REKLAMA
LPG
06.06.2011

Zbiornikowe nowości

Na tegorocznych targach GasShow 2011 odliczyli się wszyscy krajowi producenci samochodowych zbiorników gazowych oraz kilku dostawców zagranicznych, w tym takich, których interesy nie są jeszcze na polskim rynku reprezentowane. Wśród wystawców dominowały firmy zajmujące się wytwarzaniem zbiorników LPG, lecz obecni byli również producenci zbiorników CNG (stalowych i kompozytowych).

REKLAMA
Autobusowy zestaw zbiorników CNG firmy STAKOgazeo.plAutobusowy zestaw zbiorników CNG firmy STAKO


STAKO

Największym polskim dostawcą zbiorników jest słupska firma STAKO. Jest ona również światowym potentatem w zakresie produkcji samochodowych zbiorników LPG. Dostarcza dużą liczbę zbiorników do producentów na pierwszy montaż do samochodów, które są fabrycznie dostosowywane do zasilania gazem płynnym. STAKO obsługuje już kilkadziesiąt takich projektów na całym świecie. W Europie poważnym odbiorcą zbiorników jest Volkswagen. Oferuje on, m.in. Golfa napędzanego LPG. Odbiorcy OEM znajdują się także w innych krajach, w tym z naszego punktu widzenia dość egzotycznych, np. Indie czy Australia. Dostawy takie wymagają znajomości lokalnych przepisów i przejścia badań zgodnie obowiązującymi w danym kraju przepisami. Zbiorniki dostarczane na rynki pierwszego montażu stanowią już około 50% produkcji słupskiego wytwórcy.

Firma jest również prężnym producentem kompozytowych zbiorników do magazynowania sprężonego gazu ziemnego. Projekt rozwijany od wielu lat w ostatnim czasie nabiera rozpędu. Pod kątem produkcji zbiorników kompozytowych wybudowano zupełnie nowy, nowocześnie wyposażony obiekt. Produkowane są w nim zbiorniki 3 generacji, w których konstrukcji wykorzystuje się aluminiowe linery, na które nawijane jest włókno węglowe przesycone żywicą. Większość procesów produkcyjnych jest zautomatyzowana.

W zbiornikach kompozytowych 3 generacji produkowanych przez STAKO używa się aluminiowych linerówgazeo.plW zbiornikach kompozytowych 3 generacji produkowanych przez STAKO używa się aluminiowych linerów


Odbiorcami kompozytowych zbiorników CNG są producenci pojazdów użytkowych, głównie autobusów (w tym przede wszystkim niskopodłogowych). W takich pojazdach z uwagi na brak miejsca pod podłogą zbiorniki są montowane na dachu. Taki sposób montażu wyklucza zastosowanie bardzo ciężkich butli stalowych, ponieważ kratownica autobusu musiałaby mieć bardzo dużą wytrzymałość i związaną z tym zwiększoną masę, która w połączeniu z masą butli stalowych w znaczny sposób ograniczałaby możliwości przewozowe.

Zaprezentowany podczas GasShow 2011 autobusowy zestaw kompozytowych zbiorników CNG miał zwiększoną do 1300 l objętość geometryczną, dzięki zastosowaniu dodatkowej butli zamontowanej poprzecznie (typowe zestawy autobusowe dysponują pojemnością 1000-1200 l). Zestaw taki daje możliwość zatankowania 324 m3 sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego.

Zbiorniki kompozytowe mogą mieć również inne zastosowania. Są używane w specjalnych naczepach oferowanych przez STAKO, służących do przewozu sprężonego gazu zimnego lub gazów technicznych. Zaletą tego typu naczep jest niska masa własna, co przekłada się na zwiększoną ładowność. Zbiorniki kompozytowe mogą być również używane jak klasyczne stalowe butle do przechowywania CNG w magazynach gazu ziemnego na stacjach sprężania, mogą być również kompletowane w postaci wiązek butlowych (zbiorniki ułożone w ramie, połączone wspólnym kolektorem).

W tym roku w ofercie GZWM pojawią się zbiorniki toroidalne o średnicy 680 mmgazeo.plW tym roku w ofercie GZWM pojawią się zbiorniki toroidalne o średnicy 680 mm


Grodkowskie Zakłady Wyrobów Metalowych

GZWM jest firmą o ponad 100 letniej tradycji, która w przeszłości była znana przede wszystkim jako dostawca sprzętu przeciwpożarowego, głównie gaśnic. Od lat 90. firma dostarcza również samochodowe zbiorniki LPG. Cały czas rozwijana produkcja dla branży LPG (rozszerzanie oferty zbiorników oraz osprzętu i akcesoriów) spowodowała, że firma jest obecnie jednym z 3 największych producentów zbiorników LPG na polskim rynku.

W tym roku (prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami) w ofercie GZWM pojawi się gama zbiorników toroidalnych o średnicy 680 mm, które uzupełnią oferowane produkty w zakresie wyższych pojemności użytkowych. Będą to zbiorniki zewnętrzne (ZTZ), wewnętrzne (ZTW) oraz pełne (ZTP) w 7 wysokościach (od 180 do 300 mm) oraz zbiorniki z płytą armaturową (ZTP P) dostępne w 6 wysokościach (od 200 do 300 mm). Obecnie nowa rodzina zbiorników przechodzi ostatnie próby przed wprowadzeniem ich do sprzedaży.

Gama zbiorników LPG oferowanych przez Bormech powiększy się w tym roku o średnicę 680 mm. Torusy o średnicy 720 mm zostanie wzbogacona o wersję pełnągazeo.plGama zbiorników LPG oferowanych przez Bormech powiększy się w tym roku o średnicę 680 mm. Torusy o średnicy 720 mm zostanie wzbogacona o wersję pełną


Bormech

W bieżącym (2011) roku gama zbiorników toroidalnych Bormechu zostanie wzbogacona o średnicę 680 mm. Zbiorniki tej wielkości będą dostępne w wersji pełnej (wykorzystana przestrzeń wewnątrz torusa). Jako pełne pojawią się również zbiorniki toroidalne o średnicy 720 mm.

Oprócz nowych produktów firma rozwija działalność eksportową. Bardzo perspektywicznie przez właścicieli są oceniane rynki: grecki i holenderski, na których Bormech zwiększa sprzedaż zbiorników.

Najważniejszym jest jednak rynek krajowy. Miesięczna produkcja, rzędu kilkunastu tysięcy zbiorników sprzedaje się na bieżąco. Stany magazynowe są praktycznie zerowe.

W celu poprawy trwałości nakładanych na zbiorniki powłok lakierniczych uruchomiono nowoczesną malarnię proszkową. Gotowe produkty wraz z niezbędnymi elementami wyposażenia są pakowane w kartonowe pudełka, zabezpieczające je przed uszkodzeniem w czasie transportu.

Elpigaz pracuje nad nową gamą zbiorników o zmniejszonej masiegazeo.plElpigaz pracuje nad nową gamą zbiorników o zmniejszonej masie


Elpigaz

Elpigaz obok wprowadzania nowych rozmiarów zajmuje się rozwijaniem technologii produkcji zbiorników, co skutkuje obniżeniem ich masy. Potwierdzeniem działań firmy są zbiorniki Hit o grubości ścianki 2,8 mm, charakteryzujące się mniejszą masą. Obecnie w Elpigazie trwają prace nad zmniejszeniem grubości stosowanej blachy do 2,2 mm. Takie możliwości dają zmiany w stosowanych technikach wytwarzania (tłoczenia). Specjalne, bardzo kosztowne prasy, które przy tłoczeniu nie powodują zmniejszania grubości elementów umożliwiają zastosowanie cieńszej blachy, co skutkuje zmniejszeniem masy gotowego zbiornika.

Irene

Firma Irene pracuje nad nowym zbiornikiem do samochodów ciężarowych, jednak na razie nie są znane szczegóły zastosowanych w nim rozwiązań.

Vitkovice Milmet

Firma o blisko 130 letniej tradycji (jubileusz w 2012 r.) jest znana przede wszystkim z wytwarzania butli bezszwowych (m.in. do CNG), których wyprodukowano dotychczas ponad 5,5 mln oraz spawanych do LPG i mieszanin chłodniczych (ponad 11,1 mln). Mając takie doświadczenie Milmet rozważał w przeszłości możliwość uruchomienia produkcji samochodowych zbiorników LPG, co nie byłoby trudne do zrealizowania, lecz pozostał przy wytwarzaniu w.w. asortymentu butli.

Tegoroczną nowością Milmetu będzie uruchomienie produkcji butli bezszwowych w nowym zakładzie (jeszcze w sierpniu 2011 r.). Inwestycja pozwoli na zwiększenie zdolności produkcyjnych w tym asortymencie butli, szczególnie do magazynowania sprężonego gazu ziemnego (CNG). Obecnie prowadzone są bardzo zaawansowane rozmowy mające na celu uruchomienie dostaw butli na pierwszy montaż dla producentów pojazdów (m.in. dla Fiata czy Opla).

Tugra Makina

Stosunkowo młodym dostawcą zbiorników LPG jest turecka firma Tugra Makina, która w 1998 r. jako pierwsza w tym kraju rozpoczęła produkcję zbiorników toroidalnych. Obecna zdolność produkcyjna zakładu wynosi 750 tys. zbiorników, które są oferowane w 450 różnych rozmiarach w zakresie pojemności od 6 do 114 l.

Firma nie jest oficjalnie reprezentowana na polskim rynku, ale jej zbiorniki są w naszym kraju montowane. Ma to miejsce w obiektach Auto Hit w Tychach, gdzie wykonuje się konwersje Fiatów Panda na zasilanie gazowe. Do przechowywania LPG używane są toroidalne zbiorniki Tugra Makina o średnicy 580 mm i wysokości 180 mm (wersja Van) lub 200 mm (wersje osobowe).

Zbiorniki tureckiej firmy Atikergazeo.plZbiorniki tureckiej firmy Atiker


Inni

Oprócz w.w. firm na targach prezentowali się również inni producenci zbiorników: Ragasco - norweski producent kompozytowych zbiorników CNG 4 generacji z linerem z tworzywa sztucznego - do samochodów osobowych (np. Mercedes klasy B), turecki Atiker oferujący walcowe i toroidalne zbiorniki LPG. Na razie firmy te nie są oficjalnie obecne w Polsce, lecz ich obecność na GasShow z pewnością niepokoi krajowych producentów.

Podsumowanie

Mamy szczęście być jedną z światowych potęg w zakresie wykorzystania LPG w samochodach. Śmiałe inwestycje w nowe technologie i obiekty, mające na celu zwiększanie mocy produkcyjnych oraz oferta polskich producentów potwierdzają ten fakt w całej rozciągłości. Liczna reprezentacja zagranicznych producentów zbiorników pokazuje, że są oni poważnie zainteresowani naszym rynkiem, dlatego rozwój naszych przedsiębiorstw branży zbiornikowej jest niezwykle istotny, czemu powinna sprzyjać poprawiająca się koniunktura.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: STAKO, GZWM, Bormech, Elpigaz, Irene, Vitkovice Milmet



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.