REKLAMA
LPG
29.04.2013

Portugalia: LPG może zejść do podziemia

Ostatnie zmiany w portugalskim prawie sprawiają, że samochody napędzane autogazem mogą zniknąć z ulic i... korzystać z parkingów podziemnych! Zakaz parkowania na takich obiektach został właśnie zniesiony, co może wspomóc rozwój niewielkiego jeszcze rynku w mniejszym z krajów Półwyspu Iberyjskiego.
REKLAMA
Wjazd na parking podziemny w Portugalii, z zakazem dla aut na LPGfot. José Alberto OliveiraZnak zakazu z literami GPL na środku powinien wkrótce zniknąć znad wjazdu na ten portugalski parking podziemny

Starania o usunięcie ograniczenia, którego nałożenie podyktowane było w większym stopniu uprzedzeniami i stereotypami niż racjonalnymi argumentami, trwały 15 lat. W końcu jednak stało się – portugalskie Zgromadzenie Narodowe zagłosowało na rzecz likwidacji uciążliwego zakazu i już wkrótce, gdy stosowne prawo wejdzie w życie, samochody zasilane LPG będą mogły do woli korzystać z miejsc postojowych w wielopoziomowych obiektach podziemnych. Przy okazji zniesiono konieczność opatrywania pojazdów na gaz specjalnymi naklejkami, które pozwalały na pierwszy rzut oka zidentyfikować autogaz jako paliwo.

Cały proces zainicjowano pod koniec lat 90. XX w., kiedy to czyniono pierwsze przymiarki do ustanowienia LPG realną alternatywą dla benzyny i oleju napędowego. Inicjatywy te były podejmowane przez APGPL – Portugalską Organizację Gazu Płynnego, jednak przez ponad dekadę spełzały na niczym. Otwarta debata merytoryczna była praktycznie niemożliwa, a urzędnicy trzech resortów zaangażowanych w sprawę – Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwa Gospodarki i Pracy – regularnie torpedowali próby nawiązywania dialogu poprzez kwestionowanie bezpieczeństwa samochodów napędzanych autogazem.

Organizacja APETRO (Portugalska Organizacja Naftowa) podjęła jednak niedawno temat na nowo. Wraz z rozwojem różnych rynków europejskich oraz przetasowaniami na szczytach władzy zmienił się bowiem klimat wokół LPG – nowy rząd widział potrzebę rozwijania przyjaznych środowisku technologii napędu alternatywnego, a więc autogaz szybko wrócił do łask i branża poczuła, że wreszcie może coś „ugrać”. Na to wszystko nałożył się jeszcze ogólny trend zwany SIMPLEX, polegający na upraszczaniu przepisów i procedur oraz ograniczaniu rozrośniętej biurokracji.

APETRO odrobiło swoje lekcje zbierając informacje o podejściu do kwestii parkowania pod ziemią w innych krajach Europy i przystąpiło do rozmów z ustawodawcami. Zasięgnięto również porady firmy konsultingowej, która przygotowała analizę rzeczywistego ryzyka wynikającego z postoju gazowych samochodów na podziemnych parkingach. Aby obraz badania był pełny, porównano samochód z instalacją LPG oraz zwykłego „benzyniaka”. Uzyskano następujące wyniki:

. auta na gaz są przynajmniej tak samo bezpieczne, jak ich benzynowe odpowiedniki; benzyna powoduje dodatkowe ryzyko pożaru za sprawą braku zaworów odcinających wypływ paliwa na wypadek wykrycia wycieku; konstrukcja zbiorników LPG jest z założenia solidniejsza niż baków benzynowych, więc ryzyko wycieku paliwa po kolizji jest mniejsze w przypadku autogazu niż benzyny; wymagane przez prawo systemy zabezpieczeń w instalacjach gazowych czynią je…
 

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: José Alberto Oliveira (APETRO) za pośrednictwem WLPGA



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.