REKLAMA
LPG
19.12.2016

Na narty z LPG: Słowacja

Kiedyś na narty poza Polskę jechało się do Czechosłowacji, dziś wybór jest większy – przynajmniej pozornie – bo do Czech i na Słowację wybieramy się osobno. Dziś krótki przewodnik po bardziej wschodnich z naszych południowych sąsiadów.
REKLAMA
Mapa tras narciarskich na Słowacjifot. stag-bratislava.comDla każdego coś miłego - odpowiednie trasy znajdą na Słowacji zarówno początkujący, jak i doświadczeni narciarze

Jak daleko i za ile?
Skoro my mamy góry wzdłuż naszej południowej granicy, nic dziwnego, że ma je także kraj leżący po drugiej stronie tejże granicy (tyle że dla nich jest to granica północna). Słowacja to popularny od lat cel wypadów fanów narciarstwa, z dobrze zorganizowanymi trasami i bazą noclegową. Wyjazd tamże nie jest może tak społecznie nobilitujący jak wybranie się na stoki Alp czy w Dolomity, ale w zamian jest blisko i relatywnie niedrogo, nawet pomimo wprowadzenia na Słowacji wspólnotowej waluty – euro – która ma to do siebie, że podnosi ceny (zaokrąglanie po zmianie jest zawsze w górę). Wybraliśmy 10 najpopularniejszych kurortów, których listę podajemy poniżej. Obok nazw umieściliśmy szacunkową odległość (z Warszawy), przybliżony czas dojazdu i koszt tankowania LPG (przy założeniu, że tankujemy w Polsce po 2,29 zł/l, a samochód zużywa 10 l paliwa na 100 km). Oto one:

  • Tatranská Lomnica (490 km, 6-7 h, 112 zł),
  • Jasná Nízke Tatry (530 km, 7 h, 121 zł),
  • Ružomberok – Malinô Brdo (515 km, 6,5-7 h, 118 zł),
  • Štrbské Pleso (510 km, 6,5-7 h, 117 zł),
  • PARK SNOW Donovaly (500 km, 7 h, 115 zł),
  • Martinské hole – Martinky (490 km, 7-8 h, 112 zł),
  • Vrátna (470 km, 6-7 h, 108 zł),
  • Zuberec – Roháče – Spálená (490 km, 6,5-7 h, 112 zł),
  • Snowparadise Oščadnica - Veľká Rača (420 km, 5,5-6,5 h, 96 zł),
  • Starý Smokovec (490 km, 6-7 h, 112 zł).

Przejściówki i ceny na miejscu
Jeżeli chodzi o tankowanie autogazu na miejscu – dla potrzeb lokalnych wycieczek lub na drogę powrotną – problemów być nie powinno, bo stacji jest ponad 280, a przecież Słowacja to niewielki kraj. Trzeba tylko pamiętać, żeby zwracać uwagę na autoplyn, bo taką właśnie nazwę nosi lokalnie nasze ulubione paliwo. Cena jest minimalnie wyższa niż w Polsce – wynosi 55 centów, czyli ok. 2,44 zł/l. Benzyna kosztuje tymczasem 1,22 euro/l, czyli w przeliczeniu 5,40 zł, a więc zdecydowanie warto „przepłacić” za LPG.

Przepisy i wyposażenie obowiązkowe
Warto też uzupełnić wyposażenie samochodu o wymagane słowackim prawem elementy, by nie zapłacić mandatu. Konieczne będą: kamizelki odblaskowe (w kabinie, nie w bagażniku!), komplet żarówek i bezpieczników, apteczka, koło zapasowe (koniecznie z kluczem do kół – policjanci sprawdzają, czy jest w aucie!), linka holownicza, trójkąt ostrzegawczy i gaśnica. Ponadto, od 15 listopada do 15 marca obowiązuje używanie opon zimowych na wszystkich drogach. Tam, gdzie zalega śnieg i lód, dopuszcza się użycie łańcuchów. A skoro jesteśmy przy mandatach, to powiedzmy jeszcze słowo o ograniczeniach prędkości. Obszar zabudowany nas nie zaskoczy (50 km/h), autostrady raczej też nie (130 km/h), natomiast zwracamy uwagę na drogi ekspresowe, gdzie obowiązuje limit do 90 km/h. Trzeba też będzie wykupić winietę (analogowo, na miejscu lub online, zawczasu) – 10-dniową za 10 euro (44 zł) lub miesięczną za 14 euro (62 zł).




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: PZM, Camprest, narty.wp.pl, myLPG.eu, mapy Google



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.