REKLAMA
LPG
22.11.2010

OSCAR-N OBD CAN

Adaptacja na zasilanie gazowe nowoczesnych jednostek napędowych o zapłonie iskrowym wymaga stosowania coraz bardziej precyzyjnie działających instalacji gazowych.
REKLAMA

Jednym z najnowszych rozwiązań w tym zakresie są systemy korzystające z sygnałów układów diagnostyki pokładowej EOBD. Funkcja ta zapewnia sterowanie wtryskiwaczami gazowymi tak, aby korekty układu EOBD pozostawały na niezmienionym w stosunku do zasilania benzyną poziomie. System EOBD jest stale monitorowany przez sterownik instalacji gazowej, a korekty są utrzymywane i w miarę potrzeb korygowane w czasie rzeczywistym, aby utrzymać poziom emisji szkodliwych składników spalin wymagany obowiązującymi normami.

Taką strategię działania wykorzystuje sterownik OSCAR-N OBD CAN oferowany przez firmę Europegas. Oprócz sygnałów pracujących wtryskiwaczy benzynowych sterownik wykorzystuje informacje z systemu diagnostyki pokładowej: wspomniane korekty mieszanki (krótko- i długoterminową) oraz podciśnienie w układzie dolotowym i sygnały z obu sond lambda. Sterownik obsługuje wszystkie najbardziej popularne protokoły komunikacji stosowane w układach OBD, jest zatem urządzeniem uniwersalnym. Dzięki zastosowaniu przejściówki OBD współpracuje także z samochodami komunikującymi się z wykorzystaniem starszych protokołów KWP 2000 oraz ISO 9141.

Sterownik OSCAR-N OBD CANfot. EuropegasSterownik OSCAR-N OBD CAN jest objęty obecnie 5 letnią gwarancją

Architektura sterownika z wydajnym procesorem oraz zastosowanie unikalnych algorytmów sterowania pozwalają na precyzyjne i szybkie wyznaczenie momentu i czasu wtrysku gazu. Zastosowane zabezpieczenia przeciwprzepięciowe, nowoczesna technologia wykonania oraz najwyższej klasy komponenty powodują, że OSCAR-N OBD CAN jest praktycznie bezawaryjny, a jego konstrukcja pozwala na spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin przy jednoczesnym zachowaniu dynamiki samochodu porównywalnej do uzyskiwanej z wykorzystaniem benzyny. Sterownik jest zamknięty w szczelnej aluminiowej obudowie o wymiarach 125x105x28 mm (wspólnej dla wszystkich dostępnych wersji, obsługujących silniki 4-, 6- i 8-cylindrowe) wyposażonej w hermetyczne złącze.

Czas otwarcia wtryskiwacza i moment wtrysku są wyznaczane dla każdego z cylindrów osobno, co pozwala na zasilanie jednostek napędowych o nietypowych algorytmach działania. Dzięki temu sterownik można zastosować, np. do zasilania paliwem gazowym silników HEMI, które w pewnych warunkach wyłączają z działania część cylindrów, silników BMW z układem Valvetronic, w których podciśnienie w układzie dolotowym ma stałą, bardzo małą wartość oraz w silnikach, w których występują różnice w czasach otwarcia pomiędzy poszczególnymi wtryskiwaczami, np. w Subaru.

Oprogramowanie sterownika pozwala na kalibrację parametrów pracy gazowego układu zasilania w bardzo szerokim zakresie. Oprócz korekcji w zależności od podciśnienia w kolektorze dolotowym, oprogramowanie umożliwia dostosowanie dawkowania gazu w zależności od prędkości obrotowej silnika. Dodatkowa ręczna korekta ilości dostarczanego do poszczególnych cylindrów silnika paliwa gazowego oraz możliwość rozgrzewania wtryskiwaczy gazowych jeszcze bardziej rozszerzają możliwości kalibracji i zastosowania sterownika.

OSCAR-N OBD CAN współpracuje z wieloma obecnymi na polskim rynku wtryskiwaczami (Rail, Matrix, Magic Jet, Valtek, Hana H2000 i Keihin) o impedancjach zawierających się w granicach od 1 do 6 Ω.

Na bieżąco aktualizowane oprogramowanie, instrukcje montażu i kalibracji oraz dokumentacje systemów wtrysku gazu są dostępne na stronie internetowej producenta.

OSCAR-N OBD CAN jest kompletowany w zestawie montażowym w skład którego (prócz niego) wchodzą: wiązka elektryczna z wtykami typu SA144 (standard europejski, Bosch) lub SA144J (standard japoński), czujnik ciśnienia i podciśnienia, przełącznik rodzaju zasilania z pełnym wskazaniem ilości gazu w zbiorniku, brzęczyk, który sygnalizuje przejście silnika na zasilanie benzyną po wyczerpaniu zapasu paliwa gazowego, czujnik temperatury gazu w listwie wtryskiwaczy i cieczy chłodzącej w reduktorze-parowniku, elementy montażowe oraz płyta z oprogramowaniem, instrukcją montażu i kalibracji.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Europegas



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.