Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Energy Gaz Polska / Reduktor się nie przepracowuje - ma jeszcze 170 KM wydajności w zanadrzu poprzednie następne
16.05.2016

Ford Focus ST LPG od Energy Gaz Polska

Ford Focus ST LPG od Energy Gaz Polska fot. Energy Gaz Polska

Kto powiedział, że Fordy nie lubią LPG? Chyba konkurencyjne marki, bo oto przedstawiamy kolejny przykład na to, że Ford gazu wart. I to nie byle jaki – druga najmocniejsza wersja popularnego Focusa, czyli 225-konny ST.
REKLAMA
Ford Focus ST LPG - komora silnika z widocznymi komponentami LPGfot. Energy Gaz PolskaW komorze silnika porządek i dobry dostęp do komponentów systemu LPG - to się chwali

2,5 l pojemności, 5 cylindrów i turbodoładowanie – to podstawowe pojęcia wyznaczające charakter i możliwości silnika Duratec w Focusie ST drugiej generacji (prezentowany egzemplarz pochodzi z 2007 r.). W połączeniu z niebagatelną mocą sprawiają one, że do konwersji należy podchodzić nieco inaczej niż do większości samochodów, włącznie z bardziej pospolitymi odmianami kompaktowego Forda. Firma Energy Gaz Polska dobrała więc odpowiednio wydajne, niezawodne i szybko pracujące komponenty instalacji LPG, by jednostka napędowa w każdym zakresie prędkości obrotowych miała tańszego paliwa pod dostatkiem.

Polecenia wydaje więc sterownik KME Nevo Plus w wersji 6-cylindrowej, a od strony wykonawczej pod maską znalazły się: obsługujący do 395 KM podwójny reduktor KME Twin oraz zbierające coraz więcej dobrych opinii (ze względu na żywotność i efektywność) wtryskiwacze Barracuda 130 firmy ALEX. Zastosowano wtryskiwacze pojedyncze, bo takie rozwiązanie pozwala na montaż jak najbliżej komór spalania, bezpośrednio na kolektorze dolotowym.

Ford Focus ST LPG - zbiornik gazu w bagażnikufot. Energy Gaz PolskaZbiornik wygląda jak przewożony w luzem w bagażniku, ale to pozory - inaczej się po prostu nie dało

O zapewnienie należytej dawki LPG zadbano również w tylnej części samochodu, wyposażając 48-litrowy zbiornik Bormech (pojemność użytkowa 38,4 l) w zapewniający wyższą przepustowość wielozawór Tomasetto Extra. Co zaskakujące, zbiornika nie zamontowano we wnęce koła zapasowego, lecz na podłodze bagażnika – mimo że ST jest samochodem przenionapędowym, a więc miejsca wnęki nie zajmuje tylny mechanizm różnicowy, przestrzeni na „zapas” nie przewidziano.

Za dostawy paliwa do komory silnika odpowiadają elastyczne przewody Faro o średnicy 8 mm. Wlew gazu w „esteku” znalazł się, zgodnie z panującą modą, pod klapką wlewu benzyny, zaś przełącznik rodzaju zasilania wylądował nisko po lewej stronie deski rozdzielczej, w pobliżu drzwi. Nie za świetnie z ergonomicznego punktu widzenia, ale że Focus pali średnio 13 l LPG/100 km, jedno tankowanie wystarczy mu prawie dokładnie na 300 km jazdy, więc nie trzeba co chwilę zerkać na wskazania poziomu paliwa.

Ford Focus ST LPG - zawór tankowania gazu pod klapką wlewu benzynyfot. Energy Gaz PolskaWlew gazu pod klapką wlewu benzyny to dziś norma

Jak jeździ tak konwertowany Focus ST? Równie dobrze, jak wcześniej, tyle że taniej – oczywiste, nieprawdaż? Zgoda, że zbiornik nieco podnosi masę całkowitą, ale jednocześnie dociąża tylną oś, poprawiając rozkład mas, z reguły niekorzystny w samochodach przednionapędowych. Przy 30 tys. km rocznie, jakie to konkretne auto pokonuje, oszczędności (wobec aktualnego stosunku cen: 1,59 zł/l LPG i 4,39 zł/l LOB95) przyjdą szybciej, niż obcokrajowiec nauczy się mówić „stół z powyłamywanymi nogami”. LPG zawsze na propsie!

Przypominamy, że dział Warsztaty tworzycie Wy, użytkownicy portalu gazeo.pl i właściciele warsztatów, w których powstają prezentowane przez nas adaptacje. Zachęcamy do dalszego nadsyłania zgłoszeń samochodów na gaz, np. luksusowych, sportowych czy specjalnych, ale też tych popularnych. Pokazujmy razem, że LPG to paliwo, które niczego się nie boi! Czekamy na maile pod adresem redakcji (redakcja@gazeo.pl).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Energy Gaz Polska



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.