REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 8
fot. gazeo.pl / Podnosisz podłogę bagażnika, a tam... poprzednie następne
11.08.2014

Skoda Citigo LPG - do trzech razy tanio

Skoda Citigo LPG - do trzech razy tanio fot. gazeo.pl

Skodę Citigo z instalacją gazową witamy w naszej redakcji już niemal jak starego znajomego, wszak testowaliśmy to auto dotąd dwukrotnie. Wierzcie nam jednak, że nie robilibyśmy tego po raz trzeci, gdybyśmy nie mieli powodu.
REKLAMA
Skoda Citigo LPGfot. gazeo.plDzięki zamianie benzyny na LPG, kwiaty nie więdną na sam widok małej Skody

Po pierwsze, choć nie najistotniejsze, tym razem czeski maluch trafił nam się w wersji pięciodrzwiowej. Z punktu widzenia zasilania gazem skroplonym zamiast benzyny nie ma to zasadniczego znaczenia (długość samochodu jest taka sama, więc nawet przewody gazowe pod podwoziem nie są dłuższe niż w wersji z trojgiem drzwi), ale skoro wskazujemy różnice, ta jest najbardziej widoczna. Jak jednak mówi nieco wyświechtane przysłowie, to, co najważniejsze, jest niewidoczne dla oczu. W każdym razie nie bez unoszenia maski (to już dodaliśmy od siebie). Gwoździem programu jest bowiem silnik tego egzemplarza – również jednolitrowy, trzycylindrowy i wykonany w technice MPI (wielopunktowy wtrysk pośredni), tyle że dysponujący tym razem mocą nie 60, a 75 KM. Oficjalnie.

Skoda Citigo LPG na hamownifot. gazeo.plPomiary wykazały moc wyższą od deklarowanej, niestety moment obrotowy pozostaje skromny

Nie bylibyśmy jednak sobą, gdybyśmy nie przeprowadzili własnych pomiarów na hamowni podwoziowej. Byliśmy jednak sobą i przeprowadziliśmy je. I co się okazało? Tak jak w przypadku wersji 60-konnej, która zamiast 60 koni miała ich 68, tak i odmiana mocniejsza ma więcej „pary” niż deklaruje producent – 82 zamiast 75 KM. Zarówno na benzynie, jak i na gazie silnik krzesze dokładnie 82,3 KM, ale ani to zaskakujące, ani krzepiące, bowiem maksymalna moc wytwarzana jest powyżej 6400 obr/min, czyli w zakresie, w którym silnik już od dawna (dokładnie od 4000 obr/min) pracuje wyłącznie na benzynie. Możemy jednak pocieszać się myślą, że nawet jeżeli na gazie moc nieznacznie spada (w zakresie, w jakim silnik rzeczywiście jest zasilany LPG), to i tak do poziomu obiecywanego katalogowo przez Skodę, a może nawet wyższego.

Skoda Citigo LPG - widok z tyłufot. gazeo.plOdpowiedni kolor lakieru i dodatki potrafią zrobić z anonimowego Citigo stylowe autko

Moc mocą, ale gorzej, że nawet odmiana 75-konna ma taki sam jak słabsza wersja, dwucyfrowy moment obrotowy o wartości 95 Nm. Biorąc pod uwagę wybitnie miejski charakter auta, który oznacza, że częściej korzysta z momentu obrotowego właśnie, a wyższej mocy i tak praktycznie nie można wykorzystać bez wspomagania się (nieświadomie, ale jednak) benzyną, wybór Citigo z mocniejszą jednostką napędową właściwie mija się z celem, chyba że ktoś czuje palącą potrzebę posiadania najmocniejszej odmiany silnikowej małej Skody na rynku. Z drugiej strony, skoro nie odbija się to na zużyciu paliwa (a więc i na oszczędnościach płynących z używania LPG), to dlaczego nie? Dopłata w stosunku do wariantu o mocy 60 KM jest niewielka i wynosi 1500 zł, czyli okrągłe 100 zł za każdy dodatkowy koń mechaniczny. Można rozważyć, ale np. klimatyzacja na pewno przyda się bardziej niż „pusta” moc.

Skoda Citigo LPG - reduktor w komorze silnikafot. gazeo.plBiada każdemu, komu przyjdzie serwisować reduktor - umieszczono go głęboko w komorze silnika, po jej lewej stronie (między silnikiem a nadkolem)

Kto mimo wszystko wybierze wersję 75-konną, dopłacić będzie też musiał do instalacji gazowej. Z nie do końca jasnych przyczyn jest ona droższa od systemu montowanego w odmianie 60-konnej o całe... 110 zł (kosztuje 3760 zamiast 3650 zł). Sterownik (Landi Renzo Omegas Evo) taki sam, reduktor (Landi Renzo LI 10, zapewniający przekraczającą potrzeby i możliwości obu modeli wydajność do 190 KM) taki sam, zbiornik (torus marki STAKO, o pojemności geometrycznej 42 l i użytkowej 33,6 l) taki sam, wtryskiwacze (AEB i-Plus, tu przemianowane na EVO-A, co bardziej pasuje do nazwy całego systemu) na oko też identyczne. Czyżby cena była wyższa „dla zasady”? Niestety na to wygląda – zasięgnęliśmy informacji u źródła, czyli w firmie Landi Renzo i możemy potwierdzić, że z technicznego punktu widzenia systemy Omegas Evo do silników 60- i 75-konnych niczym się nie różnią. Uważamy, że skoro za dodatkową moc trzeba płacić, to już za taką samą instalację do mocniejszego silnika się nie powinno.

Skoda Citigo LPG - przełącznik rodzaju zasilaniafot. gazeo.plPod ręką i na oku - przełącznik rodzaju zasilania na desce rozdzielczej

Pomijając to, co pod maską, również wszystkie pozostałe elementy instalacji gazowej są takie same, jak w testowanej już przez nas odmianie trzydrzwiowej z silnikiem o mocy 60 KM. Przełącznik rodzaju zasilania jest nadal umieszczany po lewej stronie deski rozdzielczej, blisko drzwi kierowcy. Poprzednio krytykowaliśmy takie jego usytuowanie ze względu na słabą widoczność wskazań poziomu LPG w warunkach mocnego nasłonecznienia, teraz jednak dochodzimy do wniosku, że może dopuściliśmy się nadmiernej tetrapiloktomii, czyli podzieliliśmy włos na czworo bez wyraźnej potrzeby. Obsługa i obserwacja tak umieszczonego przełącznika nie jest tak kłopotliwa, jak swego czasu uznaliśmy (w końcu nie zawsze promienie słońca padają wprost na przełącznik), a po kilku tankowaniach i tak jeździ się bardziej „na licznik”, diodowe wskazanie przełącznika traktując wyłącznie orientacyjnie.

Nie pochwalamy natomiast faktu, że Skoda uparcie trwa przy wlewach gazu umieszczonych w zderzaku. Troska o trwałość metalowych elementów karoserii jest oczywiście godna uznania, jednak ze względu na wygodę obsługi (samodzielne tankowanie autogazu staje się coraz powszechniejsze) warto by przenieść zawory pod klapki wlewów benzyny. Zwłaszcza w Citigo, gdzie wlew LPG znajduje się z tyłu, nisko, w części zderzaka skierowanej bardziej ku jez…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Ile pali mała Skoda i czy łatwo
zatankować ją gazem? Czytaj dalej,
by się dowiedzieć!

Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: dane producenta, pomiary własne



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.