REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 10
fot. gazeo.pl / Logo TECH ONE na pokrywie silnika Forda Fiesty Van poprzednie następne
22.04.2015

Ford Fiesta TECH ONE LPGTECH - tanio i dobrze

Ford Fiesta TECH ONE LPGTECH - tanio i dobrze fot. gazeo.pl

Ford Fiesta Van trafił do naszej redakcji prosto z firmy LPGTECH, która taki właśnie pojazd z silnikiem 1,25 Duratec dostosowała do zasilania LPG z wykorzystaniem instalacji gazowej opartej na swoim najnowszym sterowniku.
REKLAMA

Ford Fiesta Van to dwumiejscowy pojazd użytkowy napędzany silnikiem o zapłonie iskrowym Duratec o pojemności skokowej 1,25 l. Osiąga on moc 60 kW (82 KM) i maksymalny moment obrotowy 114 Nm.

Ford Fiesta Van z instalacją LPGTECHfot. gazeo.plFord Fiesta Van z instalacją LPG firmy LPGTECH wyposażoną w sterownik TECH ONE

Silnik przystosowano do zasilania LPG z wykorzystaniem najnowszego sterownika LPG firmy LPGTECH. Produkt o handlowej nazwie TECH ONE jest budżetowym urządzeniem, łączącym w sobie najlepsze cechy wyższych modeli sterowników LPGTECH ze skalkulowaną pod kątem realiów rynkowych ceną.

Sterownik dedykowany do 4-cylindrowych jednostek napędowych ma wszystkie funkcje oferowane przez wyższe modele, nie współpracuje tylko z układem OBD pojazdu, przez co nie obsługuje oczywiście funkcji wykorzystujących sygnały OBD. Istnieje jednak możliwość podłączenia modułu OBD, co pozwala monitorować parametry układu diagnostyki pokładowej samochodu.

TECH ONE jako jedyny w rodzinie sterowników LPGTECH został wyposażony w półprzewodnikowe emulatory wtryskiwaczy (jest to nowość w sterownikach LPGTECH). Dzięki takiemu rozwiązaniu można z powodzeniem realizować dotrysk benzyny z dawką określoną przez montażystę. Opcję tę wykorzystuje się w celu ochrony jednostki napędowej lub wspomagania jej działania w pewnych zakresach pracy.

TECH ONE został pozbawiony możliwości zasilania silników Valvetronic (bez przepustnicy) i jednostek napędowych Wankla, nie ma także opcji rozgrzewania wtryskiwaczy gazowych ani automatycznej kalibracji wskaźnika poziomu LPG, a także kilku innych rzadziej wykorzystywanych funkcji.

Sterownik LPG TECH ONEfot. gazeo.plSterownik LPG TECH ONE w komorze silnikowej Forda Fiesty Van

Niewielka, wykonana z tworzywa sztucznego obudowa ułatwia montaż i przyczynia się do obniżenia kosztów produkcji sterownika.

Komunikację ze światem zewnętrznym zapewnia 24-pinowe złącze. Co ciekawe, tylko 3 przewody (dotychczas było ich 5) trafiają do przełącznika rodzaju zasilania (do wnętrza pojazdu).

Ograniczenie liczby przewodów w wiązce elektrycznej sterownika TECH ONE powoduje, że elektrozawór na zbiorniku LPG otwiera się od razu po rozruchu silnika (jeśli przełącznik jest ustawiony na LPG). Nie jest to jednak ograniczenie możliwości instalacji gazowej, wręcz przeciwnie. Wcześniejsze otwarcie elektrozaworu powoduje, że silnik bardziej płynnie przełącza się na LPG.

Moment przełączenia na LPG jest dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Zmiana rodzaju zasilana odbywa się niezauważalnie, bez żadnych szarpnięć w układzie napędowym, a jazdy testowe odbywały się w stosunkowo niskich temperaturach otoczenia.

Próg temperatury przełączania na LPG był ustawiony zaledwie na 20° C, co powodowało, że silnik przełączał się na LPG po przejechaniu nieco ponad 600 m (przy temperaturze otoczenia 0° C).

Ustawienie progu prędkości obrotowej do przełączenia na LPG na 300 obr/min było gwarancją tego, że silnik zmieniał rodzaj zasilania na gazowe także w czasie pracy na biegu jałowym. Odbywało się to bez żadnych negatywnych symptomów.

Ford Fiesta Van LPGTECH na hamowni podwoziowejfot. gazeo.plPomiary Fiesty na hamowni wykazały niewielki spadek wartości momentu obrotowego w stosunku do danych fabrycznych na benzynie

Pomiary na hamowni podwoziowej wykazały niewielki spadek parametrów silnika na LPG. Na gazie silnik generował moc 82 KM i maksymalny moment o wartości 111 Nm, podczas gdy na benzynie jednostka napędowa osiągnęła moc 86 KM i moment 115 Nm. Zmierzone parametry na benzynie przewyższają dane podawane przez producenta, a moc i moment na gazie są właściwie zgodne z danymi Forda. Niewielki spadek (poniżej 2,5%) wystąpił w zakresie momentu obrotowego. Krzywe mocy i momentu obrotowego na gazie i benzynie są praktycznie „równoległe”, co świadczy o bardzo dokładnej kalibracji systemu LPG.

Zbiornik LPG Forda Fiesty Vanfot. gazeo.plŁadownia Forda Fiesty Van ze 100-litrowym zbiornikiem LPG

Zgodnie z danymi Forda, objętość ładowni wynosi 1 m3. To duża „kubatura" jak na zastosowanie pojazdu, którym najczęściej poruszają się przedstawiciele handlowi. Spora ładownia pozwoliła na umieszczenie w niej dużego zbiornika LPG, odpowiedniego do zastosowania pojazdu, jednocześnie bez znacznego ograniczania funkcjonalności tej przestrzeni (jest nadal bardzo pojemna).

Zastosowano walcowy zbiornik LPG firmy Bormech o pojemności geometrycznej 100 l, który daje możliwość zatankowania 80 l LPG. Taka ilość LPG (według deklaracji LPGTECH) pozwala na przejechanie powyżej 800 km.

Zawór tankowania LPG znajduje się pod klapką wlewu benzyny (patrz zdjęcie w galerii).

Elastyczny przewód LPG pod Fiestą Vanfot. gazeo.plPrzewód LPG pod samochodem poprowadzono w profilu podwozia bez konieczności dodatkowego mocowania i związanego z tym wiercenia, lecz w przedniej części wyprowadzono go otworem w dolnej płaszczyźnie, dzięki czemu stał się on najniżej położonym, a tym samym najbardziej narażonym na uszkodzenie, elementem

Za bezpieczeństwo instalacji gazowej i zbiornika LPG odpowiada wielozawór Tomasetto AT02, na którym zamontowano czujnik poziomu paliwa TECH Level, w którym nie są stosowane żadne elementy ruchome. Zasada działania wykorzystuje efekt Halla.

Czujnik współpracuje ze wskaźnikiem poziomu LPG w przełączniku rodzaju zasilania. TECH Level nie ma jednak wskazówki pozwalającej na wzrokową ocenę ilości gazu w zbiorniku.

Ze zbiornika LPG w stanie ciekłym przepływa za pośrednictwem przewodu elastycznego LPGTECH do dalszych elementów instalacji. Zastosowanie przewodu termoplastycznego pozwala na prowadzenie go pod dużymi kątami zgięcia bez ryzyka załamania, a tym samym zmniejszenia przekroju i zakłócenia przepływu LPG. Przewód pod samochodem poprowadzono bardzo starannie, wykorzystując profile podwozia. W przedniej części samochodu przewód wychodzi z profilu dolną jego częścią. Pomimo zabezpieczenia znajduje się na dolnej płaszczyźnie profilu i jest narażony na uszkodzenie. Co prawda obok znajduje się zastrzał usztywniający mocowanie belki przedniego zawieszenia, który teoretycznie jest nieco wyższy niż grubość przewodu LPG, lecz nie chcielibyśmy mieć tak ułożonego przewodu w swoich samochodach. Powinien on wychodzić z bocznej ścianki profilu.

Wzdłuż przewodu LPG poprowadzono przewody zasilające cewki elektrozaworu na wielozaworze zbiornika. Jest to rozwiązanie standardowe, choć niektóre warsztaty prowadzą przewody wewnątrz pojazdu, zapewniając im lepszą ochronę.

Przewód gazowy dostarcza ciekłe LPG do reduktora-parownika w komorze silnikowej. W Fieście zastosowano reduktor Tomasetto Alaska AT-09. Z uwagi na niewielką ilość miejsca w komorze silnikowej, reduktor LPG został umieszczony pod przednim zderzakiem i dostęp do niego uzyskuje się z kanału lub podnośnika.. Został on zamontowany w taki sposób, że dostęp do filtra fazy ciekłej i wszelkich złącz (gazowych, wodnych i el…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Na kolejnej stronie znajdziesz opis pozostałych elementów
gazowego układu zasilania LPGTECH ze sterownikiem TECH ONE
 oraz informacje na temat zużycia LPG Forda Fiesty Van

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Dane prodcenta, pomiary własne



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.