REKLAMA
LPG
10.06.2010

Instalacja LPG po wielkiej wodzie

Tegoroczne powodzie poważnie dają się we znaki mieszkańcom terenów zlokalizowanych wzdłuż rzek. Zalewane są nie tylko budynki i gospodarstwa, ale i samochody, w tym wiele wyposażonych jest w instalację gazową.
REKLAMA
Powódźfot. Michał BąkWystający z wody bagażnik samochodowy wskazuje miejsce osiedlowego parkingu

Tegoroczne powodzie poważnie dają się we znaki mieszkańcom terenów zlokalizowanych wzdłuż rzek. Zalewane są nie tylko budynki i gospodarstwa, ale i samochody, w tym wiele wyposażonych jest w instalację gazową. Często samochody takie są osuszane i oferowane do sprzedaży w atrakcyjnej cenie. Tylko niewielka ich część pozostaje w rękach dotychczasowych właścicieli. Co powinniśmy wiedzieć o konsekwencjach długotrwałego pobytu samochodu z instalacją LPG pod wodą? Na co należy zwrócić szczególną uwagę? W jaki sposób przywrócić pełną sprawność systemu?

Przygotowania

Wszelkie czynności związane z wysuszeniem auta powinno poprzedzić odłączenie akumulatora od instalacji elektrycznej.
W ten sposób, w przypadku przekręcenia kluczyka w pozycję zapłonu, np. gdy chcemy odblokować kierownicę, unikniemy niebezpieczeństwa uszkodzenia zabrudzonych i mokrych układów elektronicznych, dla których podanie napięcia może spowodować uszkodzenie delikatnej elektroniki.

Osuszenie wnętrza, wymiana płynów eksploatacyjnych i oczyszczenie z wody i szlamu podzespołów i silnika wymaga dużej dokładności i pochłania niemałe pieniądze. Ale to dopiero półmetek zmagań. Opisane poniżej prace warto zlecić zaufanym fachowcom, gdyż powszechna wiedza na temat funkcjonowania układów sterowania silnikiem i instalacji LPG może okazać się niewystarczająca.

Najwięcej trudności przysporzy instalacja elektryczna i systemy komputerowe, które będą osuszane w pierwszej kolejności. Przed rozpoczęciem prac należy bezwzględnie odłączyć sterownik instalacji LPG od instalacji elektrycznej samochodu. Dlaczego? Tak jest bezpieczniej dla naszych układów elektronicznych. Odłączając sterownik gazowy od instalacji samochodowej, eliminujemy dodatkowy obwód elektryczny, który nie jest konieczny do pracy silnika na benzynie. Dzięki temu mechanik samochodowy, który nie zawsze ma wystarczającą wiedzę o instalacji LPG, będzie miał łatwiejsze zadanie do wykonania i łatwiej mu będzie zdiagnozować ewentualne usterki podczas prasy silnika na benzynie. Unikamy także sytuacji, w której uszkodzony sterownik gazu uniemożliwia prawidłową diagnozę sterownika benzyny czy odpalenie auta. Podane napięcie nie spowoduje zwarcia w nieoczyszczonym i wilgotnym sterowniku gazowym.

Pamiętajmy, że gdy samochód wyposażony jest w instalację gazową III, IV lub V generacji, odłączenie przewodów od sterownika gazu unieruchomi także elektroniczne urządzenie sterujące benzynowym układem zasilania. Prawidłowe wypięcie sterownika LPG i niezbędne zmostkowanie przewodów sterujących wymaga wiedzy, którą dysponują w zasadzie tylko montażyści instalacji gazowych. Tę prosta dla nich czynność wykonać mogą nawet poza warsztatem, w miejscu postoju auta.

Gdy uporamy się z uruchomieniem silnika i sprawdzeniem jego prawidłowej pracy podczas zasilania benzyną, zabieramy się do instalacji LPG. W tym przypadku zdecydowanie zalecamy skorzystanie z pomocy warsztatów montujących instalacje gazowe.

Instalacja LPG

Długotrwałe zalanie samochodu wiąże się z dużym ryzykiem penetracji instalacji gazowej przez wilgoć lub wodę z dużą ilością mułu. W zależności od generacji instalacji gazowej, możemy przyjąć za pewnik, że elementy instalacji LPG wymagają interwencji gazownika lub możemy mieć nadzieję, że woda nie dotarła do wszystkich podzespołów. Co jest w stanie zrobić warsztat przy naszym samochodzie?

Zbiornik gazu, przewody ciśnieniowe oraz wielozawór

W przypadku tych elementów (wysokociśnieniowej instalacji gazowej) możemy być spokojni o ich kondycję. Zbiornik nie jest narażony na rozszczelnienie, podobnie przewody gazowe fazy ciekłej, zawór tankowania i mocowany do zbiornika wielozawór. Jednak jego dalsze eksploatacja wymaga pewnych czynności serwisowych. Według Stanisława Kubicza, głównego konstruktora z firmy Stako, zbiornik LPG zamknięty jest szczelnie poprzez wielozawór lub inny osprzęt na nim zamontowany, który chroni w wystarczający sposób wnętrze zbiornika. Ciśnienie zewnętrzne słupa wody nie jest w stanie spowodować najmniejszych deformacji czy też uszkodzeń mechanicznych płaszcza zbiornika, ponieważ jego konstrukcja jest odporna na tego typu obciążenia. Czynności obsługowe, które należy wykonać, sprowadzają się do oczyszczenia ścianek zbiornika oraz jego osprzętu ze szlamu, błota i innych nieczystości naniesionych przez wodę.

Zbiornik gazu pod samochodemfot. gazeo.plZbiorniki gazu montowane pod samochodem także należy zdemontować, czyszcząc zbiornik i wielozawór

Zadanie to wydawać się może bardzo proste, jednak warto powierzyć przeprowadzenie tych czynności autoryzowanej firmie, która ma uprawnienia do montażu instalacji LPG. Aby wszystkie czynności wykonać należycie, zaleca się:

  • zdemontować zbiornik, oczyścić jego ścianki i naprawić ewentualne ubytki powłoki antykorozyjnej,
  • oczyścić i osuszyć miejsce, w którym się znajduje (przeważnie wnęka koła zapasowego),
  • sprawdzić czystość kanału wentylacyjnego - komory gazoszczelnej,
  • oczyścić kołnierz do mocowania wielozaworu oraz osprzęt do niego zamontowany,
Wielozawór LPGfot. gazeo.plWielozawór wymaga jedynie gruntownego mycia
  • przeprowadzić ponowny montaż i test szczelności połączeń zbiornika z instalacją.

Mniej pracy będziemy mieli z osprzętem zbiornika. Jak twierdzi Bogusław Skarpetowski z działu rozwoju firmy Elpigaz, wielozawór lub tzw. armatura rozdzielona są nieczułe na wodną kąpiel. Nawet długotrwały, wielodniowy pobyt w zabrudzonej wodzie nie grozi ich uszkodzeniem. Zawory bezpieczeństwa nie utracą swych parametrów, a w przypadku zadziałania takiego zabezpieczenia, zgromadzone zabrudzenia zostaną wydmuchane pod dużym ciśnieniem gazu uwalnianego ze zbiornika. Jedyną konsekwencją zatopienia auta może być przyspieszona korozja styków elektrycznych, elektrozaworu, ręcznych zaworów gazu czy połączeń śrubowych. Dlatego wielozawór lub armaturę rozdzieloną należy dokładnie umyć, a elementy narażone na korozję zabezpieczyć dostępnymi środkami ochronnymi.

Reduktor ciśnienia . . W przypadku I i II generacji, gdy w układzie zasilania gazem stosuje się miksery oraz reduktory z otwartą komorą kompensacyjną, woda z cała pewnością dostanie się do przewodów fazy lotnej i parownika. Najbardziej odporne na działanie wody są obecnie stosowane instalacje gazowe IV generacji (sekwencyjne), ze względu na pełną szczelność reduktora i zastosowanie listwy wtryskowej, która powinna stanowić skut…
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.