REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 14
fot. gazeo.pl / Nissan Qashqai poprzednie następne
04.06.2012

Nissan Qashqai LPG - moc za pół ceny

Nissan Qashqai LPG - moc za pół ceny fot. gazeo.pl

Już nie kompakt, jeszcze nie SUV – to najlepsza charakterystyka tego samochodu „w pigułce”. Czy montaż instalacji gazowej zmienia jego charakter? Jak sprawili się montażyści firmy Auto-Gaz Centrum, zakładając w samochodzie system Zenit Pro? Jak sprawuje się instalacja gazowa w testowanym samochodzie i czy wygodnie się z niej korzysta? Ile można oszczędzić dzięki zamianie benzyny na LPG? Odpowiedzi na te i inne pytania we wszechstronnym teście Nissana Qashqaia!
REKLAMA
Nissan Qashqaifot. gazeo.plNissan Qashqai może poruszać się poza drogami publicznymi, należy jednak wziąć pod uwagę, że opony mają bieżnik typowo szosowy

Gdy Qashqai pojawił się na rynku w 2007 r. (premiera w Paryżu jesienią 2006), był klasą sam dla siebie. „Stapiając” auto segmentu C i niedużego SUV-a, Nissan zastąpił za jego pomocą Almerę i Terrano II za jednym zamachem, tworząc w ten sposób samochód, jakiego na rynku jeszcze nie było. Powstało auto o kompaktowych wymiarach, ale o bojowym wyglądzie, oferujące wyższą pozycję za kierownicą i możliwość zjechania z utwardzonej drogi (byle nie za daleko). Ze zmieszania znanych smaków uzyskano więc koktajl, w którym nie dominuje żaden ze składników. Innymi słowy, Qashqai to crossover czystej wody, łączący to, co znane, w taki sposób, że powstało coś zupełnie nowego.

Pod maską może pracować jeden z dwóch silników benzynowych – 1,6/117 KM lub 2,0/140 KM – lub dowolny z trzech turbodiesli dCi – 1,5/110 KM, 1,6/130 KM lub 2,0/150 KM. Ze względu na możliwość adaptacji do zasilania gazowego, w kręgu naszych zainteresowań pozostają wyłącznie modele z jednostkami benzynowymi. Wprawdzie silniki te padły ofiarami modnej ostatnio „optymalizacji kosztów” i mają opinię wrażliwych na punkcie trwałości układu zaworowego, ale pojawiające się w sieci opinie świadczą o tym, że montaż instalacji LPG Qashqaiom nie szkodzi, choć dobrym pomysłem wydaje się doinwestowanie w układ lubryfikujący, chroniący zawory i ich gniazda przed przedwczesnym zużyciem.

Nissan Qashqaifot. gazeo.plNissan Qashqai

Auto testowe

W naszym testowym egzemplarzu pod maską „uwijał się” mocniejszy z benzyniaków, czyli dwulitrowy czterocylindrowiec o mocy 140 KM. Tyle miał na papierze, ale na hamowni podwoziowej wyszło coś innego, jednak o tym później. Samochód należy do radomskiego producenta instalacji gazowych, firmy Auto-Gaz Centrum, a więc naturalną koleją rzeczy wyposażony został w układ zasilania LPG ze sterownikiem Zenit Pro, który jest flagowym produktem firmy z Radomia. Celem adaptacji prezentowanego Nissana na zasilanie gazowe było stworzenie samochodu, który ma służyć jako pomoc dydaktyczna na szkoleniach dla warsztatów współpracujących z radomskim producentem.

Zenit Pro-fesjonalny

Sterownik instalacji gazowych IV generacji Zenit Pro może być wykorzystywany do zasilania najbardziej zaawansowanych jednostek napędowych o zapłonie iskrowym. W zależności od wersji może być używany w silnikach 4-, 6- lub 8-cylindrowych.

Sterownik Zenit Profot. gazeo.plCzarna obudowa sterownika Zenit Pro niknie w komorze silnikowej Nissana Qashqai. Może warto by stosować czerwoną barwę tworzywa, z którego wykonywane są obudowy egzemplarzy targowych

Zastosowany w Nissanie Qashqai sterownik wyposażono w moduł OBD, który wykorzystując sygnały z pokładowego systemu diagnostycznego umożliwia korygowanie składu mieszanki gazowo-powietrznej w czasie rzeczywistym tak, aby korekty OBD utrzymywały wartości takie jak przy zasilaniu benzyną. Zenit Pro obsługuje praktycznie wszystkie protokoły transmisji - zarówno analogowe, jak i cyfrowe (ISO, KWP2000 oraz CAN).

Płytka drukowana sterownika jest czterowarstwowa, a wydajny procesor i pamięć o dużej pojemności zapewniają odpowiednią szybkość przetwarzania danych. Wtryskiwacze gazu są sterowane z wykorzystaniem najnowszej generacji elementów półprzewodnikowych o wysokiej wydajności prądowej (12 A), wyposażonych w zabezpieczenia przeciwprzeciążeniowe i termiczne oraz własny system autodiagnozy.

Z konstrukcji sterownika wyeliminowano przekaźniki elektromechaniczne. Zamiast nich do sterowania elektrozaworami i odcinania wtryskiwaczy benzynowych w obwodzie emulatora zastosowano elementy półprzewodnikowe, które zabezpieczone są przed przeciążeniem elektrycznym, termicznym oraz wyposażone w układ diagnostyki.

Ciekawie rozwiązano gniazdo diagnostyczne, które w czasie normalnej pracy instalacji gazowej jest wykorzystywane do podłączenia przełącznika rodzaju zasilania. W czasie wykonywania obsługi do tego gniazda podłącza się interfejs diagnostyczny, a funkcja przełączania pomiędzy paliwami jest wtedy dostępna z poziomu oprogramowania.

Połączenie komputera serwisowego ze sterownikiem wymaga użycia specjalnego klucza USB, co eliminuje nieautoryzowane próby zmiany nastaw instalacji. Każde podłączenie interfejsu diagnostycznego pozostawia w sterowniku ślad z dokładną datą (godzinową) i unikalnym numerem komputera, którym dokonano podłączenia. Ponadto dostęp do sterownika można ograniczyć przez wprowadzenie hasła.

Nowoczesna konstrukcja sterownika umożliwiła zaaplikowanie wielu ciekawych funkcji. Jedną z nich jest „nakładanie paliw”. Pozwala to tak ustawić przełączenie z benzyny na gaz, aby moment ten był niezauważalny dla użytkownika. Zenit Pro umożliwia także wykonywanie dotrysków benzyny w czasie pracy silnika na gazie, co także pomaga w odpowiednim zestrojeniu niektórych silników, szczególnie w górnych zakresach prędkości obrotowych, aby zapewnić takie same parametry, jak przy pracy na benzynie.

. Właściwa kompletacja według Auto-Gaz Centrum. Zenit Pro jest kompletowany w zestawy montażowe z komponentami, które producent uznał za najlepiej współpracujące ze sterownikiem. Pod maskę trafiły zatem: reduktor francuskiej firmy Gurtner oraz koreańskie wtryskiwacze Hana (czerwone). W celu ochrony zaworów i gniazd zaworowych zastosowano układ lubryfikacji firmy JLM. Do przechowywania LPG zastosowano zbiornik firmy STAKO.. Zbiornik gazu…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 67%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski, Piotr Złoty
źródło: Auto Gaz Centrum, Nissan, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.