18.01.2016
Informacja producenta

Amerykanie doceniają zalety torusów

Samochody napędzane autogazem to w Europie dość powszechny widok, zwłaszcza w niektórych krajach. Wiele z nich wyposażono w oszczędzające przestrzeń toroidalne zbiorniki LPG, które nie ograniczają pojemności bagażnika dzięki zamontowaniu ich we wnękach kół zapasowych.
REKLAMA

Choć toroidalne zbiorniki autogazu są popularne w Europie od 20 lat i stopniowo wypierają z rynku cylindry, na rynku amerykańskim pojawiły się dopiero nieco ponad rok temu, pod koniec 2014 r. Stany Zjednoczone są jednak innym rynkiem, skoncentrowanym na konwersjach nowych bądź używanych pojazdów flotowych, a nie indywidualnych samochodów osobowych. Tak czy inaczej, zainteresowanie torusami wśród amerykańskich montażystów jest duże i stale rośnie. Dlaczego? Z tych samych powodów, co w Europie – torusy są uniwersalne, niezawodne i przedstawiają korzystną relację ceny do jakości i funkcjonalności.

Amerykański toroidalny zbiornik LPG marki Stako Worthingtonfot. Worthington IndustriesWyjątkowy kształt zbiorników toroidalnych sprzyja rozmaitym ich zastosowaniom na rynku amerykańskim

Zbiorniki toroidalne w USA
Amerykańscy operatorzy flot w ciągu ostatnich pięciu lat wyraźnie zainteresowali się autogazem jako alternatywą dla paliw konwencjonalnych. Z początku do dyspozycji montażystów były tylko zbiorniki cylindryczne, ale sytuacja zmieniła się z końcem roku 2014, w momencie wprowadzenia na rynek torusów przez firmę Worthington Industries.

Stało się to możliwe dzięki pełnemu przejęciu przez amerykański koncern udziałów w polskiej firmie Stako, od lat specjalizującej się w produkcji toroidalnych zbiorników LPG, często stosowanych przez producentów samochodów w nowych modelach wyposażonych w fabryczne i dedykowane systemy zasilania gazowego. Wszystkie torusy sprzedawane w tej chwili w USA pochodzą ze słupskiego zakładu Stako, a przed wprowadzeniem na rynek musiały przejść procedurę certyfikującą wg wymagań ASME – Amerykańskiego Stowarzyszenia Inżynierów Mechaników.

Krótko po rynkowym debiucie okazało się, że torusy są właśnie tym, na co czekali montażyści, ponieważ większość miejsc, w których można ulokować zbiornik, ma kształt kolisty lub kwadratowy, co sprzyja zastosowaniu takiego zbiornika. Torus pozwala lepiej wykorzystać dostępną przestrzeń, czy to w pick-upie, furgonie, radiowozie czy taksówce.

Weźmy na przykład niewielką półciężarówkę (pick-upa) służącą na co dzień wydziałowi robót publicznych małego miasta. Za kabiną takiego pojazdu, w przestrzeni użytkowej, można zamontować pojemny cylinder na gaz, ale takie rozwiązanie uszczupla funkcjonalność skrzyni ładunkowej nawet o 30%. Tymczasem zbiornik toroidalny zamontowany w miejscu koła zapasowego, na tylnym zwisie pod podwoziem, pozwala zachować pełne możliwości przewozowe pojazdu – wszelkie narzędzia i materiały mieszczą się naraz, bez konieczności wykonywania dodatkowych kursów i marnowania czasu i pieniędzy. A koło zapasowe? W dobie zestawów naprawczych można bez niego żyć.

Torusy są dostępne w Stanach w ośmiu rozmiarach – o średnicach od 23,6 do 28,4 cala (590-710 mm) i wysokościach 9,8-13,8 cala (245-345 mm). Aktualnie dostępne zbiorniki przeznaczone są do zastosowań w systemach wtrysku gazu w fazie lotnej, a buduje się je z wysoko wytrzymałej stali lakierowanej w technice proszkowej, co zapewnia właściwą odporność na korozję. Producent dostarcza produkty w formie gotowej do użycia, z zamontowaną armaturą ukrytą pod pokrywą gazoszczelną oraz zestawem uniwersalnych akcesoriów montażowych.

Opinie montażystów
Montażyści bardzo dobrze przyjęli toroidalne zbiorniki autogazu. Nie tylko za sprawą lepszego zagospodarowania przestrzeni, jakie one oferują, ale także dzięki łatwości konwersji. Chwalą także uniwersalność dostępnej gamy – torusy Worthington to produkty zestandaryzowane, z regulowanymi uchami montażowymi. Pod względem użytkowym zbiorniki nie przysparzają żadnych problemów, co podoba się także końcowym odbiorcom – oszczędności na kosztach paliwa rosną i nie są uszczuplane przez wyłączające pojazdy z eksploatacji awarie.

Przez toroidalnymi zbiornikami LPG w USA rysuje się jasna przyszłość. Firma Worthington obserwuje stabilny wzrost zainteresowania nimi mimo relatywnie krótkiego czasu obecności na rynku, a więc w miarę przekonywania się użytkowników i techników do ich zalet popyt powinien jeszcze podskoczyć. Tym bardziej, że autogaz sam w sobie również szybko zyskuje na popularności dzięki docenianym na całym świecie zaletom – niskiej cenie i niższej w porównaniu z klasycznymi paliwami emisji szkodliwych składników spalin. Także infrastruktura systematycznie się rozrasta.

Wayne Powers jest dyrektorem generalnym ds. paliw alternatywnych w firmie Worthington Industries, która produkuje zbiorniki do pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wayne Powers
źródło: Worthington Industries



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.