Temat: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

Witam

Mam samochód z silnikiem VW 1.8 AGN (bez turbiny) 92kW=125KM. Do tego Elpigaz IV generacji o następującym składzie:

Reduktor ANA 04 do wtrysku Stella
Wielozawór EMER
Wtryskiwacze Stella (Valtek Typ30)
No i komputer Elisa/Stella Nord

Na "Waldkach" wieszacie psy ale u mnie dobijają do 100tyś km! Tylko juz trzaskają (od 20 tys?) więc zamówiłem nową listwę, także Valtek Typ 30 (czerwona). Zamierzam przekręcić dysze od obecnej listwy do tej nowej i na tym się zakończy moja wymiana czy nie? Może jeszcze jakieś nastawy w programie? Będe sam wymieniał bo gazownik łoi (co zrozumiałe) a trochę się na mechanice znam by sobie poradzić fizycznie z wymianą.

Czy jednak po wymianie tej obecnej "zajechanej" listwy musze dać autokalibrację na ciepłym silniku?
Posiadam soft i odpowiedni kabelek.

Prosze zapoznajcie się z moimi ustawieniami (uwaga, na zimnym silniku, przy wyłączonym silniku i tylko na zapłonie - więc odczytałem dane z centralki tylko).

Czy MAPE mam dobrze ustawioną? Nigdy nie wdziałem by gazownik cokolwiek na mapie przestawiał...  auto jedzie dobrze, palili akceptowalne ilości gazu ale czy nie wypala mi silnika (np złym dobrem mieszanki)? Nigdy "check engine" mi sie nie wyświetlił co prawda ale wole dmuchać na zimne.

Do listwy Valtek dokupiłem podgrzewacz, podobno to zbędna fanaberia? Nie był aż tak drogi a w zimie miałem przypadki że auto momentalnie gasło przy zmianie Pb->LPG, dłuższa jazda i rozgrzanie systemu i problemu wielkiego nie było (poza szarpnięciem). Podobno taki ogrzewacz wspaniale usprawnia auto, chce też go zamontować równolegle z nową listwa Valtek, będzie grzał przez jakieś 10minut a później się to wyłączy. Rozpuści to dobrze parafiny czy inny syf zatykający listwę.

Tak więc podaje ustawienia mojej centralki. Z góry dzięki za odpowiedzi na nurtujące mnie pytania!

http://img573.imageshack.us/img573/8524/gazwylaczonyoryginal.jpg

http://img525.imageshack.us/img525/6862/gazwylaczonyoryginal1.jpg

http://img176.imageshack.us/img176/5512/gazwylaczonyoryginal2.jpg

http://img593.imageshack.us/img593/9235/gazwylaczonyoryginal3.jpg

http://img683.imageshack.us/img683/9159/gazwylaczonyoryginal4.jpg

2

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

Tormin napisał/a:

po wymianie musisz zrobic autokalibracje, mapa ta nic nie mowi, poza tym ze jest w dobrym zakresie.
poza autokalibracja polecam jaki kolwiek scanner laczacy sie po zlaczy diagnostycznym i przejazdzke z ustawieniem auta na korekty.
wtedy bedziesz mial tip top

Czyli wywalam stare valteki, do nowych przekrecam dysze ze starych, podlaczam. Odpalam silnik i czekam az sie nagrzeje. Wlaczam nastepnie program Elpigazu i wchodze w zakladke autokalibracji, postepuje zgodnie z procedura. I gotowe?

Ktos mi napisal ze nowe valteki i tak musze skalibrowac, min skok tloczka... kurcze czy to jest az tak skomplikowane a moze wcale nie musze?

Posiadam kabel VAG, jaki program i jakie ustawienia musze dokladnie wlaczyc, "na korekty" nie wiele mi mowi niestety. Moj gazownik-szaman to nigdy nie wlaczal ani map ani nie podlaczak skanerow do zlacza... nie mam juz zaufania do gazownikow sad

3

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

pepiczek napisał/a:

Czyli wywalam stare valteki, do nowych przekrecam dysze ze starych, podlaczam. Odpalam silnik i czekam az sie nagrzeje. Wlaczam nastepnie program Elpigazu i wchodze w zakladke autokalibracji, postepuje zgodnie z procedura. I gotowe?


Nie, raczej na pewno niegotowe.

Po pierwsze - autokalibrację trzeba zweryfikować, studiując wartości korekt czasów wtrysku benzyny, wypracowanych przez sterownik samochodu - i ewentualnie wprowadzić ręczne korekty do mapy wtrysku gazu.

Po drugie - zakładając powtarzalność wtryskiwaczy gazu (mało prawdopodobne w przypadku valteków - trzeba sprawdzić i ew. skorygować) - po 1000km należałoby ponownie sprawdzić wartości korekt. Valteki bowiem wytrzaskują się szybko, a po pierwszym 1000km zmieniają wydatek bardzo znacznie.

Ktos mi napisal ze nowe valteki i tak musze skalibrowac, min skok tloczka... kurcze czy to jest az tak skomplikowane a moze wcale nie musze?


Mając czujnik zegarowy, możesz zrobić to sam. A jeszcze lepiej - kalibrować je nie na skok tłoczka a na wydatek, ale do tego potrzeba nietaniego przyrządu.

4

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

caniggia napisał/a:

aby skalibrowac na wydatek, trzeba miec mozg, a nie bardzo drogi przyrzad.
Jest to bardziej precyzyjne niz jakikolwiek kalibrator, bo wtryskiwacz dziala w warunkach rzeczywistych.


Taaa. Ale nie mówimy o wtryswkiwaczu gnojówki ciągnika Fendt w podopolskiej wsi...  :mrgreen:

Powodzenia życzę w "precyzyjnym" kalibrowaniu wtryskiwaczy na wydatek za pomocą obserwacji korekt, matacząc śrubą kalibracyjną każdego z nich z osobna.

5

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

Tak, szaleję za tym.

Jak powiedziałem - z przyjemnością popatrzę, jak psujecie ludziom instalacje, a potem przytulę parę groszy poprawiając je.

Kończę te dyskusje, najwyraźniej sądzicie, że jak napiszecie więcej, to macie bardziej rację. Zostawiam was z tym przekonaniem. Nie moje zmartwienie.

6

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

Nie kłócić mi się Panowie :>

Jeszcze na starej listwie ale udało mi się zrobić wykres z dość ostrej jazdy moją furą. Niestety nowy program Elpigazu 6.0.2 wywala mi laptopa z VISTA po losowym (ale mniej niz minuta) czasie. Niebieski ekran, BSOD - kazdy zna to. Ten program w przeciwienstwie do starszych wersji nie działa stabilnie :-(

Wykres, na wolnych obrotach, przy pracy na Gaz (stara listwa Valteka)
http://img571.imageshack.us/img571/5674/gazcieplywolneobr.jpg

No i najciekawsze, wykres jazdy "z butowaniem" auta, obroty powyzej 4000. Inne pomiary w tym 5000 i przelaczenie w polowie jazdy ze stalymi obrotami na benzyne (moze sie przyda do czegos) sie nie zapisaly bo komputer byl usmiercany przez ten nowy program....

http://img201.imageshack.us/img201/9822/wykresforsowaniestarali.jpg

I czy można coś wyczytać z tego wykresu, np czy dysze nie mają zbyt małego kalibru-średnicy (w programie podaje że są w normie ale jednak bliżej do zbyt małego wymiaru wg wskazania niż do zbyt dużej średnicy)?

Czy reduktor nie jest już "zajechany" bo ciśnienie gazu spada trochę przy przyśpieszaniu ale i odbija w górę gdy przestaje naciskać na pedał gazu - to normalne?

Inne przemyślenia?

Mam nowe, ale jednak typ30, "waldemary" na biurku i nie wiem, odsyłać czy montować i po prostu wymienić na lepszą listwę w następnym roku... z jednej strony chciałbym jutro już to zrobić i zapomnieć a z drugiej licze się z waszym zdaniem "tanie mieso - typ30 - psy jedza". Heh chyba jednak podejme próbę montażu jutro.

Co myślicie o gumowych amortyzatorach z zestawu? Jakoś nie mam pomysłu jak to przymocować.

Matrix czy Magic chodzą tak cicho i łagodnie ze nie potrzebują takich wynalazków niby?

dziekuje

7

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

caniggia napisał/a:

ciśnenie trudno powiedziec o ile spada, na oko z 1,15 na 0.9 czyli nie ma tragedii,
przy największym spadku masz dla 15ms 19lpg, czyli jeszcze nie ma tragedii, ale to dopiero 4800 rpm.
dusze mogly by byc troche większe, bo jest zapas spory w czasach, nie widze aby podpieta byla sonda, wiec tez nie wiadomo jak sie zachowuje przy max bucie.
czy w tym systemie w programie ustawia się gdzieś ciśnienie w programie? jezeli, to jakie?
na próbę możesz ustawić ciśnienie na reduktorze na 1,25 i nagrać taki plik jeszcze raz, oczywiście nic nie zmieniając w programie. Zobaczysz, czy będzie przełączać.

Sondy nie mam podpietej, podobno w moim silniku (ale niech ktos potwierdzi jak sie zna) to zaklocac moze prace ECU... a na pewno szamanowi sie nie chcialo wiec jest jak jest.

Cisnienie w programie? Pierwsze slysze (jestem laik!), w moim nie ma chyba takiej opcji (program jak na obrazkach na poczatku wiadomosci), mozna krecic na reduktorze to pewne smile. Na biegu jalowym jest ok 1,19bar. A ktos inny napisal mi ze Valteki typ30 przy wiekszym cienisniu niz 1bar to juz w ogole "cuduja" i by ich nie katowac wyzszym??? Jesli takie szajsowate to dlaczego makarony nadal je robia... a ja to kupilem heh!

Nie nagram szybko bo musze miec dobra prosta i bezpieczna... dzis wracalem od rodziny i taka byla. Mialem jeszcze lepsze "butowanie" ale jak pisalem soft wywala mi windowsa w cholre i caly pomiar poszedl sie j....ć.

To dziwne bo reduktor ma juz ok 100 tys km za soba. W ogóle co to za producent i typ "ANA 04"? Bo bym zabawił się w reneneracje ale nie wiem jaki zestaw kupić....

O co chodzi Ci z tym "czy będzie przełączać"? Co przełączać?

Tormin -> w sumie jedzi smile jedzi poprawnie. Po podkreceniu (zeszla zima) cisnienia na reduktorze przestał sie awaryjnie przelaczac na benzyne przy przyspieszaniu (to bylo wkurzajace). Listwa mi wali jak dzieciol w dąb wiec zaczalem sie tym interesowac sam (instalacja LPG ogolnie, bo gazman to szaman chyba) jak wymienic listwe no i pojawily sie dodatkowe pytania jak widzicie. Nawet o sprawy typu montaz amortyzujacych gum (na sieci zero wpisow ze ktos to stosuje/montuje).

Co jeszcze dziś zauważyłem. Jeśli jechałem 80km/h (nie pamiętam, 3-4 bieg) i trzymałem dość stabilnie noge na gazie, to po przełączeniu z gazu na benzyne - auto zaczeło przyspieszac ale dosc leniwie i skonczylo na okolo 88km/h (wiec maksymlanie 10% szybciej jechalo). Nie mierzylem tego z GPS (a moglem w sumie) ale widac ze na benzynie dostaje malutkiego kopa. Ale to wszystko na obecnej, zajechanej listwie wtryskowej.

Jak zmienie na ta nowa listwe i nadal tak bedzie to czy przy instalacji IV generacji jest taki efekt opisany wyzej do zaakceptowania? Kiedys czytalem ze IV generacja nie oznacza utraty mocy...

Moze te dysze rozwiercic troche (o ile? Z tym ze boje sie by nie za duzo..., musialbym miec komplet bardzo precyzyjnych wiertel a nie mam) a moze nic nie ruszac bo co mi to wymiernego da, w sumie satysfakcje z ustawienia systemu jak powinien to zrobic szaman od gazu smile?

Pierwsza osoba pisze na forach ze MagicJet z elpigazem nie dziala dobrze, dzwine (duzo juz sie naczytalem ale Twojego zdania Tormin nie podwazam, tylko pierwszy konakt z taka opinia !). Zostaja Matrixy ale nie tanie i tez bywa ze padaja (na allegro sa zestawy do reanimacji np cewek...).

Gdybym ja naczytal sie wiecej, a raczej moj ojciec, przed instalacja to bysmy zamontowali STAG 300+ bo widze ze i soft i kontroler nie ma zadnych negatywnych opini na sieci (ma nawet opcje wysterowania listwy grzejacej! z tym ze na schemacie wyprowadzen stag300+ nie widze zlacza do tego celu, ale to tak nawiasem).

8

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

caniggia napisał/a:

bo on nie wyterowyje listwy grzejącej, a rozgrzewa wtryskiwacze, co wcale dobrze nie dziala... a odnosnie opini, ni do konca dobrze szukales.

wtryski jak chcesz zmienic, to hana jedyny sluszny wybor, reduktor nie wyglada aby wymagal regeneracji.

Hana usz...... 4x112zl + 80zl za podstawe do montazu + 60zl za przejsciowki +przerobka pomiaru cisnienia i temperatury + filtr z rozdzieleniem 1 na 4 DZIEKUJE, ale 600zl jak nic to wole wydac na cos innego ;-) Waldemary sa ze mna ok 100 tys km i jest nam miare dobrze.

W sumie to najwieksze moje obawy sa takie - ze jesli "zawory" valtek tak nie precyzyjnie dawkuja LPG to  czy nie wplywa to niekorzystnie na mój silnik? Tj czy go nie wypala, nie zasyfia, nie zniszczy go ta nieprecyzyjność valtekow typ 30? Jesli dawkuje za duzo gazu to tez nie ulatuje on chyba w powietrze (czyli marnotrastwo lpg)?

Gazu spala mi ciut więcej niż benzyny więc chyba nie mam "ubogiej" mieszanki wypalającej zawory. Ale jeśli będzie za bogata (bo valtek szczodrze czestuje silnik gazem) to tez zaszkodzić moze prawda? Gazu ma palic wg opini od 15-20% wiecej niz benzyny i powiedzmy ze pi razy oko mam 10-15% wieksze zuzycie tego paliwa w stosunku do benzyny wiec ok...

W jakim popularnym sofcie VAG odczytam wskaznia lambdy? Mam jakis program ale tam tylko odczytywac sie da bledy z modulow w prosty sposob (w Engine nie ma zadnych bledow, no errors found o dziwo ECU toleruje wiec ten gaz i to co sie dzieje w silniku, chyba ze zbyt slepe by mnie ostrzec przed czyms...)

9

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

Panowie! Ważne!

http://www.phjacus.pl/images/czesci/krociec_temp_listwy.jpg

Obecnie posiadam tak rozwiazany pomiar cisnienia na listwie i temperatury gazu lotnego. Czy jesli dam podgrzewacz, a po 10minutach zwieksza temeperature ponad 20C (listwy calej, wiec i czujnika temperatury) to komputer gazu nie bedzie dostawal mylacych go parametrów? Aluminimum dobrze przenosi cieplo i faktycznie korpus w tym czujnik beda znacznie cieplejsze niz sam gaz przesylany w srodku listwy!

dzieki

PS
U mnie szaman zapewne odcial wtyczke i przylutowal... po co zakladac wtyczki i sie meczyc hmm

10

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

pepiczek napisał/a:

Panowie! Ważne!

Obrazek (link usunięty)

Obecnie posiadam tak rozwiazany pomiar cisnienia na listwie i temperatury gazu lotnego. Czy jesli dam podgrzewacz, a po 10minutach zwieksza temeperature ponad 20C (listwy calej, wiec i czujnika temperatury) to komputer gazu nie bedzie dostawal mylacych go parametrów? Aluminimum dobrze przenosi cieplo i faktycznie korpus w tym czujnik beda znacznie cieplejsze niz sam gaz przesylany w srodku listwy!

dzieki

PS
U mnie szaman zapewne odcial wtyczke i przylutowal... po co zakladac wtyczki i sie meczyc hmm


Z całą pewnością pomiar taki nie jest za cudowny - dobrze myślisz. Zwłaszcza że w tym miejscu gaz w zasadzie niemal stoi, a jego pomiar powinien być realizowany w strudze gazu płynącego do listwy.

11

Odp: Mapa - proszę o ocene oraz kilka mniejszych pytań

Tormin napisał/a:

twarde polaczenie duzo bardziej pewne i stabilne niz wtyczuszki.  a jak lubisz mierzyc temp listwy to bardzo prosze.

To sa zlacza AMP superseal i w aucie sa takie stosowane fabrycznie. Pamietajcie ze jestem ambitny ale jednak laik smile

Czyli obecnie, gdy nie mam podgrzewacza, taki pomiar jest akceptowalny ale jak podlacze listwe ogrzewajaca to straci to sens bo bede mierzyl falszywe wartosci? Prosze o odpowiedz nie budzaca watpliwosci :-)

Musialbym zamontowac czujnik temperatury przed listwa, za filtrem gazu lotnego... tak smile