Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
Audi A8 W12 - silnik ze zdemontowanym kolektorem; widoczne także pojedyncze wtryskiwacze gazu / Acon poprzednie następne
18.07.2011

Audi A8 W12 od Acon

Audi A8 W12 od Acon fot. mototarget.pl

Jeżeli coś ma silnik, jest prawie pewne, że ktoś spróbuje przerobić to na zasilanie gazowe. Nawet nietypowe konstrukcje nie są w stanie oprzeć się inwencji dociekliwych techników, dzięki czemu mamy o czym pisać! Dziś flagowy model Audi z najkrótszym 12-cylindrowym silnikiem świata.
REKLAMA
Audi A8mototarget.plAudi A8

W12 to jedna z najbardziej nietypowych konfiguracji silnika spotykanych we współczesnych samochodach, podobnie jak pokrewne jej W8 i W16. Ten ostatni, dysponujący 16 cylindrami i 4 turbosprężarkami, przeszedł drogę od koncepcyjnych modeli Bentley Hunaudieres i Audi Rosemeyer aż do seryjnego Bugatti Veyron 16.4, w którym osiąga astronomiczną moc 1001 KM, zapewniając osiągnięcie prędkości maksymalnej powyżej 400 km/h. Dodajmy, że jako eksperyment zbudowano także wariant W18, wykorzystany jedynie w prototypowych modelach Bugatti: 118, 218 i 18/3 Chiron. Silniki W nie powstają od podstaw, lecz poprzez „złożenie” pod kątem 72° mniejszych jednostek - VR4 lub VR6 - lecz nie jeden za drugim, a obok siebie, na wspólnym, krótkim wale korbowym. Znaleźć je można nie tylko w ultradrogich samochodach ekskluzywnych marek Grupy VW, ale też w tych po prostu bardzo drogich, jak właśnie Audi A8.

Liczba cylindrów w zasadzie nie miałaby znaczenia dla procesu adaptacji, gdyby nie różna długość kanałów dolotowych wynikająca z konstrukcji silnika. Dokładnie rzecz biorąc, połowa kanałów jest krótsza niż pozostałe, co wymaga wyrównania dla zapewnienia należytego działania instalacji gazowej. Wewnątrz kolektora znalazły się skierowane do komory spalania miedziane rurki (Ø4) o odpowiednio dobranej długości, by zapobiec opóźnieniom w dawkowaniu gazu w co drugim cylindrze, a w konsekwencji niepożądanym zjawiskom, takim jak np. „wypadanie” zapłonów. To była najpoważniejsza trudność techniczna, jaką w procesie montażu należało przezwyciężyć, a dalej poszło już „z górki”.

Audi A8 W12AconAudi A8 W12

Interesujący jest fakt, że samochód ma tak naprawdę dwie osobne instalacje, ze sterownikami Agis OBD CAN obsługującymi po 6 cylindrów każdy. Inaczej zresztą nie można, bo maksymalna liczba cylindrów, jakie potrafi „udźwignąć” jedna centrala, to 8. Tym sposobem w kabinie są dwa przełączniki, ale sterowniki są sprzężone, więc nie da się zasilać 6 cylindrów gazem, a 6 pozostałych benzyną. Dzieła dopełniają dwa bezmembranowe reduktory Ares 350 (jedyne o odpowiednio dużej wydajności, które zmieściły się w skromnej przestrzeni dostępnej w zatłoczonej komorze silnika) oraz 12 pojedynczych wtryskiwaczy Apis Solo (ze względu na wystarczającą wydajność i niewielki rozmiar, umożliwiający montaż pod kolektorem, blisko komór spalania). Taki komplet „implantów” zapewnia pięcioletniemu A8, które w momencie przeróbki miało 86 tys. km przebiegu, bezproblemową i przede wszystkim wyraźnie tańszą eksploatację.

Audi A8 W12 - rurki miedziane w co drugim kanale dolotowym; widoczne także pojedyncze wtryskiwacze gazuAconAudi A8 W12 - rurki miedziane w co drugim kanale dolotowym; widoczne także pojedyncze wtryskiwacze gazu

Trzeba jednak przyznać, że W-dwunastka wykazuje się bardzo przyzwoitym apetytem na paliwo. Już po zakończeniu adaptacji (a więc bierzemy pod uwagę gaz, nie benzynę) zmierzono zużycie rzędu 12-14 l/100 km w trasie i 16-18 l/100 km w mieście. Mało które amerykańskie V8 o porównywalnej pojemności potrafi osiągnąć taki wynik, a więc... szacun! Ale wypada uwzględnić fakt, że Audi ma aluminiową ramę przestrzenną (zapewniającą masę własną poniżej 2 t niezależnie od wersji silnikowej i rozstawu osi), o jakiej amerykańscy inżynierowie czytali tylko w czasopismach popularnonaukowych. Podobnie jak o możliwości wykrzesania 450 KM z 6 litrów pojemności bez użycia tak nielubianego przez nich turbodoładowania... Co kraj, to obyczaj.

Jak widać po raz kolejny, dla chcącego nic trudnego. Bogactwo komponentów na rynku pozwala dobrać odpowiednie rozwiązania dla 99% silników, nawet tych rzadkich i nietypowych. Jeździć na gazie zazwyczaj wystarczy po prostu chcieć...

Przypominamy, że dział „Garaż Cudów” tworzycie Wy, użytkownicy portalu Gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają niecodzienne adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń niezwykłych samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Acon



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.