REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 14
fot. gazeo.pl / Mała rzecz, a jaka ważna - moduł FMU odpowiada za zawiadywanie dostawami właściwego paliwa do silnika poprzednie następne
13.03.2017

Ford Focus LPG - bezpośrednio z salonu

Ford Focus LPG - bezpośrednio z salonu fot. gazeo.pl

Instalacje fabryczne i dedykowane to nie nowość na polskim rynku. Systemu bezpośredniego wtrysku gazu w fazie ciekłej prosto z salonu dotąd jednak nie oferowano. Jako pierwsi w Polsce testujemy samochód z taką właśnie instalacją LPG.
REKLAMA
Ładowanie video...


Ford Focus LPG na drodzefot. gazeo.plNie zbieraj na Focusa RS! Focus ST Line da Ci wszystko, czego potrzebujesz pod względem mocy i jeszcze oszczędności na dokładkę

Testowaliśmy już Forda, testowaliśmy system Prins Direct LiquiMax (i to nawet dwukrotnie), ale nigdy dotąd razem. Do testu przystąpiliśmy zaś z tym większą ciekawością, że w nowych Focusach montowane jest najnowsze wcielenie układu DLM, który stale ewoluuje w kierunku jak największego uproszczenia i maksymalnej efektywności.

Wiadomo, że gdyby chcieć testować wszystkie rozwiązania tak długo, aż osiągnie się absolutną doskonałość, żaden produkt nie wszedłby nigdy na rynek. Znacznie lepszą strategią jest wypuszczenie pierwszej dopracowanej wersji i stopniowe przygotowywanie dalszych ulepszeń. Dlatego właśnie Direct LiquiMax jest w sprzedaży od lat, ale ewoluuje i doczekał się trzeciej wersji.

Ewolucja rewolucji

Jako że on sam jest rewolucją (w stosunku do systemów podających do silnika gaz w postaci odparowanej), kolejne generacje są tylko ewolucjami. Używane wcześniej moduły FSU (Fuel Supply Unit, otwierający dopływ odpowiedniego paliwa) i FRU (Fuel Return Unit, zapewniający powrót nadmiarowi LPG do zbiornika) połączono w jeden o nazwie FMU, wspomagająca pompa benzynowa ma kompozytową i bardziej kompaktową konstrukcję, a kosz pompy gazu na zbiorniku ma budowę umożliwiającą dokładniejsze opróżnienie zbiornika, ale zasadniczo wszystko pozostało bez zmian: silnik startuje od razu na LPG, a gaz płynie bezpośrednio do komór spalania przez benzynową pompę wysokociśnieniową i benzynowe wtryskiwacze. Prościej się nie da. Żeby tak jeszcze dało się taniej...

O szczegółach mówimy w wersji wideo naszego testu (poniżej), więc nie będziemy poświęcać temu tematowi zbyt wiele miejsca tu i teraz. Tymczasem jednak oddajmy głos Bartoszowi Czubale z firmy Prins Autogaz, która dostarcza polskiemu importerowi Forda technologię i podzespoły instalacji gazowych.

Ładowanie video...

 

Ford Focus LPG - widok konwertowanego silnikafot. gazeo.plKonwertowany na zasilanie LPG silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie przypomina jednostki MPI z instalacją gazową. A w każdym razie nie musi

Pionierzy się cenią

Największą zaletą systemu Direct LiquiMax jest całkowita eliminacja benzyny – silnik konwertowany za jego pomocą nie potrzebuje ani rozgrzewki przed przełączenia się na gaz, ani dotrysków w trakcie pracy na LPG. Duża pojemność zbiornika w połączeniu z umiarkowanym spalaniem pozwala natomiast przejechać na jednym tankowaniu nawet 500 km, a to rzadkość wśród samochodów napędzanych LPG. Największa wada? Prawdopodobnie cena, ale zaawansowane technologicznie nowości mają to do siebie, że z początku sporo kosztują. Im więcej klientów Forda zdecyduje się na Focusy 1,5 EcoBoost LPG z instalacjami Prins, tym szybciej jednak podobne rozwiązania potanieją dla wszystkich, dlatego trzymamy kciuki za powodzenie wspólnej inicjatywy „błękitnego owalu” i holenderskiego producenta układu gazowego.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski, Julian Battelli
źródło: Ford, Prins, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.