REKLAMA
LPG
25.01.2016

Alkane Dominator - Hummer na gaz

Amerykańska firma Alkane zaistniała w świadomości użytkowników i fanów paliw gazowych dzięki napędzanym LPG ciężarówkom opartym na podwoziach i kabinach chińskiej marki Foton. Teraz do gamy dołącza terenowy Dominator, duchowy spadkobierca legendarnego Humvee.
REKLAMA
Alkane Dominator w barwach policji stanowejfot. Alkane TrucksNi to Hummer, ni to Honker, ale trzeba przyznać, że gabarytami i wyglądem budzi respekt. Nie zaszkodziłyby większe koła

Alkane działa w oparciu o dosyć prosty schemat: z Chin przypływają gotowe podwozia z kabinami, ale bez układów napędowych. W fabryce amerykańskiej firmy montuje się do nich 8,8-litrowe gazowe silniki produkcji Power Solutions International, systemy LPG Bi-Phase (pośredni wtrysk gazu w fazie ciekłej) oraz skrzynie biegów Allison i tak przygotowane pojazdy ruszają na podbój rynku. Widocznie taki biznesplan się sprawdza, bo po pojazdach ciężarowych klasy 7 i 8 (chodzi o kategorie tonażowe według tamtejszej nomenklatury) Alkane szykuje kolejną premierę – twardą terenówkę o wiele mówiącej nazwie Dominator.

Zbudowany z myślą o pracy w policji, wojsku, straży pożarnej czy służbach ratowniczych „wszędołaz” został wyposażony w silnik V8 o pojemności 6 l i mocy ponad 340 KM, opracowany – tak jak jednostki montowane w ciężarowych pojazdach marki Alkane – przez PSI (dostępny jest także silnik 8,8-litrowy znany z modeli ciężarowych). Producent oferuje odmiany napędzane LPG bądź CNG i zapewnia przy tym, że zarówno wartości mocy i momentu obrotowego, jak i przebieg krzywych tych parametrów są takie same przy zasilaniu gazowym jak podczas pracy na benzynie. Śmiałe stwierdzenie, ale trzymamy za słowo.

Alkane Dominator podczas brodzeniafot. Alkane TrucksProducent twierdzi, że Dominatora nie zatrzymają właściwie żadne warunki terenowe ani klimatyczne. Chętnie byśmy sprawdzili osobiście...

Utrzymanie właściwego poziomu siły napędowej ma zresztą niebagatelne znaczenie, bowiem Dominator powstał z myślą o przedzieraniu się przez najbardziej niedostępny teren. Dość powiedzieć, że według producenta samochód jest w stanie pokonywać wzniesienia o nachyleniu 60° (przy kącie natarcia o wartości 57°, a zejścia – 30°) oraz brodzić w wodzie o głębokości od 80 cm (bez snorkela) do 170 cm (z wyprowadzonym „kominem”). Wyposażenie dodatkowe obejmuje m. in. pancerz, a więc utrata cennych koni mechanicznych i niutonometrów jest ostatnim, na co ten pojazd może sobie pozwolić.

Czy produkt niepozornej firmy Alkane ma szansę stać się legendą na miarę oryginalnego Hummera, ale bez brzemienia w postaci wizerunku jeżdżącej bomby ekologicznej? Nie widzimy przeciwwskazań!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Alkane Trucks



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.