Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 16
fot. Citroën / Citroën C4 1,6 VTi (120 KM) poprzednie następne
02.01.2017

Jaki samochód najlepszy do LPG?

Jaki samochód najlepszy do LPG? fot. Fiat

Magia Diesla już dawno prysła i kierowcy coraz chętniej poszukują samochodów z jednostkami benzynowymi, które są znacznie mniej awaryjne niż silniki o zapłonie samoczynnym, a koszty eksploatacji można zmniejszyć blisko dwukrotnie dzięki zastosowaniu instalacji LPG.
REKLAMA

Tytułowe pytanie zadaje sobie wielu nabywców samochodów. Są wśród nich zarówno tacy, dla których będzie to pierwszy pojazd, jak i kierowcy, którzy rozważają zakup następnego auta z LPG. Spora grupa użytkowników chce także zmienić rodzaj napędu swojego samochodu, wykorzystując najtańsze dostępne na rynku paliwo silnikowe, jakim jest LPG.

Wybierając samochód pod kątem zasilania gazowego, należy zwrócić uwagę na konstrukcję jego jednostki napędowej, ponieważ niektóre z silników z różnych względów niezbyt dobrze znoszą zasilanie gazowe. Wynika to głównie z jakości zastosowanych materiałów, szczególnie tych, z których wykonano gniazda zaworowe. Przewlekły proces spalania LPG powoduje, że są one w dłuższym czasie wystawione na działanie wysokich temperatur. Może to skutkować ich podwyższonym zużyciem.

Z tego powodu najlepiej, jeśli silnik będzie wyposażony w hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu. Gwarantują one utrzymanie odpowiedniego luzu, który z kolei odpowiada za to, że zawory w pozycji zamkniętej zawsze mają kontakt z gniazdami, a te jako elementy chłodzone zapewniają odbieranie ciepła od zaworów.

Napęd zaworów - Hondafot. HondaNowoczesny silnik Hondy z prostą i tanią (nie wymagającą wymiany żadnych elementów) regulacją zaworów (jak w Polonezie). Rozwiązanie idealne przy zasilaniu LPG

Dodatkową zaletą silnika z hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu są niższe koszty obsługi silnika (bez okresowej kontroli i ewentualnej regulacji luzów zaworowych).

Zastosowanie w silniku hydraulicznych popychaczy nie jest oczywiście warunkiem koniecznym, aby silnik mógł być zasilany LPG. Wiele silników z ręcznie regulowanymi luzami zaworowymi znakomicie pracuje na gazie.

Zobaczcie w galerii, jakie samochody i silniki najlepiej działają na LPG.

Zestawienie samochodów obejmuje pojazdy, w których można zastosować, obecnie najpopularniejsze na rynku, instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu.

Znalazło się w nim kilka pojazdów z grupy VW, co potwierdza, że niemiecki producent ma w ofercie sporą grupę silników z pośrednim wtryskiem benzyny (1,0, 1,2, 1,41,6 MPI, kiedyś także 2,0 MPI), które dzięki zastosowaniu hydraulicznych popychaczy znakomicie nadają się do LPG.

Obecność na liście pojazdów idealnych do zasilania LPG samochodów japońskich potwierdza, że pomimo obiegowej opinii także wśród nich można znaleźć wiele modeli nadających się do zasilania gazowego.

Citroën C4 I generacjifot. MototargetCitroën C4 I generacji występował z silnikiem 1,4 16V (88 KM) i 1,6 VTi (120 KM)

Francuskie samochody to także bardzo popularne i cenione w Polsce pojazdy, a stosowanie w Daciach i Renault fabryczne instalacje gazowe Landi Renzo są dowodem na to, że francuskie silniki znakomicie nadają się do zasilania gazowego.

Lancia Voyagerfot. LanciaLancia Voyager

Citroën C4 1,6 VTi (120 KM)

Silnik 1,6 koncernu PSA jest stosowany zarówno w Citroënach, jak i w Peugeotach. W modelach C-Elysée Citroëna301 Peugeota jest on oferowany z fabryczną instalacją LPG. Hydraulika w układzie rozrządu i pośredni wtrysk benzyny pozwalają na stosowanie popularnych instalacji sekwencyjnych. Podobnie dobrą opinią w kontekście zasilania LPG cieszą się silniki 1,4 VTi (95 KM), 1,4 16V (88 KM) oraz 2,0 16V (136 KM) stosowane w pojazdach grupy PSA.

Chrysler Voyager 3,6 V6 Pentastar (280 KM)

Stosowany w Voyagerze silnik Pentastar V6 o pojemności skokowej 3,6 l to bardzo dobrze spisująca się na gazie jednostka napędowa.

Oprócz marek amerykańskich (Chrysler, DodgeJeep), silnik ten znajduje zastosowanie także w FiacieLancii.

Fiat Lineafot. FiatW Fiacie Linei można spotkać silniki 1,4 8V (77 KM) i 1,4 T-Jet (120 KM)

Fiat Linea 1,4 8V (77 KM)

Stosowana w wielu modelach Fiata jednostka napędowa o pojemności 1,4 l ma co prawda regulowane luzy zaworowe, lecz znakomicie znosi zasilanie gazem, podobnie jak bliźniacze jednostki napędowe 1,2 8V stosowane w mniejszych modelach FiataLancii oraz 1,1 8V, które można spotkać w nieco starszych Fiatach.

8-zaworowy rozrząd i prosta konstrukcja wszystkich tych silników oraz łatwa i tania regulacja zaworów powodują, że bardzo dobrze spisują się one na LPG.

Do zasilania LPG z powodzeniem nadaje się także silnik 1,4 T-Jet (120, 150 KM) stosowany w wielu modelach Fiata, LanciiAlfy Romeo. W tej jednostce napędowej są już stosowane hydrauliczne popychacze zaworowe.

Fiat w nowych samochodach oferuje instalacje gazowe do tych silników, co potwierdza możliwość ich zasilania LPG.

Honda Civic 1,4 i-VTEC (100 KM). Pomimo regulowanych luzów, 16-zaworowy silnik 1,4 i-VTEC bardzo dobrze współpracuje z instalacjami LPG. Regulacja luzów zaworowych jest bardzo prosta i nie wymaga wymiany żadnych elementów, dzięki czemu jej koszt nie jest duży.. Podobny sposób regulacji zastosowano w silnikach 1,8 i-VTEC (140 KM), 2,0 i-VTEC (156 KM) i 2,4 i-VTEC (201 KM), stosowanych w większych modelach Hondy. One także b…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na następnej stronie znajdziesz inne modele samochodów
idealnie nadające się do zasilania LPG

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacje producentów, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.