REKLAMA
LPG
22.06.2015

STAG 400 DPI okiem specjalisty

REKLAMA

Systemy zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny cały czas zyskują na popularności, co wymusza rynek, producenci instalacji LPG, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu, opracowują coraz doskonalsze układy zasilania.
REKLAMA

Kilka pytań o instalację STAG 400 DPI zadaliśmy Markowi Bezubikowi, Specjaliście ds. Technicznych w firmie AC S.A.

gazeo.pl: Jaka jest sprzedaż zestawów montażowych STAG 400 DPI?

Marek Bezubik: Do tej pory panowało przekonanie, że silniki z bezpośrednim wtryskiem nie znoszą gazu, a montaż jest nieopłacalny i nie ma skutecznego rozwiązania w zakresie zasilania ich LPG. Jak się okazało jest to kolejny mit na temat autogazu, z którym jako producent instalacji gazowych musimy się zmierzyć.

Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A.fot. gazeo.plMarek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A.

Zainteresowanie montażem instalacji STAG 400 DPI stale rośnie. Dzieje się tak ponieważ stale powiększamy listę samochodów, które są obsługiwane przez nasz system. Wszystkie auta są w 100% przetestowane. Rozszerzamy również bazę firm, w których można dokonać montażu, Jednocześnie trwa akcja edukacyjna skierowana do właścicieli – kierowców, którą prowadzimy także na portalu gazeo.pl.

Jaki procent silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które są oferowane na rynku można obecnie dostosować do zasilania LPG z wykorzystaniem systemu STAG 400 DPI?

Nasze badania koncentrujemy na modelach samochodów, które są popularne nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Nasza oferta dociera do 40 krajów świata, a silniki z bezpośrednim wtryskiem występują niemal w każdym nich. Naszym celem jest przygotowanie oferty dla wszystkich silników. Wiadomo jednak, że jest to proces długotrwały i dość kosztowny, robimy więc wszystko dla upowszechnienia autogazu w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benyzny.

Jak przebiega proces opracowania nowych silników obsługiwanych przez system STAG 400 DPI?

Proces przebiega zawsze w ten sam sposób. Przed montażem instalacji w pierwszym rzędzie badany jest silnik, a w szczególności są badane wtryskiwacze benzynowe (ich poprawność działania i wydajność). Następnie jest montowana instalacja gazowa. Mając dane uzyskane z wcześniejszych badań jest tworzony odpowiedni program, który będzie współpracował z danym silnikiem. Trwa to w zależności od poziomu zaawansowania silnika od 7 do 14 dni. Następnie samochód musi przejść cykl testów długodystansowych (około 20 tys. km). Po testowym przebiegu silnik jest badany jeszcze raz. Jeśli nie wykazuje on objawów nadmiernego zużycia, to jego kod jest wdrażany do oprogramowania i upubliczniany.

Na ile elastyczny, pod kątem dostosowania do rozwiązań stosowanych w nowoczesnych silnikach, jest sterownik STAG 400 DPI? Na ile lat wystarczą jeszcze jego możliwości?

Możliwości tego sterownika są już maksymalnie wykorzystane tzn. może on współpracować z większością silników z bezpośrednim wtryskiem wyprodukowanych do 2012-2013 r.

Czy jest przewidywany następca sterownika STAG 400 DPI?

Trwają już prace nad takim sterownikiem. Będzie on o wiele bardziej zaawansowany by móc sprostać najnowszym układom bezpośredniego wtrysku benzyny.

STAG 400 DPI zasilający LPG silnik Audi V6 FSIfot. gazeo.plSTAG 400 DPI zasilający LPG silnik Audi V6 FSI

Czy nadal będziecie rozwijać system bazujący na wtrysku LPG w fazie gazowej, czy może nowe rozwiązanie będzie oferować bezpośredni wtrysk ciekłego LPG do komór spalania?

Cały czas trwają prace nad rozwojem sterowników bazujących na wtrysku gazu w fazie lotnej ale pracujemy także nad systemami wykorzystującymi wtrysk ciekłego LPG.

Panuje opinia, że STAG 400 DPI jest trudniejszy w montażu niż tradycyjne systemy zasilania LPG. Czy mógłby Pan się do tego odnieść?

Jeśli chodzi o montaż i regulację to nie są to czynności trudniejsze niż w tradycyjnych systemach. Powiedziałbym nawet, że montaż jest prostszy ponieważ do obsługiwanych silników przez nasz sterownik są przygotowane odpowiednie aneksy montażowe, które zawierają dokładny opis gdzie należy podłączać poszczególne elementy instalacji. Regulacja też jest zdecydowanie prostsza ponieważ sterownik jest kalibrowany za pomocą przygotowanego wcześniej kodu silnika, który uwzględnia poszczególne parametry techniczne danej jednostki napędowej (sterownik nie musi się uczyć od „zera”).

Jak wygląda sieć serwisów przygotowanych do obsługi systemu STAG 400 DPI?

Do montażu oraz serwisowania instalacji STAG 400DPI wybraliśmy najlepsze warsztaty w Polsce. Warsztaty te przechodzą szkolenia nie tylko z instalacji STAG 400DPI ale również pogłębiają swoją wiedzę o silnikach z bezpośrednim wtryskiem. Dzięki temu podnoszą swoje kwalifikacje i przygotowują się do pracy w ciągu najbliższych lat, w których można się spodziewać napływu do warsztatów LPG samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To właśnie one lada dzień zdominują polski park samochodowy.

Czy w każdym z Waszych serwisów można obsługiwać ten system?

Instalację można serwisować w sieci Autoryzowanych Serwisów STAG, w większości Rekomendowanych Warsztatów Serwisowych oraz w wybranych warsztatach na terenie całego kraju.

Dziękuję za rozmowę.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.