REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. gazeo.pl / Bunkier Hitlera? Nie, to zalana część kopalni srebra! poprzednie następne
25.08.2016

Skodą na LPG po srebro

Skodą na LPG po srebro fot. gazeo.pl

Ostatnie dni nie skłaniały do wycieczek nad morze czy jeziora. A co robić, kiedy nie można wypoczywać na dworze? Schować się pod ziemię! Wbrew pozorom, dzieje się tam wiele interesujących rzeczy.
REKLAMA
Wydobywanie rudy srebra - inscenizacjafot. gazeo.plTwoja praca wydaje się ciężka i niewdzięczna? Pomyśl o osiemnastowiecznych górnikach, którzy kopali srebro, a zarabiali miedziaki. I to w jakich warunkach!

Na początek trochę legendy i  historii. Ok. 1490 r. chłop zwany Rybką, zamieszkujący osadę Tarnowice, w trakcie prac na polu odkrył pierwszą bryłę srebra. Wydarzenie to sprawiło, że po tutejsze bogactwa mineralne zaczęły ściągać rzesze kopaczy srebra i ołowiu. Wkrótce powstała tu osada górnicza. Jej błyskawiczny  rozwój przyczynił się do nadania osadzie praw miejskich i statusu Wolnego Miasta Górniczego. Nazwa miasta – Tarnowskie Góry – zdradza jego związki z górnictwem: „gory” w czasach staropolskich oznaczały kopalnie. Tarnowskie – od Tarnowic, a Góry od gory. Kto będzie szukał gór w okolicy, ten się zdziwi, bo tu trzeba szukać gor, czyli dziur.

W połowie XVI w. Tarnowskie Góry były największym ośrodkiem górnictwa kruszcowego na Górnym Śląsku Po zakończeniu pierwszej wojny śląskiej w 1742 r. miasto przeszło pod panowanie pruskie. W latach 80. XVIII w. powstała z inicjatywy Fryderyka Wilhelma rządowa kopalnia i huta „Fryderyk”, nazwana tak od jego imienia. W 1788 uruchomiono pierwszą na kontynencie europejskim, sprowadzoną z Anglii maszynę parową do odwadniania wyrobisk górniczych. W latach 1788-1804 sprowadzono do Tarnowskich Gór aż 8 takich maszyn parowych, które do 1834 r. pompowały wodę z 17 szybów.

Skansen Maszyn Parowychfot. gazeo.plA gdyby tak maszyny parowe przerobić na zasilanie LPG? W zasadzie to możliwe - wystarczy zamienić palenisko na palnik gazowy. Tylko po co?

W sumie do końca eksploatacji kopalni, czyli pierwszej połowy XX w., kiedy to wyczerpały się zasoby kruszcu, powstało tu ok. 20 tysięcy szybów i ponad 150 kilometrów chodników. Dla zwiedzających kopalnia została udostępniona w 1976 roku. Dziś na miejscu dawnej kopalni znajduje się Zabytkowa Kopalnia Srebra. Cała trasa to zaledwie niewielki wycinek wszystkich szybów i chodników rozciągających się pod całym miastem i okolicą. W ramach zwiedzania odbywamy  40-metrowy zjazd szybem „Anioł” i wędrówkę 1740 m wyrobisk z rozległymi komorami („Srebrna”, „Zawałowa” i „Niska”). Od szybu Żmija do szybu Szczęść Boże podróż odbywa się łodziami. Długość trasy wodnej wynosi 270 m. Na szczęście dla leniwych ciągnięci jesteśmy na stalowej linie więc pozostaje tylko się rozglądać i podziwiać.

Warto wiedzieć

Kult świętej Barbary jako patronki górników narodził się właśnie w  Tarnowskich Górach. W 1721 r. w tej miejscowości zostało założone Bractwo Świętej Barbary, które zrzeszało górników i ich rodziny. Bractwo pełniło rolę kasy chorych połączonej ze związkiem cechowym – taka wczesna forma związków zawodowych. Proboszcz tutejszej parafii św. Piotra i Pawła, ksiądz Ziebrowski, napisał do Stolicy Apostolskiej z prośbą o oficjalne zatwierdzenie istniejącego już Bractwa. Odpowiedź, jaka przyszła na ręce biskupa krakowskiego, była datowana na 21 marca 1747 r.  Św. Barbara jest też patronką hutników, marynarzy, rybaków, żołnierzy, kamieniarzy i więźniów. Jest również orędowniczką w czasie burzy i pożaru.

Wysokość chodników wynosi od 0,6 m do 4 m. Sporą część trasy trzeba przebyć mocno schylonym, stąd obowiązkowe kaski. Co chwilę słychać ich stukot o stropy chodników. Daje to niejakie pojęcie o warunkach, w jakich pracowali górnicy. Należy pamiętać, że pod ziemią jest przez cały rok temperatura 10° C. W kopalni panuje spora wilgoć, a w wielu miejscach sączy się woda. Wskazane jest zabranie dobrych butów i czegoś ciepłego do ubrania.

Na powierzchni znajduje się Muzeum Górnictwa i Skansen Maszyn Parowych. To ekspozycja starych maszyn parowych różnych typów: kopalnianych maszyn wyciągowych, napędów parowych do pomp i agregatów prądotwórczych, pojazdów o napędzie parowym oraz parowozów wąskotorowych. Zabytkowa Kopalnia Srebra znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego i jest jednym z  najważniejszych jego obiektów.

Srebro zdobyte! Mogłoby być złoto, gdyby nie ceny biletów do kopalni. Na osłodę po kopalni oprowadza nas przewodnik wliczony w cenę.  Złoto należy się Skodzie 1.4 TSI z instalacją LPG i kierowcy – połączywszy siły przejechali 449 km za 62 zł.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Maciej Prośniewski
źródło: tarnowskiegory.pl, kopalniasrebra.pl, relacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.