Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 50
fot. gazeo.pl / We wnęce koła zapasowego zmieścił się zbiornik STAKO o pojemności geometrycznej 34 l. Zamontowano w nim wielozawór firmy Tomasetto Achille. Oprócz opisanych w tekście zaworów, które działają w sytuacjach awaryjnych, zaworu 80 % i zaworu jednokierunkowego (zwrotnego) wielozawór zawiera także: elektromagnetyczny zawór roboczy, zawór nadmiernego wypływu oraz ręczny zawór roboczy poprzednie następne
21.02.2013

Próba ogniowa samochodu - Bezpieczne LPG

Próba ogniowa samochodu - Bezpieczne LPG fot. gazeo.pl

Na temat bezpieczeństwa użytkowania samochodowych instalacji gazowych krąży wiele mitów i przypowieści. Projekt Bezpieczne LPG ma na celu pokazanie, że paliwo to stosowane do napędu samochodów jest całkowicie bezpieczne i nawet ekstremalne zdarzenia jakie mogą zaistnieć na drodze nie są w stanie spowodować, że zgromadzony w zbiorniku gaz płynny zachowa się w sposób nieprzewidywalny.
REKLAMA
Komora silnikowa Forda Escortafot. gazeo.plSilnik Forda Escorta dysponował mocą 60 KM

Bezpieczeństwo „systemowe”

Na to, że samochody z systemami LPG są bezpieczne wpływa przynajmniej kilka czynników. Są nimi: odpowiednio skonstruowany regulamin homologacyjny, który narzuca przy konstruowaniu i produkcji stosowanie rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo użytkowania zbiorników i poszczególnych elementów samochodowych instalacji gazowych, prawidłowy montaż, którego szczegóły także regulują stosowne przepisy oraz prawidłowa eksploatacja i obsługa gazowego układu zasilania. Brak tragicznych w skutkach wypadków związanych z używaniem LPG jako paliwa silnikowego potwierdza, że w ten sposób skonstruowany system dopuszczania i kontroli elementów samochodowych instalacji gazowych oraz samochodów zasilanych LPG działa prawidłowo.

Aby jednak dowieść, że LPG jest doskonałym, także pod względem bezpieczeństwa użytkowania paliwem postanowiliśmy wykonać ekstremalną próbę, w której uczestniczył samochód z zamontowaną instalacją gazową.

Lovato Smart w komorze silnikowej Forda Escortafot. gazeo.plGazowy układ zasilania w komorze silnikowej Forda Escorta. Na głowicy widoczna listwa wtryskiwaczy JP, z prawej strony na nadkolu zamontowano sterownik, pod przepływomierzem widoczny filtr fazy gazowej, dalej za nim w głębi komory silnikowej znajduje się niewidoczny na zdjęciu reduktor RGJ

Samochód

Wybierając samochód, którym ostatecznie stał się Ford Escort, kierowaliśmy się tym, aby był to typowy pojazd rodzinny, w którym można zastosować, najpopularniejszy obecnie, gazowy układ zasilania IV generacji (wtrysk LPG w fazie gazowej). Po zakupie pojazd wyposażono w taki właśnie system, instalację Lovato Smart, która z powodzeniem spełniała wymagania zastosowanej w Escorcie jednostki napędowej o pojemności skokowej 1299 cm3 i mocy 44 kW (60 KM).

Opis gazowego systemu zasilania

Lovato Smart to popularny na polskim rynku sekwencyjny system zasilania gazowego, cieszący się bardzo dobrą opinią warsztatów i użytkowników. Jego dystrybucją na terenie naszego kraju zajmuje się firma Landi Renzo Polska.

Sterownik

Sterownik jest produktem firmy AEB i może obsługiwać silniki 3- lub 4-cylindrowe. Jest on przystosowany do pracy w temperaturach od -40 do 110°C, czyli w typowych warunkach panujących w komorach silnikowych.

Reduktor-parownik

Lovato Smart wykorzystuje reduktor-parownik RGJ, który jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym i filtrem fazy ciekłej. Jego wydajność umożliwia zasilanie silników o mocach do 120 kW.

Filtr fazy gazowej

W systemie Lovato stosuje się filtr fazy gazowej z odstojnikiem, w którym gromadzą się odseparowane od LPG w fazie gazowej frakcje olejowe. Według zaleceń producenta poliestrowy wkład filtra o wysokiej dokładności oczyszczania powinien być wymieniany co 15 tys. km.

fot. gazeo.plWtryskiwacze JP zamocowano nad głowicą

Listwa wtryskowa

Zestawy montażowe Lovato Smart do silników 4-cylindrowych zawierają 2 listwy po 2 wtryskiwacze typu JP. W prezentowanym rozwiązaniu z wykorzystaniem będącej w zestawie złączki zostały one połączone w jedną listwę zawierającą 4 sekcje. Listwa została wyposażona w czujnik ciśnienia i temperatury gazu. Wtryskiwacze JP pokrywają zapotrzebowanie na paliwo silników o mocach do 35 kW na cylinder.

Węże połączeniowe

Do połączenia poszczególnych elementów instalacji gazowej zastosowano węże gumowe firmy Parker.

. Zbiornik LPG. Zastosowany w Escorcie toroidalny zbiornik gazu o wymiarach (śr. x wys.) 565 x 180 mm i pojemności geometrycznej 34 l mieścił 27 l LPG. Jego producentem jest firma STAKO.. Osprzęt zbiornika (wielozawór). Osprzęt zbiornika, zgodnie z wymaganiami homologacyjnymi, stanowiła armatura w postaci wielozaworu firmy Tomasetto Achille. Wielozawór ten jest jednym z kilku jaki dopuszcza producent do stosowania z tym zbiornikie…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 75%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Landi Renzo, Tomasetto Achille, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.