Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Bosch / Przekrój przewodu Bosch Silicone-Power poprzednie następne
16.04.2012

Przewody zapłonowe w silniku zasilanym LPG

Przewody zapłonowe w silniku zasilanym LPG fot. Bosch

Przewody zapłonowe są bardzo ważnym elementem układu zapłonowego. Ich stan techniczny bezpośrednio wpływa na rozruch i pracę silnika o zapłonie iskrowym. Dlatego utrzymywanie ich we właściwej kondycji i okresowa wymiana są bardzo istotne.
REKLAMA
REKLAMA

W silnikach zasilanych paliwami gazowymi nabiera to szczególnego znaczenia z uwagi na charakter spalania mieszanki gazowo-powietrznej. Spala się ona nieco wolniej niż w przypadku mieszanki benzynowo-powietrznej. Powoduje to wyższe obciążenie cieplne silnika, a wyższa rezystancja mieszanki gazowo-powietrznej odpowiada za generowanie wyższych napięć w układzie zapłonowym. Na wartość napięcia generowanego w układzie zapłonowym ma także wpływ temperatura, ciśnienie, skład mieszanki, odstęp pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej, ich kształt, stan powierzchni i materiał z jakiego są wykonane. Napięcie zapłonowe zanim trafi na elektrodę świecy musi przejść przez przewód wysokiego napięcia.

Charakterystyka pracy przewodów zapłonowych

Przewody zapłonowe muszą charakteryzować się wysoką odpornością na trudne warunki eksploatacji panujące w komorach silnikowych. Wysoka temperatura, obecność paliwa, oleju stawiają wysokie wymagania, szczególnie w stosunku do izolacji zewnętrznej przewodu. Jeśli do tego dodamy zwiększony na skutek zużycia odstęp pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej, trudne warunki zapłonu wynikające ze zwiększonej rezystancji mieszanki gazowo-powietrznej, może okazać się, że napięcie konieczne do przeskoku iskry pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej jest znacznie wyższe niż w przypadku silnika pracującego na benzynie. Według danych firmy Bosch jeśli w układzie zapłonowym silnika pracującego na benzynie generowane jest napięcie 14 tys. V w przypadku zasilania gazem wzrasta ono do 16 tys. V.

Demontaż przewodów zapłonowych czasami wymaga użycia specjalnych narzędzifot. gazeo.plDemontaż przewodów zapłonowych czasmi wymaga użycia specjalnych sczypiec. Ich użycie zapobiega uszkodzeniu przewodów

Z tego właśnie powodu uszkodzenia układu zapłonowego, które w czasie pracy na benzynie nie dają żadnych niepokojących objawów, w czasie pracy na gazie mogą być przyczyną poważnych nieprawidłowości w pracy silnika. Najczęstszą ich przyczyną są niesprawne świece lub przewody zapłonowe. Nawet niewielkie (niewidoczne) uszkodzenia przewodów wysokiego napięcia są przyczyną przebić do masy podczas pracy silnika na gazie. Problemy te nasilają się w okresach podwyższonej wilgotności powietrza, czyli są szczególnie odczuwalne na wiosnę i jesienią.

Okresowa wymiana

Przewody zapłonowe Boschfot. BoschPrzewód zapłonowy skład się z rdzenia, na którym zanjduje się pierwsza warstwa izolacji. Na niej znjaduje się oplot z włókna szklanego oraz zewnętrzna warstwa izolacji

Przewody zapłonowe powinny być traktowane jako element eksploatacyjny, podlegający okresowej wymianie. Nie wszyscy producenci określają jednak przebieg po jakim powinna nastąpić ich wymiana. Należy przyjąć, że po przebiegu około 60-80 tys. km powinno się przewody zapłonowe wymienić (w silnikach zasilanych paliwami gazowymi nieco częściej). W czasie użytkowania należy utrzymywać ich izolację w czystości. Nie powinna być ona zaolejona, czy pokryta innymi zanieczyszczeniami, a przede wszystkim nie powinna być zawilgocona.

Budowa przewodów zapłonowych

Budowa przewodów zapłonowych jest zbliżona do tradycyjnych przewodów elektrycznych. Różnice wynikają z wielkości napięć oraz warunków eksploatacji. Wewnątrz znajduje się rdzeń, którym przepływa napięcie zapłonowe. Jest on izolowany, a wewnątrz izolacji znajduje się oplot, który zapewnia odpowiednią wytrzymałość mechaniczną przewodu.

Przewody zapłonowe w ofercie firmy Bosch

Firma Bosch jest pionierem w zakresie konstrukcji układów zapłonowych. Zasługą Roberta Boscha jest upowszechnienie zapłonu bateryjnego, wprowadzenie do produkcji świec zapłonowych w znanym obecnie kształcie, zatem to, że obecnie w ofercie firmy Bosch znajdują się nowoczesne komponenty stosowane we współczesnych układach zapłonowych wynika z dużego doświadczenia i stale prowadzonych prac rozwojowych.

. Bosch oferuje ponad 280 zestawów i 170 pojedynczych oporowych przewodów zapłonowych (Silicone-Power) oraz około 100 pojedynczych i 30 zestawów przewodów zapłonowych z rdzeniem miedzianym (Silicone-Copper), pokrywając, zgodnie ze specyfikacją producentów samochodów ponad 90% możliwych zastosowań.. Warto wiedzieć Przewody zapłonowe należy wymieniać w komplecie, najlepiej razem ze świecami zapłonowymi (zużyte zmniejszają żywotność…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.