REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. BRISK / Świece zapłonowe BRISK Silver są przeznaczone do silników zasilanych paliwami gazowymi (LPG i CNG) poprzednie następne
09.07.2012

Brisk Silver - specjalnie do LPG

REKLAMA Brisk Silver - specjalnie do LPG fot. Brisk

W silnikach zasilanych paliwami gazowymi występują nieco wyższe temperatury niż w jednostkach napędowych zasilanych benzyną, a przeskok iskry wymaga wyższego napięcia z uwagi na zwiększoną rezystancję mieszanki gazowo-powietrznej. Producenci, dostrzegając specyfikę pracy tych silników opracowują specjalne świece dostosowane do tych warunków, które wykorzystując specjalne materiały i konstrukcję zapewniają znacznie lepszy zapłon mieszanki gazowo-powietrznej.
REKLAMA

Budowa świecy zapłonowej BRISKfot. BRISKBudowa świecy zapłonowej BRISK Silver: 1- końcówka izolatora, 2- elektroda środkowa (srebrna), 3- metalowa podkładka uszczelniająca ulegająca odkształceniu przy montażu, 4- obudowa świecy, 5- ożebrowanie końcówki izolatora, 6- elektroda masowa, 7- uszczelnienie izolatora w obudowie, 8- opornik, 9- izolator, 10- złącze świecy

Jednymi z pierwszych na rynku świec, których konstrukcję i charakterystykę dostosowano do pracy w silnikach zasilanych gazem były produkty czeskiej firmy BRISK, świece BRISK Silver. Zostały one zaprojektowane przez inżynierów firmy BRISK Tabor w 1995 r. Głównymi założeniami w czasie opracowywania tych świec było ułatwienie rozruchu silnika w niskich temperaturach otoczenia oraz ograniczenie zużycia paliwa.

Konstrukcja

W świecach BRISK Silver zastosowano specjalny kształt iskiernika, aby mieszanka gazowo-powietrzna miała do niego jak najlepszy dostęp. Dzięki temu zapłon następuje szybciej, paliwo spala się dokładniej, co skutkuje obniżeniem emisji szkodliwych składników spalin.

Materiały

Elektrodę środkową wykonano ze srebra, które charakteryzuje się znakomitą przewodnością cieplną i odpornością erozyjną. Elektroda jest cieńsza, można zastosować cieńszy i dłuższy izolator, co przy tej samej średnicy gwintu świecy w znaczny sposób zwiększa komorę cieplną świecy (przestrzeń pomiędzy izolatorem a częścią metalową świecy).

Warto wiedzieć

Temperatura pracy świec zapłonowych, przy odpowiednio dobranej wartości cieplnej, powinna zawierać się w granicach 500-850° C. Gwarantuje to samooczyszczanie świecy (wypalanie osadzających się na powierzchni izolatora zanieczyszczeń).

Dzięki temu świeca znacznie szybciej osiąga temperaturę samooczyszczania, a elektroda charakteryzuje się większą trwałością.

Korpus i elektroda boczna w świecach BRISK Silver są także wykonane z bardziej wytrzymałego stopu, co w połączeniu ze srebrną elektrodą środkową gwarantuje utrzymanie właściwych parametrów świecy przynajmniej do przebiegu 20 tys. km.

Właściwości elektryczne

Zastosowanie srebra w elektrodzie środkowej powoduje, że przeskok iskry jest możliwy przy napięciu poniżej 11 kV. Poprawia to warunki zapłonu w czasie rozruchu silnika w niskich temperaturach otoczenia, kiedy występują spadki napięcia akumulatora.

Świeca BRISK Silver do silników zasilanych LPGfot. BRISKŚwieca zapłonowa BRISK Silver DR 15 YS

Odstęp pomiędzy elektrodami

BRISK zaleca eksploatację świec Silver ze zmniejszonym w stosunku do „zwykłych” świec odstępem pomiędzy elektrodami. Odstęp ten zawiera się w graniach 0,7-0,9 mm.

Dobór świec BRISK Silver

Świece BRISK Silver można dobrać do zastosowanego w samochodzie silnika na 3 różne sposoby:

  • Znajdując samochód i świecę do niego na stronach internetowych BRISK lub firmy Expert, która reprezentuje markę BRISK na polskim rynku,
  • Znajudując samochód i świecę do niego w katalogu firmowym u sprzedawców świec zapłonowych BRISK w kolumnie BRISK Silver,
  • Porównując oryginalną świecę BRISK z BRISK Silver (na przykład, BRISK Super DR 15 YC = BRISK Silver DR 15 YS).

Podsumowanie

Świece zapłonowe są bardzo istotnym elementem silnika, szczególnie zasilanego gazem, w którym wszelkie nieprawidłowości w ich działaniu objawiają się znacznie wcześniej. Dlatego bardzo ważny jest ich odpowiedni dobór do silnika i okresowa wymiana, która w przypadku świec Brisk Silver wypada co 20 tys. km.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Expert, BRISK



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.