REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. Bosch / Budowa świecy zapłonowej poprzednie następne
10.09.2012

Świece i przewody zapłonowe do silników zasilanych LPG

Świece i przewody zapłonowe do silników zasilanych LPG fot. Bosch


REKLAMA
wych, np. powyżej 1 mm, warto pokusić się o ich zmniejszenie do wartości około 0,7-0,8 mm. Z pewnością dzięki temu zwiększymy energię impulsu zapłonowego, a cały układ będzie w znacznie mniejszym stopniu obciążony (mniejsze napięcie konieczne do przeskoku iskry).
 
Świece Bosch Superfot. BoschBosch Super mają miedziane elektrody

Świece zapłonowe Bosch

Świece Bosch Super mają rdzeń wykonany z miedzi, dzięki czemu szybko osiągają optymalną temperaturę pracy i zdolność samooczyszczania. Rdzeń jest chroniony przed korozją i elektroerozją powłoką ze stopu niklowo-chromowego.

Bosch Super Plus mają elektrody ze stopu itru oraz elektrodę boczną z „zaostrzoną” końcówką (nie jest wymagane bardzo wysokie napięcie zapłonu). Gama Bosch Super obejmuje także świece z elektrodami ze stopu niklowo-itrowego lub platyny.

W świecach Platin-Iridium wykorzystuje się platynę, która ma najniższy stopień przewodzenia ciepła i elektryczności oraz rozszerzalność cieplną. Wysoka odporność na korozję gwarantuje wyjątkową trwałość tych świec, które Bosch zaleca do silników zasilanych paliwami gazowymi.

Świece zapłonowe Bosch Super 4 mają 4 cienkie elektrody masowe oraz zaostrzoną i pokrytą warstwą srebra elektrodę środkową.

Bosch Silver to świece zapłonowe znajdujące zastosowanie w motocyklach, jachtach i skuterach śnieżnych, których silniki pracują przy wyższych prędkościach obrotowych.

Przewody zapłonowe

Przewody wysokiego napięcia są także bardzo ważnymi elementami układu zapłonowego i powinny być wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta silnika. Niestety nie wszyscy producenci podają informacje na temat okresu ich wymiany. Zresztą przy stosowaniu współczesnych rozwiązań, w których wiele elementów układu zapłonowego jest zintegrowanych w jednym (np. cewka zapłonowa wraz z przewodem wysokiego napięcia lub całą wiązką) trudno wymagać od użytkownika prewencyjnej wymiany takich elementów po określonym przebiegu, ponieważ są one drogie.

Przewody zapłonowe firmy Bosch (Silcone-Power i Silicone-Copper)fot. BoschPrzewody zapłonowe firmy Bosch

Powodem zalecanej przez producentów wymiany przewodów zapłonowych jest ich zużycie. Zużywa się głównie warstwa izolacyjna, która jest wystawiona na działanie wielu niekorzystnych czynników. Wysokie temperatury panujące w komorach silnikowych, wpływ paliwa i oleju silnikowego, uszkodzenia mechaniczne, które mogą powstać w wyniku obsługi lub napraw silnika powodują, że izolacja przewodów zapłonowych po pewnym czasie traci swe właściwości. Jeśli do tego dodamy wpływ warunków atmosferycznych i różnego rodzaju zanieczyszczenia osadzające się na przewodach, mamy obraz warunków pracy przewodów wysokiego napięcia w samochodzie.

Duży wpływ na trwałość przewodów zapłonowych ma także stopień zużycia świec zapłonowych. Postępujące w trakcie eksploatacji elektroerozyjne zużycie elektrod powoduje zwiększenie przerwy pomiędzy nimi. To z kolei przyczynia się do zwiększenia napięcia zapłonowego, które musi przepłynąć przez przewody zapłonowe. Nie jest to oczywiście zjawisko, które powoduje mierzalne zmniejszenie trwałości przewodów zapłonowych, lecz może się zdarzyć, że na skutek zaniedbań w zakresie wymiany świec nastąpi przebicie izolacji przewodu wysokiego napięcia i jego trwałe uszkodzenie.

Przewody zapłonowe firmy Boschfot. BoschW zależności od zastosowania przewody zapłonowe Bosch są różnie kompletowane

Przewody zapłonowe Bosch

Firma Bosch oferuje dwa podstawowe typy przewodów zapłonowych: Silicone-Power i Silicone-Copper. Jak wynika z nazw, oba rodzaje przewodów wykorzystują izolację silikonową, zapewniającą znakomitą izolację elektryczną w szerokim zakresie temperatur (od -60 do ponad 200° C), wysoką odporność na czynniki chemiczne oraz wspomagającą tłumienie zakłóceń elektromagnetycznych generowanych w przewodach zapłonowych. Przewody Silicone-Power mają rdzeń z impregnowanego węglem włókna szklanego o niskiej oporności (9-23 kΩ/m), a tym samym dobrym tłumieniu zakłóceń. W przewodach reaktancyjnych Silicone-Power stosuje się rdzeń ferrytowy (włókno szklane otoczone silikonem ferromagnetycznym). Oporność przewodów reaktancyjnych wynosi 2-6 kΩ/m, co także zapewnia dobre tłumienie zakłóceń elektromagnetycznych. Przewodnikiem w przewodach reaktancyjnych jest spiralnie nawinięty na rdzeń drut z wysokiej jakości stali. Dzięki temu zapewniają one znacznie większą energię wyładowania i dłużej trwający impuls zapłonowy. Przewody reaktancyjne są rekomendowane przez firmę Bosch do stosowania w silnikach zasilanych paliwami gazowymi. Silicone-Copper to przewody z rdzeniem z ocynowanych skręcanych drutów miedzianych o znakomitej przewodności elektrycznej.

Podsumowanie

Niestety, precyzyjne określenie zużycia komponentów układu zapłonowego jest bardzo trudne, dlatego zakłada się przebieg, po którym należy je wymieniać na nowe. Zatem zgodna z wymaganiami, prewencyjna wymiana zużywających się elementów układu zapłonowego (świec i przewodów wysokiego napięcia), bez oczekiwania na objawy ich uszkodzenia, pozwoli na spokojne użytkowanie samochodu nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Bosch, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.