REKLAMA
LPG
28.11.2011

AC - jesień pełna nowości

Białostocka firma AC przeszła do prawdziwej ofensywy. Po całkowitym odświeżeniu palety oferowanych sterowników sekwencyjnego wtrysku gazu i wprowadzeniu nowego modelu, STAG 400 DPI, do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, na rynek trafiają kolejne produkty - listwa wtryskowa AC W01 i reduktor AC R01 typ 150.
REKLAMA
Reduktor R01ACReduktor R01

Pierwsza z nowości to najnowsza wersja reduktora AC, oznaczonego symbolem R01. Z zewnątrz, odmieniony parownik łatwo rozpoznać po czarnej pokrywie (dotąd miała ona taki sam kolor, jak korpus). Maksymalna moc silnika, jaki może być adaptowany na zasilanie LPG z użyciem R01, wynosi 150 KM (wersja do 250 KM jest w końcowej fazie przygotowywania), ale tu ciekawostka - podczas gdy większość producentów deklaruje, że ich reduktory nadają się także do jednostek turbodoładowanych, AC zaznacza, że ich model przeznaczony jest w szczególności do takowych. Wprawdzie 150 KM to moc umiarkowana jak na „uturbiony” silnik, ale zawsze pozostaje możliwość zamontowania dwóch sztuk dla zapewnienia wystarczającej dawki paliwa gazowego przy silnikach o większej mocy.

Białostocka firma podkreśla, że dokonano także stosownych modyfikacji wewnątrz reduktora, co owocuje większą stabilnością ciśnienia wyjściowego. To z kolei ma się przekładać na wydajną i równomierną pracę silnika w każdych warunkach drogowych i atmosferycznych. Według producenta, reduktor pozostaje także niewrażliwy na niską jakość paliwa. Charakteryzuje się ponadto przedłużoną trwałością oraz ułatwionym montażem, co zawdzięcza kompaktowym wymiarom i obrotowym kolankom przyłączeniowym.

Wtryskiwacze W01 BFC eksponowane podczas targów GasShow 2011Gazeo.plWtryskiwacze W01 BFC eksponowane podczas targów GasShow 2011

Kolejna premiera to listwa wtryskiwaczy AC W01, w dwóch wersjach obsługiwanej mocy przypadającej na cylinder adaptowanego silnika. AC wymienia liczne zalety tego produktu. Należą do nich: stabilna, liniowa praca, trwałość sprawdzona w testach drogowych i potwierdzona 2-letnią gwarancją bez limitu przebiegu, odporność na zawarte w paliwie zanieczyszczenia, zredukowane opory wewnętrzne dzięki specjalnej powłoce o niskim tarciu, bezobsługowa eksploatacja (wtryskiwaczy nie trzeba regulować) oraz ułatwiony start w niskich temperaturach za sprawą zastosowania odpowiednio odpornych na mrozy materiałów uszczelniających.

Nie mniej ważne są parametry techniczne. Listwa AC W01 ma się charakteryzować szybkością działania, co wyraża się czasami otwarcia i zamknięcia 2,1 i 1,5 ms. Producent deklaruje niewielkie obciążenie dla układu elektrycznego auta dzięki zamontowaniu cewek o oporności 2Ω. Wydajność zawiera się natomiast w przedziale 11-29 kW (15-39 KM) na cylinder, co powinno wystarczyć do obsłużenia silników większości popularnych samochodów adaptowanych na zasilanie gazowe. Aby dobór do danej jednostki napędowej jeszcze ułatwić, listwy powstają w wersjach 2-, 3- i 4-sekcyjnych.

Listwa W01 na stroisku producenta podczas GasShow 2011Gazeo.plListwa W01 na stroisku producenta podczas GasShow 2011

Listwa AC W01 BFC, czyli wersja o podwyższonych parametrach, w podstawowych założeniach mocno przypomina wariant W01 i poza kolorem obudowy (czerwona zamiast niebieskiej) nie zdradza zasadniczych różnic zewnętrznych. Rozbieżności pojawiają się dopiero po bezpośrednim porównaniu parametrów technicznych. Model „czerwony” skonstruowano z myślą o zastosowaniu w silnikach o wyższej mocy - jak podaje producent, wydajność pozwala na obsłużenie jednostek napędowych rozwijających od 15 do 40 kW (20-54 KM) na cylinder. W pewnym zakresie występuje więc zazębienie z listwami niebieskimi, zatem wybór pozostaje w gestii montażysty i zależy od jego wiedzy o zapotrzebowaniu konkretnego motoru na paliwo i jego sprawności, a nie tylko nominalnej mocy.

Różnica pojawia się także w kwestii czasów otwarcia i zamknięcia wtryskiwaczy. Ze względu na wyższą przepustowość (120 l/min zamiast 90 l/min przy ciśnieniu zasilania wynoszącym 1 bar), są one minimalnie dłuższe niż w przypadku standardowego modelu W01 i wynoszą, odpowiednio, 2,4 i 1,7 ms, przy czym firma AC deklaruje, że są to maksymalne dopuszczalne wartości, a w praktyce wtryskiwacze mogą działać szybciej. Tak jak wariant podstawowy, model oznaczony dodatkowo przydomkiem BFC dostępny jest w postaci listew po 2, 3 lub 4 wtryskiwacze, co daje prawie nieograniczone możliwości adaptacji samochodów na zasilanie gazowe.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: AC



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.