REKLAMA
LPG
20.04.2015

Systemy LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny

Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są coraz popularniejszymi na rynku jednostkami napędowymi, co jest podyktowane przede wszystkim wzrastającymi wymaganiami ekologicznymi. Ich spełnienie jest możliwe praktycznie tylko z wykorzystaniem tej technologii.
REKLAMA
Landi Renzo Omegas Direct w Skodzie Rapid 1.2 TSIfot. gazeo.plSystem LPG Omegas Direct firmy Landi Renzo w Skodzie Rapid 1.2 TSI

Czy jest to dobre rozwiązanie?

Zdania są podzielone i obserwując wypowiedzi specjalistów i użytkowników można z pewnością stwierdzić, że są to bardzo skomplikowane jednostki napędowe, a ich zasilanie paliwami gazowymi wymaga stosowania specjalnych, dedykowanych instalacji, które choć z pozoru podobne do zwykłych sekwencji różnią się od nich znacznie.

Największym problemem (szczególnie z punktu widzenia użytkownika o czym w dalszej części artykułu) jest brak możliwości wyłączenia wtryskiwaczy benzynowych tak jak w systemach LPG zasilających silniki z pośrednim wtryskiem benzyny, w których wtryskiwacze benzynowe są montowane w kolektorze dolotowym i ich wyłączenie niczym nie grozi.

W jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny wtryskiwacze są montowane w komorach spalania, co powoduje, że ich końcówki są narażone na ekstremalne obciążeniach cieplne, a przepływające przez nie paliwo służy do ich chłodzenia i dodatkowo oczyszcza je z produktów spalania. Niemożliwe jest zatem wyłączenie wtryskiwaczy benzynowych, ponieważ w bardzo krótkim czasie uległyby uszkodzeniu.

Warto wiedzieć

W silnikach 1.4 TSI EcoFuel (zasilanych gazem ziemnym) wtryskiwacze benzynowe są w czasie zasilania gazem wyłączane. Odbieranie od nich ciepła jest wymuszone przez konstrukcję głowicy i specjalne elementy intensyfikujące ten proces (więcej na ten temat w artykule: TSI EcoFuel - dotrysk benzyny? Po co?).

Jak zatem zasilać LPG silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny?

Można to zrobić na 2 sposoby:

  • wykorzystując instalacje bazujące na systemach IV generacji (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej do kanałów dolotowych silnika z dotryskiem benzyny),
  • wykorzystując instalacje LPG będące rozwinięciem systemów V generacji przez niektórych, poniekąd słusznie, uważanych za VI generację (sekwencyjny wtrysk LPG w fazie ciekłej poprzez oryginalne wtryskiwacze benzyny).

Sekwencyjny wtrysk LPG w fazie gazowej do kanałów dolotowych silnika z dotryskiem benzyny

Systemy IV generacji w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny dawkują paliwo gazowe do kanałów dolotowych. Z uwagi na wspomniany na wstępie brak możliwości wyłączenia wtryskiwaczy benzyny muszą one być okresowo włączane, wykonując wspomniany dotrysk benzyny.

W niektórych systemach pracują one cały czas, wtryskując minimalną ilość paliwa. Dzięki temu wtryskiwacze benzynowe nie ulegają uszkodzeniu. Są cały czas chłodzone, a końcówki oczyszczane z produktów spalania, lecz niestety (niestety z punktu widzenia użytkownika) silnik w trybie pracy na LPG, oprócz zużywania paliwa gazowego, spala niewielką (zależną od charakteru eksploatacji pojazdu) ilość benzyny. Nie jest to więc system przynoszący tak duże oszczędności jak tradycyjne systemy IV generacji, na których silnik pracuje wyłącznie na gazie.

BRC Sequent Direct w Seacie Leonie z silnikim 1.4 TSIfot. gazeo.plSeat Leon z silnikiem 1.4 TSI zasilanym LPG za pomocą systemu BRC Sequent Direct

Aby uruchamiać wtryskiwacze benzyny sterownik LPG musi być specjalnie w tym celu zmodyfikowany. Poza tym musi on emulować właściwy sygnał ciśnienia paliwa, które rośnie przy zmniejszonej dawce podawanej do silnika benzyny. Specjalnej emulacji wymagają także wysokoprądowe wtryskiwacze benzynowe. Sprawia to, że sterownik systemu IV generacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, pomimo zewnętrznego podobieństwa, znacznie różni się od stosowanego w ”zwykłych” sekwencjach do silników z pośrednim wtryskiem benzyny.

Są zakresy pracy jednostki napędowej z bezpośrednim wtryskiem benzyny pracującej na LPG, w których jest ona zasilana wyłącznie benzyną, np. na biegu jałowym. Przyczynia się to do zwiększenia zużycia benzyny, szczególnie w warunkach ruchu miejskiego.

Powodem kłopotów z zasilaniem LPG silnika w tym zakresie jego pracy są bardzo krótkie czasy wtrysku benzyny na biegu jałowym. Często osiągają one wartości poniżej 1 ms. Takie czasy wtrysku są niemożliwe do osiągnięcia przez wtryskiwacze LPG, zatem paliwo gazowe w tym zakresie można podawać tylko w niewielkiej ilości, ponieważ stosunkowo wolne wtryskiwacze gazowe nie "wyrobiłyby się czasowo".

Sekwencyjny wtrysk LPG w fazie ciekłej poprzez oryginalne wtryskiwacze benzyny. Kolejnym sposobem zasilania LPG silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest wtrysk ciekłego LPG wprost do komór spalania silnika poprzez wtryskiwacze benzynowe. Rozwiązanie jest genialnie proste, lecz jak się okazało wymagające wielu doświadczeń, aby je dopracować. Prekursorem takiego rozwiązania była holenderska firma Vialle i jej miejscowy konkurent czyli Prins.. …
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na kolejnej stronie przeczytasz o systemach VI generacji,
czyli instalacjach wtrysku ciekłego LPG
wprost do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe.

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna, informacje producentów



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.