18.03.2013

JTG HP, czyli LPG do TSI

Adaptacja silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa do zasilania autogazem to klucz do powodzenia LPG w najbliższych latach. Pośredni wtrysk gazu wspomagany przez bezpośredni dotrysk benzyny to pewien półśrodek, na szczęście mnożą się systemy aplikujące zamiennik benzyny przez fabryczne wtryskiwacze – w stanie ciekłym i pod wysokim ciśnieniem. Własną propozycję przygotował włoski Icom.
REKLAMA
Schemat systemu Icom JTG HPfot. IcomBez reduktora, bez listwy wtryskiwaczy - proste rozwiązania są najskuteczniejsze!

System pośredniego wtrysku gazu w fazie ciekłej JTG jest z pewnością znany – przynajmniej z nazwy – każdemu, kto śledzi rozwój technologii samochodowych instalacji LPG. W Polsce ten produkt nie zrobił kariery – podobno umieszczane w zbiornikach pompy gazu źle znosiły konfrontację z jakością polskiego paliwa. To jednak nie przeszkadza firmie Icom rozwijać swojego pomysłu – w międzyczasie oryginalny JTG doczekał się ulepszeń oraz powstał wariant gazodieslowski, a teraz opracowano wersję do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Konstrukcja i działanie układu JTG HP przypominają te znane z systemu Vialle LPdi. Gaz wypływa ze zbiornika tłoczony przez pompę, dociera do dystrybutora (czyli jednostki sterującej rodzajem paliwa dostarczanego do silnika, a więc stanowiącej zestaw elektrozaworów otwierających i zamykających przepływ benzyny i LPG), a stamtąd kierowany jest, przez fabryczną pompę wysokociśnieniową do fabrycznych wtryskiwaczy, umieszczonych w komorach spalania. Również podobnie jak w zmodyfikowanym LPdi, także w JTG HP znalazły się dodatkowe pompy benzyny i gazu. Zadaniem tej ostatniej jest podnoszenie ciśnienia gazu w celu uniknięcia jego odparowania w przewodach i niedopuszczenia do powstania tzw. korków gazowych. Podobną rolę spełnia wymiennik ciepła – swego rodzaju gazowa chłodnica.

Firma Icom poczyna sobie zupełnie nieźle w USA, gdzie większość systemów wtrysku LPG w fazie ciekłej to jej produkty lub ich technologiczne klony. Czy dzięki JTG włoski producent zaznaczy mocniej swoją obecność w Europie oraz, co ważne dla nas, w Polsce? Większa liczba dostępnych systemów tego typu to ich niższa cena, a cena to z kolei kluczowy element decydujący o sukcesie lub porażce jakże ciekawego i praktycznego rozwiązania, jakim jest bezpośredni wtrysk autogazu w fazie ciekłej. Perspektywa zamiany dotrysków benzyny na możliwość całkowitego wyeliminowania benzyny (JTG HP potrafi startować od razu na gazie, choć z punktu widzenia trwałości elementów benzynowego układu paliwowego lepiej tej jego umiejętności nie nadużywać) wydaje się kusząca... Produkt jest już dostępny w naszym kraju.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Icom



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.