REKLAMA
LPG
12.09.2011

Gazowe Picanto w wersji 3-drzwiowej

Najmniejsza Kia w 3-drzwiowej wersji nadwozia pojawiła się w polskiej sieci sprzedaży w pierwszych dniach września. Podobnie jak odmiana 5-drzwiowa będzie także dostępna w wersji zasilanej LPG.
REKLAMA

Ta wersja silnikowa w podstawowej wersji M będzie kosztować 34490 zł. Za tę kwotę otrzymujemy, m.in. 6 poduszek powietrznych, elektryczne wspomaganie kierownicy, ABS/BAS, światła do jazdy dziennej, zdalnie sterowany centralny zamek z alarmem i funkcją ryglowania zamków, komputer pokładowy, lakierowane zderzaki, 14-calowe koła stalowe oraz przygotowanie do montażu radia wraz z 4 głośnikami. Klimatyzacja ręczna wymaga dopłaty 3 000 zł. Wersja M z zewnątrz wyróżnia się lakierowanymi klamkami, wyposażona w elektryczne lusterka i szyby oraz odtwarzacz CD będzie o 3000 zł droższa. Najdroższa wersja XL kosztuje 42490 zł. Dodatkowo ma przednie światła przeciwmgielne, światła do jazdy dziennej oraz tylne lampy wykonane w technologii LED, przednie lampy projekcyjne uruchamiane czujnikiem zmierzchu, kierownicę wielofunkcyjną oraz klimatyzację ręczną (za automatyczną trzeba dopłacić 1000 zł).

Kia Picanto LPGfot. KiaNowe Picanto w wersji trzydrzwiowej

Jednostka napędowa Kappa LPG

Do zasilania LPG przystosowano mniejszy z dostępnych w Picanto silników. Jego pojemność skokową - 998 cm3 podzielono pomiędzy 3 cylindry. W odróżnieniu od wersji przystosowanej do zasilania wyłącznie benzyną, dwupaliwowa (benzyna + LPG) jednostka napędowa jest wyposażona w wykonany ze stopów aluminium kolektor dolotowy o regulowanej długości, który w połączeniu z układem zasilania gazem w stanie ciekłym przyczynia się do znacznego zwiększenia mocy. Silnik w odmianie przystosowanej do zasilania gazem osiąga moc 82 KM przy 6400 obr./min podczas gdy benzynowa jednostka napędowa dysponuje mocą 69 KM przy 6200 obr./min.

Dodatkowo wyższe parametry silnika zasilanego LPG są osiągane przy niższej (95 g/km) w stosunku do wersji benzynowej (99 g/km) emisji dwutlenku węgla.

Skąd wyższa moc?

Zmiana długości kanałów dolotowych przyczynia się do optymalnego wykorzystania zjawisk falowych w układzie dolotowym dzięki czemu zwiększa się efekt tzw. doładowania dynamicznego wykorzystującego bezwładność przemieszczającego się w kolektorze powietrza. Aby efekt ten wykorzystać zmiana długości kanałów dolotowych musi być zgrana w czasie z odpowiednio dobranymi fazami rozrządu silnika.

Kia Picanto LPG - silnik Kappafot. gazeo.plTrzycylindrowy silnik Kappa o pojemności skokowej 1 litra w wersji dwupaliwowej

W związku z tym krzywki wałka rozrządu mają zupełnie inny (w porównaniu z benzynową jednostką napędową) zarys, który zapewnia inną charakterystykę pracy zaworów oraz większy wznios.

Układ zasilania gazowego wykorzystuje technologię i rozwiązania holenderskiej firmy Vialle (wtrysk gazu w fazie ciekłej). Odparowanie paliwa następuje w kolektorze dolotowym, co powoduje znaczne zmniejszenie temperatury (wzrost gęstości) podawanej do komór spalania mieszanki, co powoduje zwiększenie współczynnika napełniania.

Zmiany konstrukcyjne pod kątem zasilania gazowego

W silniku dwupaliwowym zmieniono materiały gniazd oraz przylgni zaworów wylotowych. Zastosowano również zwiększoną wartość luzu dla zaworu wylotowego. Z uwagi na zwiększone obciążenia cieplne i mechaniczne, wynikające z większej mocy i zastosowania LPG pierścień uszczelniający ma powłokę wykonaną z azotku chromu (CrN), który charakteryzuje się dwukrotnie większą twardością niż chrom (stosowany w silniku zasilanym wyłącznie benzyną) oraz znakomitą odpornością na działanie wysokich temperatur.

Kia Picanto LPGfot. KiaNowe Picanto w wersji trzydrzwiowej

Kultura pracy

Zastosowanie 3-cylindrowego układu konstrukcyjnego nie spowodowało obniżenia kultury pracy jednostki napędowej. Nie występują znane ze starszych tego typu konstrukcji drgania, a stosunkowo nisko występujący (przy 3500 obr./min) maksymalny moment obrotowy (95 Nm), mający identyczną wartość dla obu wersji (benzynowej i dwupaliwowej) skutkuje wysoką elastycznością silników.

Zużycie paliwa

Kia Picanto LPG dysponuje zbiornikiem gazu o pojemności użytkowej 35 l oraz dodatkowym, 10-litrowym zbiornikiem benzyny, zapewniającym po wyczerpaniu zapasu gazu zasięg około 150 km. Według danych producenta zużycie gazu wynosi w cyklu miejskim 7,4 l/100 km, poza miastem spada do 5 l/100 km, osiągając średnią wartość 5,9 l/100 km.

Podsumowanie

Na naszym rynku pojawia się kolejny, ciekawy pod względem rozwiązań technicznych pojazd napędzany gazem płynnym, który jest idealnym rozwiązaniem dla typowej jazdy miejskiej. Już niedługo w dziale Testy będziemy mogli przedstawić wrażenia z jazdy tym samochodem, które będą jak zwykle obejmować dokładne pomiary parametrów na hamowni podwoziowej.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Kia, mototarget.pl



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.