrycznych Solarisów jest efektem projektu, który zakłada szerokie wykorzystanie elektrycznych pojazdów ładowanych indukcyjnie. Jego pierwszy etap ma zagwarantować obsługę linii autobusowej okalającej centrum miasta tylko przez autobusy elektryczne.

Polski producent dostarczy w tym roku jeszcze inne autobusy elektryczne wyposażone w nowoczesne rozwiązania. Będą to m.in. dwa Urbino 12 electric z systemem ładowania plug-in dla Düsseldorfu. Pojazdy będą przystosowane do montażu pantografu do szybkiego ładowania baterii o pojemności 210 kWh.

Autobus elektryczny pojedzie także do miejscowości Västerås w Szwecji. Urbino 12 electric będzie miał system ładowania plug-in i baterię 160 kWh wyposażoną w kilka modułów rozmieszczonych na dachu i z tyłu pojazdu, po lewej stronie. Rozwiązanie takie pozwala na równomierne rozłożenie nacisków na osie. Ciekawostką jest wyposażenie pojazdu w ogrzewanie gazowe zasilane z 2 butli zamontowanych na dachu.

Najciekawszymi pojazdami elektrycznymi, które Solaris dostarczy w tym roku będą 2 autobusy Solaris Urbino 18,75 electric z wodorowymi ogniwami paliwowymi zwiększającym zasięg (dla przewoźnika Hochbahn z Hamburga). Najdłuższe, oferowane przez Solarisa, pojazdy z napędem elektrycznym będą zasilane z baterii o pojemności 120 kWh, która będzie ładowana za pomocą wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 101 kW. Dostawcą ogniwa będzie firma Ballard.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus & Coach



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.