Reduktor jak sama nazwa wskazuje redukuje ciśnienie gazu do odpowiedniego poziomu, który pozwala na zasilanie wtryskiwaczy LPG. To jednak nie jedyne zadanie reduktora w gazowym układzie zasilania. Odpowiada on także za zmianę stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy.
Aby zachować sensowną objętość LPG i przyzwoity zasięg samochodu na gazie.
Jak to się dzieje, że skroplona w zbiorniku mieszanina propanu i butanu trafia do silnika w stanie gazowym? Za taki stan odpowiedzialny jest właśnie, zamontowany w komorze silnikowej, reduktor.
W parowniku następuje zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy. Z tego właśnie powodu pełna nazwa reduktora to reduktor-parownik. Jak wskazuje to określenie są to 2 urządzenia (parownik i reduktor – w kolejności przepływu LPG) zblokowane w jeden zwarty zespół, który znacznie łatwiej zamontować w ciasnych komorach silnikowych współczesnych pojazdów.
Zgadza się, zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy następuje właśnie w urządzeniu, które nazywamy parownikiem. Kto dawno temu bywał na wsi, ten wie co i dla kogo robiło się w parowniku. Ale nie o taki parownik tutaj chodzi. Parownik jest częścią reduktora (reduktora-parownika), w którym z ciekłego LPG powstaje gaz.
To proste, LPG przy zmniejszeniu ciśnienia odparowuje (zmienia stan skupienia z ciekłego na gazowy). Potrzebuje jednak do tego ciepła. Z tego powodu reduktor-parownik, a właściwie jego część zwana parownikiem, jest połączona wężami z układem chłodzenia silnika. W ten sposób ciepło z układu chłodzenia silnika intensyfikuje zmianę stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy.
Reduktor STAG R02 zasilający silniki o mocach do 136 KM wygląda tak samo jak jego nowa wersja do 150 KM. Taka sama wielkość i kształt, takie same przekroje króćców doprowadzających LPG w stanie ciekłym, takie same króćce do łączenia z układem chłodzenia silnika.
Korpus reduktora STAG R02 jest właśnie odlewem wykonanym ze stopów aluminium.
Reduktor jest produkowany już od 4 lat. Naturalnym zjawiskiem jest zużycie oprzyrządowania produkcyjnego, także tego służącego do odlewania. Żywotność form odlewniczych do korpusów reduktorów wynosi około 2 lat. Właśnie niedawno wprowadzono nowe formy do ich produkcji.
Konstruktorzy i inżynierowie z Centrum Badań i Rozwoju AC S.A. nie poszli tym razem na łatwiznę i korzystając z konieczności wymiany form do odlewania korpusów reduktorów STAG R02 zmienili ich konstrukcję wewnętrzną. Nie znamy szczegółów tych zmian ale z pewnością dotyczyły one części reduktora, w której następuje zmiana stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy, czyli parownika.
Musiano zwiększyć zdolność przekazywania ciepła z cieczy chłodzącej silnik, opływającej parownik, do LPG. Tym samym zwiększyła się wydajność procesu zmiany stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy. Parownik reduktora STAG R02 produkuje zatem więcej LPG w stanie gazowym, co powoduje, że może on zaspokoić większe zapotrzebowanie silników na paliwo. Możliwe zatem stało się zasilanie silników o mocach do 150 KM za pomocą reduktora STAG R02.
Ot i cała historyja.
A na koniec jeszcze film o reduktorach marki STAG.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl