26

Odp: Jak sprawdzic mapsensor ps-01?

oktan napisał/a:

@SebastianS a STAG ma korekcję od ciśnienia gazu :?:


Co to za pytanie w ogóle? Zaniżasz poziom dyskusji. To tak, jak zapytać, czy samochód ma koła...

w_a_p, z jednym nie mogę się zgodzić w tym co piszesz:

...rzeczone cisnienie goni jak zyd po kosciele, i cala elektronika glupieje, a mapa ma 15 cm2 powierzchni usianej punktami zebranymi raz na tym a raz na tamtym cisnienu


Odczyt ciśnienia gazu i ciśnienia kolektora, pozwala sterownikowi obliczyć ciśnienie robocze. To ciśnienie odniesione jest do ciśnienia odniesienia ustawianego programowo w Stagu i na podstawie różnicy pomiędzy nimi, obliczana jest następnie korekta po ciśnieniu, nakładana na bazowy czas wtrysku LPG. Dlatego - jeśli nawet ciśnienie skacze - skoki te są odnotowywane przez sterownik i dla każdej wartości korygowany jest wtrysk gazu. Dlatego szerokość "chmury" punktów nie może zależeć od ciśnienia. Tym bardziej że punkty na mapie w ACGazSynchro są punktami ukazującymi czasy wtrysku BENZYNY w jeździe na benzynie (niebieskie) i na gazie (zielone)
A sonda lambda nie zareaguje korektą na ewentualną (gdyby nie istniał algorytm korekcji) nieprawidłowść ciśnienia trwającą ułamek sekundy.

Tak więc duża szerokość chmury punktów nie jest na pewno wywołana sprężyną reduktora.
q.e.d.

27

Odp: Jak sprawdzic mapsensor ps-01?

w_a_p napisał/a:

@Sebastian  - wywod teoretyczny piekny, tylko nieprawdziwy. Jade na dawce benzyny 1, cisnienie gazu 1 - wartosc wtrysku gazu 1. Sprezyna "przeskoczy" = dawka benzyny 1, cisnienie gazu 2, wartosc wtrysku gazu 2. dla tego samego (ale bardzo podobnego) obciazenia mialem kilka, rozrzuconych w poprzek po mapie, zielonych punktów. Bylo to przeciwienstwo prawidlowej mapy , w ktorej punkty ukladaja sie wzdluz jednej krzywej (co logiczne), wyznaczanej potem przez prosty algorytm interpolujacy. z posiadej chmury tez se cos tam wyliczy, tylko ze nie pasuje to do zadnego punktu, no bo zmieniaja ci sie one jak sie sprezynie/membranie zachce.


W_a_p - jeszcz raz, bo nie zostałem zrozumiany:
W pewnym uproszczeniu - bo w rzeczywistości jest trochę bardziej skomplikowane, ale:

T(g)=T(b)*mnożnik*delta(p)*delta(tg)

gdzie:
T(g) - czas wtrysku LPG
T(b) - czas wtrysku benzyny
delta(p) - współczynnik korekcji po ciśnieniu
delta(t) - współczytnnik korekcji po temp. gazu

współczynnik delta(t) jest odczytywany z wewnętrznej, jednowymiarowej mapy, jako funkcja różnicy pomiędzy ciśnieniem odniesienia a ciśnieniem odczytanym z czujnika.
Dlatego twierdzę, że możesz zmienić ciśnienie dwukrotnie, a dawka LPG nie wzrośnie ani trochę. To właśnie dlatego, że stag ma tą mapę niemal idealną i jeśli ciśnenie wzrośnie - stag poda delta(p) niższe jedności, by poprzez skrócenie T(g) nie dopuścić do zwiększenia dawki. Z kolei poniewqaż dawka jest utrzymywana na tym samym poziomie - nie może zmienić się T(b) i tym samym wykres stoi, gdzie stał.

Jeszcze raz powtórzę - jeśli masz za dużą chmurę punktów - na pewno nie skoki ciśnienia są temu winne.

28

Odp: Jak sprawdzic mapsensor ps-01?

delta(p) oczywiście, walnąłem się, późno już.

Sprawdź Ty jednak Map sensor. Drgania drganiami, ale stawiam, że nie one powodują szarpanie, a raczej "zacinający się" map sensor.