REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. AUTO-MIDA-GAZ / Lexus RX 400h poprzednie następne
23.07.2012

Hybrydę też można zagazować

Hybrydę też można zagazować fot. AUTO-MIDA-GAZ

Pojazdy hybrydowe uchodzą za oszczędne pod warunkiem, że są wyposażone w niezbyt duże spalinowe jednostki napędowe i są użytkowane w warunkach miejskich. Poza miastem koszty eksploatacji hybryd nie odbiegają od zwykłych samochodów. Jeśli w hybrydowym układzie napędowym zastosowano silnik spalinowy o dużej pojemności skokowej zużycie paliwa jest wysokie bez względu na charakter użytkowania, a im jest ono większe tym większa jest pokusa obniżenia kosztów jego eksploatacji.
REKLAMA
Lexus RX 400hfot. AUTO-MIDA-GAZLexus RX 400h z gazowym układem zasilania

Lexus RX 400h

Komora silnikowa Lexus RX 400h wyposażonego w gazowy układ zasilaniafot. AUTO-MIDA-GAZW komorze silnikowej Lexusa RX 400h widoczny jest właściwie tylko reduktor i filtr fazy gazowej

Lexus RX 400h jest właśnie samochodem, w którym zastosowano duży silnik benzynowy. Jednostka napędowa V6 o pojemności skokowej 3,3 l dysponuje mocą 211 KM. Hybrydowy układ napędowy uzupełniają: zblokowany ze skrzynią biegów silnik elektryczny o mocy 167 KM i oraz mniejsza jednostka napędowa dysponująca 68 KM, która służy do napędu tylnej osi. Łącznie układ napędowy dysponuje mocą 272 KM, która pozwala samochodowi o masie około 2 t na uzyskanie przyspieszenia do 100 km/h w czasie poniżej 8 s. Silnik, biorąc pod uwagę jego wielkość, ma katalogowo stosunkowo niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Jednak w praktyce zużycie benzyny może wynosić nawet do 15 l/100 km. Jak się jednak okazuje koszty eksploatacji związane z paliwem można jeszcze ograniczyć.

Zagazować? Czemu nie

Prezentowany Lexus został poddany konwersji na zasilanie gazem w firmie AUTO-MIDA-GAZ z Dąbrowy Górniczej. Zastosowano układ zasilania gazowego ze sterownikiem Zenit Pro OBD, który wykorzystując korekty OBD układu benzynowego tak steruje pracą instalacji gazowej aby nie ulegały one zmianie przy pracy silnika na gazie.

System jest skonfigurowany tak, aby przy bardzo szybkich cyklach uruchamiania i wyłączania silnika spalinowego jego rozruch następował zawsze z udziałem paliwa gazowego. Jedynym kryterium jakie musi być spełnione jest temperatura cieczy chłodzącej silnika (35° C).

Zbiornik gazu

Paliwo gazowe jest przechowywane w toroidalnym zbiorniku firmy Bormech montowanym pod samochodem. Zastosowany wielozawór (Tomasetto) uwzględnia duże zapotrzebowanie silnika na paliwo i jest zaopatrzony w króciec wyjściowy pozwalający na podpięcie przewodu gazowego o średnicy 8 mm.

Zawór tankowania LPG w Lexusie RX 400hfot. AUTO-MIDA-GAZZawór tankowania umieszczono obok wlewu benzyny

Zawór tankowania…

… zamontowano pod klapką wlewu benzyny. Rozwiązanie to skutecznie maskuje wlew gazu, jednak przy każdym tankowaniu wymaga wkręcenia przejściówki.

Reduktor-parownik

W komorze silnikowej Lexusa pracuje jednmostopniowy reduktor-parownik Vito, który podobnie jak sterownik jest produktem Auto-Gaz Centrum. Zastosowano większą wersję reduktora Vito Super, który z powodzeniem może zasilać silniki o mocach do 250 KM. Reduktor jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym.

Przepływ mocy w hybrydowym układzie napędowym Lexusa RX 400hfot. AUTO-MIDA-GAZWyświetlacz na konsoli środkowej może pokazywać chwilowy przepływ mocy w hybrydowym układzie napędowym

Listwa wtryskiwaczy

Odparowany w reduktorze gaz jest kierowany do zielonych wtryskiwaczy Hana, które obsługują silniki o mocach do 50 KM na cylinder.

Zużycie paliwa

Według danych producenta samochodu zużycie benzyny powinno oscylować w granicach 10 l/100 km. Jednak użytkownikowi nie udało się nigdy tak niskiej wartości zużycia paliwa uzyskać. Obecnie po zamontowaniu gazowego systemu zasilania samochód zużywa od 8 do 12 l LPG, co przy obecnych cenach benzyny i gazu (5,61 i 2,74 zł/l) oznacza, że na każdych 100 km (przy założeniu katalogowego zużycia benzyny - 10 l/100 km) oszczędność wynosi ponad 23 zł (biorąc do porównania tę wyższą wartość zużycia gazu. Przy przebiegu w granicach 15 tys. km rocznie daje to sumę 3483 zł.

Podsumowanie

Elektryczno-spalinowa hybryda może być z powodzeniem zasilana LPG, generując przy tym wysokie oszczędności. Użytkowanie samochodu w niczym nie odbiega od klasycznej wersji tego modelu. Największą przeszkodą w upowszechnieniu zasilania gazowego tego typu samochodów może być bariera psychologiczna wśród użytkowników. Lexus na gaz? Profanacja. Naszym zdaniem znacznie rozsądniej mieć w portfelu więcej gotówki niż mniej, ale właściciele tego typu samochodów mogą myśleć trochę innymi kategoriami.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: AUTO-MIDA-GAZ



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.