REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. Opel / 1,4-litrowy silnik z rodziny EcoTec to może nie najnowocześniejsza konstrukcja, ale za to sprawdzona poprzednie następne
23.08.2013

Opel Adam 1,4 LPG ecoFlex - serce rośnie

Opel Adam 1,4 LPG ecoFlex - serce rośnie fot. Opel

Nasze serca rosną za każdym razem, gdy dowiadujemy się o premierze kolejnego modelu z fabryczną lub dedykowaną instalacją gazową. Serce Opla Adama, czyli jego silnik, też urosło i – wbrew wcześniejszym zapowiedziom – ma nie 1,2, ale 1,4 l pojemności oraz wyższą moc.
REKLAMA
Opel Adam 1,4 LPG ecoFlexfot. OpelZ pozoru Adam jak każdy inny...

W przyrodzie musi być równowaga – triumfalnie powracająca na rynek Kia Picanto LPG, wycofana w ostatniej chwili dwa lata temu, otrzymała ostatecznie silnik o mniejszej mocy niż pierwotnie (w 2011 r.) zapowiadano. Opel Adam z fabryczną instalacją gazową, anonsowany już wiosną 2013 r., miał (według wcześniejszych informacji) dostać 70-konną jednostkę 1,2, jednak teraz, gdy auto rzeczywiście pojawiło się na rynku, ma pod maską 1,4-litrowy silnik o mocy 87 KM. Mała rzecz, a cieszy, bo pewnie nie brakowałoby takich, którzy wiązaliby niską moc i słabe osiągi z zastosowaniem autogazu jako paliwa. Dodajmy jeszcze, że silniki konwertowanych egzemplarzy zostały specjalnie przystosowane do spalania innego paliwa poprzez wzmocnienie zaworów i gniazd zaworowych.

Jak zapowiada producent, „gazowany” Adam ma średnio zużywać 6,9 l LPG na 100 km. To nieźle, ale i tak wyraźnie więcej (o 35%) niż wynosi spalanie w trybie benzynowym (5,1 l/100 km). Zanim ktoś złapie się za głowę i zacznie odsądzać autogaz od czci i wiary, proponujemy małą porcję prostej matematyki. Przy aktualnych cenach paliw (2,32 zł/l LPG i 5,58 zł/l benzyny), przejechanie Adamem 100 km na gazie kosztuje 16 zł, a na benzynie – 28,45 zł. Czy jeszcze są jakieś wątpliwości dotyczące opłacalności płynących z korzystania z autogazu?

Opel Adam 1,4 LPG ecoFlex - tankowanie autogazufot. OpelPrawdziwe różnice pojawiają się w momencie tankowania, a zwłaszcza podczas płacenia

Tak jak wcześniej ogłaszano, zbiornik tańszego paliwa jest rozwiązaniem dedykowanym, ponieważ Adam nie ma wnęki koła zapasowego. 35-litrowy pojemnik jest zatem przymocowany do podwozia pod bagażnikiem, nie ograniczając pojemności tego ostatniego. Bo i co tam ograniczać, skoro „kufer”, ze swoimi 170 l, jest tylko większym schowkiem na rękawiczki? Dobra wiadomość jest natomiast taka, że przy swojej objętości zbiornik powinien zapewnić ok. 500 km zasięgu na jednym tankowaniu, o ile oczywiście uznamy podaną przez Opla wartość spalania za możliwą do uzyskania na co dzień.

Po aucie widać, że inżynierowie poświęcili czas na odpowiednie zintegrowanie systemu LPG pod względem użytkowym i estetycznym. Tak jak we wcześniejszych modelach z rodziny ecoFlex (a jest ich już łącznie 7, razem z Adamem), przełącznik rodzaju zasilania jest wkomponowanym w konsolę środkową przyciskiem. Wskaźnik poziomu paliwa uwzględnia obydwa źródła energii, z których korzysta maluch, a gniazdo wlewu gazu umieszczono pod klapką wlewu benzyny, gdzie jest wygodnie dostępne. O sukcesie lub porażce zdecyduje jednak cena, a tę skalkulowano w Niemczech na poziomie 16150 euro, co oznacza dopłatę 1545 euro w stosunku do odpowiednika bez instalacji gazowej. Oby w Polsce nie przeliczono tej kwoty bezpośrednio, bo obawiamy się, że chętnych na instalację gazową do małego auta za ponad 6000 zł znalazłoby się niewielu.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Opel



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.