REKLAMA
21.08.2015

Szkoły na Florydzie oszczędziły górę pieniędzy

O autobusach szkolnych napędzanych autogazem w USA i Kanadzie pisaliśmy już nieraz. Będziemy to jednak robić dopóty, dopóki wszyscy amerykańscy uczniowie nie zaczną być wożeni do szkół pojazdami na LPG. Czyli jeszcze długo.
REKLAMA
Gazowe autobusy szkolnefot. media.navistar.comSkoro 98 autobusów przyniosło oszczędności przekraczające 600 tys. dolarów, ile zostałoby w kasie, gdyby wszystkie 1269 pojazdów w hrabstwie Broward jeździło na LPG? Prawie 8 mln...

Najnowsza porcja wiadomości w tej kategorii jest taka, że Departament Usług Publicznego Przewozu Uczniów Hrabstwa Broward w Fort Lauderdale na Florydzie oszczędził w 2014 r. zawrotną kwotę 600 tys. dolarów (ok. 2,2 mln zł) dzięki flocie napędzanych LPG autobusów szkolnych. Tak wynika z wyliczeń firmy Roush CleanTech, która dostarczyła technologię LPG używaną w tych pojazdach. Wydatki spadły zarówno dzięki niższej cenie paliwa, jak i za sprawą znacznie zredukowanym kosztom napraw i obsługi autobusów. A trzeba zwrócić uwagę, że oszczędności poczyniono zamieniając na autogaz nie benzynę, a olej napędowy, który przecież sam z siebie też zapewnia stosunkowo niskie spalanie.

Według danych lokalnego zarządu szkół, galon paliwa gazowego kosztował w 2014 r. 1,32 dolara, podczas gdy za taką samą ilość oleju napędowego płacono 2,75 dolara. Co do obniżonych kosztów serwisowych, wydatki w tym zakresie spadły aż o 80% po zamianie diesli na odpowiedniki gazowe. Ocenia się, że każdy z używanych przez szkoły autobusów oszczędzi w ciągu swojej 12-letniej służby 74 tys. dolarów (ponad 6100 dolarów rocznie), co oznacza, że każda przejechana mila będzie tańsza o 38 centów.

Nie byłoby oczywiście żadnych oszczędności, gdyby zarząd szkół hrabstwa Broward nie zainwestował najpierw w droższe w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu pojazdy. Decyzja bardzo szybko okazała się słuszna – poniesione dodatkowe wydatki zwróciły się nie w sześć miesięcy, jak pierwotnie zakładano, ale już w trzy. A że okręg szkolny hrabstwa Broward jest jednym z największych w Stanach Zjednoczonych ze swoimi 1269 autobusami szkolnymi w czynnej służbie, udział egzemplarzy napędzanych LPG we flocie z pewnością wzrośnie – w tej chwili gazem zasilanych jest tylko 98 pojazdów, a mimo to udało się zaoszczędzić tak pokaźną kwotę. Wnioski wyciągnięto szybko i z myślą o roku szkolnym 2015/2016 już zakupiono 37 kolejnych autobusów. Zresztą, czy nie była to oczywista oczywistość?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: LP Gas Magazine, media.navistar.com



gazeo.pl 2007-2018 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.