REKLAMA
LPG
04.10.2010

Lovato - powrót po latach

Historia firmy Lovato sięga roku 1959, kiedy to Ottorio Lovato rozpoczął działalność związaną z branżą autogazu. Już w 1962 r. opracowano i wdrożono pierwszy wielozawór, w 1970 r. powstał pierwszy reduktor RG70. Dziesięć lat później pojawił się reduktor RG80, który posłużył również wielu firmom jako baza do opracowania własnych produktów. Był również kopiowany przez inne firmy w bardziej lub mniej legalny sposób, co świadczy bardzo dobrze o jego konstrukcji.
REKLAMA

Ocenia się, że systemy zasilania gazowego Lovato pracują w ponad 5 mln pojazdów na całym świecie. Bogate doświadczenie oraz sprawdzone produkty spowodowały, że Lovato było motorem rozwoju branży autogazu w wielu krajach, w tym także w Polsce.

Lovato RG80 jest jednym z najbardziej znanych i używanych do dziś reduktorówLovatoLovato RG80 jest jednym z najbardziej znanych i używanych do dziś reduktorów

Wszyscy związani z branżą LPG w Polsce od dłuższego czasu znają produkty Lovato od dobrej strony i z rozrzewnieniem wspominają swoje pierwsze montaże z wykorzystaniem kitów montażowych na bazie reduktorów RG80 tej właśnie firmy.

Niestety polityka firmy w Polsce w późniejszym okresie, kiedy zaczęły się pojawiać kolejne generacje systemów zasilania gazowego, a właściwie jej brak nie posłużyły umocnieniu marki, Lovato praktycznie przestało być obecne w Polsce.
Nie do końca dopracowane produkty (systemy Fast później Easy Fast), ich niedostateczna promocja i brak reakcji na sygnały z rynku doprowadziły firmę do poważnych kłopotów i przejęcia przez grupę Landi, jednego z najważniejszych graczy na rynku systemów zasilania gazowego. Obok Lovato w skład grupy wchodzą: Landi Renzo - producent systemów zasilania gazowego, MED - na polskim rynku znany jako producent wtryskiwaczy gazu oraz firma AEB - producent sterowników elektronicznych.
Lovato obok doświadczenia i produktów wniosło do grupy wdrożony i certyfikowany system zapewnienia jakości stosowany w przemyśle motoryzacyjnym ISO/TS 16949:2002. Jest to bardzo istotny dla całej grupy certyfikat, ponieważ ujednolica normy stosowane w przemyśle motoryzacyjnym różnych krajów, eliminując konieczność wielokrotnej certyfikacji dla spełnienia wymagań różnych klientów.

Teraźniejszość

Po ponad dwóch latach od mariażu Lovato oferuje nowe produkty, odbudowuje swój wizerunek na naszym rynku, korzystając z doświadczeń lat poprzednich oraz Landi Renzo Polska. Jednym z etapów tych działań był cykl szkoleń dla warsztatów. Odbyły się one we wszystkich województwach i miały na celu przypomnienie zasług firmy dla rozwoju branży autogazu w Polsce oraz zaprezentowanie nowego produktu Lovato Smart.

W czerwcu 2010 r. odbyło się szkolenie w Łodzi, jak się okazuje „stolicy” województwa, w którym największy odsetek samochodów (blisko 20%) jest zasilanych z wykorzystaniem LPG. Szkolenie składało się z dwóch części, teoretyczno-historycznej poświęconej marce Lovato oraz praktycznej poświęconej najnowszemu systemowi Smartgazeo.plW czerwcu 2010 r. odbyło się szkolenie w Łodzi, jak się okazuje „stolicy” województwa, w którym największy odsetek samochodów (blisko 20%) jest zasilanych z wykorzystaniem LPG. Szkolenie składało się z dwóch części, teoretyczno-historycznej poświęconej marce Lovato oraz praktycznej poświęconej najnowszemu systemowi Smart

Opis systemu

System Lovato Smart jest tańszą alternatywą w stosunku do oferowanego przez Landi Renzo systemu Omegas. W związku z tym jest dedykowany do samochodów mniej zaawansowanych technicznie, w których zastosowanie droższego Omegasa nie ma technicznego, a tym bardziej ekonomicznego uzasadnienia.

Lovato Smart jest przeznaczony do zasilania wolnossących silników 3- i 4-cylindrowych. Protoplastą tego systemu był oferowany wcześniej Easy Fast. Instalacja otrzymała jednak kilka nowych (sterownik elektroniczny, listwa wtryskiwaczy i filtr fazy lotnej) lub znacznie zmienionych elementów. Zmiany objęły także oprogramowanie.

Nowy sterownik ma dwuczęściową obudowę (górna część z tworzywa sztucznego, dolna metalowa) tworzące razem szczelną całość. Do pracy systemu sterownik wykorzystuje tylko sygnał pracujących wtryskiwaczy benzynowych i prędkości obrotowej. Sterownik jest również przystosowany do odczytu sondy lambda. W najbliższym czasie wiązka i oprogramowanie zostanie dostosowane do odczytu tego parametru.

Reduktor stosowany w systemie Smart był również używany w jego poprzedniku - instalacji Easy Fast. Jedyna zmiana polega na zastosowaniu stalowej pokrywy filtra fazy ciekłejLovatoReduktor stosowany w systemie Smart był również używany w jego poprzedniku - instalacji Easy Fast. Jedyna zmiana polega na zastosowaniu stalowej pokrywy filtra fazy ciekłej
Będący w ofercie Lovato podgrzewacz (post heating), włączany w obieg wodny reduktora pozwala na znaczne zwiększenie zakresu mocy obsługiwanych jednostek napędowychLovatoBędący w ofercie Lovato podgrzewacz (post heating), włączany w obieg wodny reduktora pozwala na znaczne zwiększenie zakresu mocy obsługiwanych jednostek napędowych

Reduktor jest właściwie identyczny do stosowanego w systemie Easy Fast. Zmieniono w nim wkręcaną pokrywę filtra fazy ciekłej, która jest obecnie stalowa. Poprzednio stosowana była pokrywa wykonana ze stopów aluminium, co powodowało problemy z jej demontażem i późniejszym montażem przy wymianie filtra fazy ciekłej. Reduktor standardowo obsługuje silniki do 120 kW. Zastosowanie urządzenia „post heating”, dodatkowo podgrzewającego gaz w fazie lotnej (za reduktorem) pozwala na zasilanie silników o mocach rzędu 150 kW. Dwa reduktory i podgrzewacz pokrywają zakres mocy silników od 180 do 220 kW. Dwa reduktory współpracujące z dwoma podgrzewaczami mogą zasilać silniki o mocy nawet 240 kW. Testowany jest również inny, większy reduktor, obsługujący samodzielnie silniki 240 kW.

W zestawie montażowym znajdują się wsporniki do mocowania wtryskiwaczy oraz złączki do ich łączeniaLovatoW zestawie montażowym znajdują się wsporniki do mocowania wtryskiwaczy oraz złączki do ich łączenia

Nowa jest również listwa wtryskiwaczy, której obudowę w odróżnieniu od poprzednio stosowanej wykonano z tworzywa sztucznego. W ten sposób ograniczono jej nagrzewanie, eliminując wpływ temperatury na parametry pracy listwy wtryskiwaczy. Jej trwałość jest oceniana przez producenta na 70 tys. km. Po tym przebiegu listwa podlega wymianie. Wtryskiwacze są kompletowane w blokach po dwa, co ułatwia montaż, a dostępne w zestawie złączki umożliwiają ich połączenie. W listwie znajduje się czujnik ciśnienia i temperatury gazu, który jest całkowicie wykonany z tworzywa, (wcześniej obsada była aluminiowa) dzięki czemu pomiar temperatury jest bardziej precyzyjny.

Przekrój wtryskiwacza stosowanego w systemie Lovato SmartLovatoPrzekrój wtryskiwacza stosowanego w systemie Lovato Smart


Zastosowano nowy filtr fazy lotnej montowany w obudowie z odkręcanym odstojnikiem. Jest on montowany na przewodzie elastycznym pomiędzy reduktorem a listwą wtryskiwaczy, najlepiej jeśli znajduje się poniżej obu tych elementów. Wtedy zawarte w gazie oleiste zanieczyszczenia odkładające się w reduktorze i listwie mają tendencję do „spływania” w kierunku odstojnika filtra.

Oprogramowanie systemu Lovato Smart jest bardzo czytelne, łatwe w obsłudze i pozwala na bezproblemową konfigurację systemu. Dostępne są różne funkcje, m.in. umożliwiające zasilanie silnika w pewnych zakresach pracy tylko z wykorzystaniem benzyny (np. bieg jałowy) lub z jej niewielkim dotryskiem (w zakresie wysokich prędkości obrotowych). Specjalny algorytm pozwala również na zasilanie pracujących według innej strategii silników samochodów Mazda. Bardzo dobrze działa również funkcja autokalibracji. Nastawy uzyskane w tym trybie nie odbiegają znacząco od uzyskiwanych przy kalibracji wykonywanej na hamowni. Odchyłki są na tyle małe, że nie są w stanie zakłócić pracy silnika, czy tym bardziej doprowadzić do uszkodzenie jakiegoś elementu.

Lovato Smart jest bardzo głęboką modyfikacją dostępnego wcześniej systemu Easy Fast. Zastosowano 3 nowe elementy, których trwałość znacznie zwiększono, a oprogramowanie wyposażono w szereg funkcji ułatwiających konfigurację systemu. Oprogramowanie będzie jeszcze zmieniane w celu poprawienia funkcjonalności i udostępnienia nowych możliwości (podgląd pracy sond lambda, obsługa silników doładowanych). Wydłużono również okresy międzyobsługowe, które wynoszą 45 tys. km. Dzięki temu użytkownik rzadziej pojawia się w serwisie.

Tani produkt jakim z założenia jest Lovato Smart dysponuje dość zaawansowanymi funkcjami, umożliwiającymi zasilanie najbardziej popularnych silników stosowanych w samochodach na polskim rynku.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Lovato



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.