REKLAMA
LPG
02.12.2010

Vialle LPi - od tego się zaczęło


REKLAMA
awieniem końcówki wtryskiwacza względem kanału dolotowego. Powoduje to, że gaz będzie wtryskiwany w kierunku ścianki kanału dolotowego. Może to doprowadzić do oblodzenia kanału (temperatura rozprężającego się gazu wynosi -42oC) i zakłóceń w pracy silnika.
 
Osadzenie końcowki wtryskiwacza w przekroju kanału dolotowego ma zasadnicze znaczenie dla poprawności działania systemów wykorzystujących sekwencyjny układ wtrysku gazu ciekłegogazeo.plOsadzenie końcowki wtryskiwacza w przekroju kanału dolotowego ma zasadnicze znaczenie dla poprawności działania systemów wykorzystujących sekwencyjny układ wtrysku gazu ciekłego

Przed osadzeniem gniazd, po wykonaniu otworów należy wokół nich wykonać równą płaszczyznę, szczególnie jeśli znajdują się one na krzywiźnie kolektora dolotowego.

Jest to konieczne w celu uzyskania szczelności gniazd w kolektorze. Są one montowane za pomocą specjalnej praski, na podobnej zasadzie jak nity zrywalne. Materiał gniazda jest spęczany wewnątrz kolektora, a szczelność zapewnia zastosowanie odpowiedniego szczeliwa.

Jeśli nie ma możliwości montażu wtryskiwacza bezpośrednio w kolektorze można zastosować przewód przedłużającygazeo.plJeśli nie ma możliwości montażu wtryskiwacza bezpośrednio w kolektorze można zastosować przewód przedłużający

W tak zamontowanych gniazdach osadza się wtryskiwacze gazowe. Jest to kolejna bardzo istotna dla późniejszego działania systemu czynność. Otwór w końcówce wtryskiwacza, którym wtryskiwany jest gaz musi znaleźć się dokładnie w osi kanału dolotowego wylotem w kierunku do silnika. Tylko wtedy wtrysk paliwa nie powoduje oblodzenia kanałów dolotowych. Prawidłowo osadzony wtryskiwacz zabezpiecza się przed wysunięciem z gniazda za pomocą specjalnie ukształtowanego zabezpieczenia.

Aby zapobiec oblodzeniu końcówek wtryskiwaczy wykonuje się je z opatentowanego stopu na bazie miedzi. Charakteryzuje się on bardzo dobrym przewodnictwem cieplnym. W ten sposób końcówki stosunkowo szybko nagrzewają się od kolektora dolotowego.

Wtryskiwacze stosowane w systemie LPi są produkowane przez Siemensa w 5 wersjach wydajności oznaczonych kolorami. Najczęściej stosowane są wtryskiwacze fioletowe. Pozwalają one na zasilanie większości używanych na rynku silników. Ich wydajność umożliwia zasilanie silników o mocy do około 32 KM na cylinder. „Największy” wtryskiwacz pozwala na zasilanie silników o mocy do 50 KM na cylinder.

Czasami, jeśli występują kłopoty w osadzeniu wtryskiwaczy w kolektorze dolotowym stosuje się specjalnie ukształtowane (pod konkretny model silnika) przekładki pomiędzy kolektor i głowicę. Dopiero w nich mocowane są wtryskiwacze gazugazeo.plCzasami, jeśli występują kłopoty w osadzeniu wtryskiwaczy w kolektorze dolotowym stosuje się specjalnie ukształtowane (pod konkretny model silnika) przekładki pomiędzy kolektor i głowicę. Dopiero w nich mocowane są wtryskiwacze gazu

Osadzone w kolektorze dolotowym wtryskiwacze łączy się ze sobą i resztą instalacji za pomocą przewodów o odpowiedniej długości, które wchodzą w skład zestawu montażowego.

Sterownik elektroniczny

Sterownik elektroniczny systemu LPi ma wbudowany wewnątrz czujnik temperatury, którego sygnał jest wykorzystywany do wyznaczania odpowiedniej do warunków atmosferycznych dawki paliwa gazowego. Służy również do wyznaczania czasu niezbędnego do przełączenia silnika na zasilanie paliwem gazowymgazeo.plSterownik elektroniczny systemu LPi ma wbudowany wewnątrz czujnik temperatury, którego sygnał jest wykorzystywany do wyznaczania odpowiedniej do warunków atmosferycznych dawki paliwa gazowego. Służy również do wyznaczania czasu niezbędnego do przełączenia silnika na zasilanie paliwem gazowym

Vialle LPi był w swoim czasie jednym z pierwszych systemów zasilania gazowego, które do sterowania czasami otwarcia wtryskiwaczy gazowych używają sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi. Dzięki takiej strategii działania to właściwie sterownik benzynowy steruje wtryskiwaczami gazowymi, zachowując przy tym oryginalne oprogramowanie i wszelkie funkcje diagnostyczne. Sterownik systemu gazowego (LPE) przetwarza tylko sygnały wtryskiwaczy benzynowych, dobierając odpowiednio czas wtrysku dla paliwa gazowego. Aby odpowiednio obliczyć dawkę gazu niezbędny jest również sygnał ciśnienia gazu (z czujnika w regulatorze), temperatury (czujnik umieszczony w sterowniku elektronicznym - LPE) i napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Dodatkowo sterownik korzysta z sygnału sondy lambda (wyznaczenie czasu, po którym kończy się dawka rozruchowa na benzynie). W zależności od tego sygnału, jak również temperatury w komorze silnikowej (czujnik w sterowniku - LPE) i temperatury silnika, czas przełączenia systemu LPi na zasilanie gazem waha się w granicach od 5 do 240 s.

Firma Vialle dostarcza systemy LPi przede wszystkim na poziomie firm importujących nowe samochody. Taki system dystrybucji systemu umożliwia panowanie nad jakością montażu, a ta w przypadku systemu LPi jest bardzo istotna.

Opracowany 15 lat temu system LPi cały czas jest oferowany. Jest to instalacja dedykowana, co jest pewną jej słabością, choć z pozycji producenta jest to rozwiązanie pozwalające unikać błędów montażowych i dowolności w umiejscawianiu poszczególnych elementów, szczególnie wtryskiwaczy. Instrukcje montażu w poszczególnych modelach samochodów są bardzo czytelne, pokazując na fotografiach poszczególne czynności.

LPi stał się podstawą do opracowania kolejnych jego generacji (nie mylić z generacjami instalacji). W ten sposób powstała instalacja LPfi (Liquid Propane flex injection), która jest w zasadzie systemem LPi, który można montować w każdym samochodzie oraz LPdi (Liquid Propane direct injection), dedykowana instalacja do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.





Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.