REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 8
fot. Alltop / Lancia Voyager LPG poprzednie następne
18.04.2014

Lancia Voyager LPG z firmy Alltop

Lancia Voyager LPG z firmy Alltop fot. Alltop

Instalacje LPG są często kojarzone z samochodami nie najnowszymi. Niestety opinia ta cały czas pokutuje w różnych środowiskach, także w mediach zajmujących się motoryzacją. Wykonana w firmie Alltop adaptacja na LPG nowej Lancii jednoznacznie temu zaprzecza.
REKLAMA
Lancia Voyager LPGfot. AlltopLancia Voyager LPG konwertowana na zasilanie LPG w firmie Alltop

Wyprodukowana w 2013 r. Lancia Voyager z silnikiem V6 użytkowana prywatnie i rocznie pokonująca dystans 25-30 tys. km. została dostosowana do zasilania LPG w warsztacie firmy Alltop przy przebiegu wynoszącym zaledwie 11 km.

Widlasty, 6-cylindrowy silnik pojazdu osiągający moc 208 kW (283 KM) przy 6600 obr./min. i dysponujący maksymalnym momentem obrotowym o wartości 344 Nm przy 4400 obr./min. charakteryzuje się sporym apetytem na benzynę, który producent określa na 10,8 l/100 km w cyklu mieszanym i 15,8 l/100 km w eksploatacji miejskiej (7,9 l/100 km poza miastem). Decyzja właściciela o zmianie paliwa na 2-krotnie tańsze LPG wydaje się zatem racjonalna.

Przy założeniu o 15% wyższego zużycia gazu w porównaniu z benzyną, uwzględnieniu kosztów benzyny przy rozruchu, obsługi instalacji i dodatkowych kosztów wynikających ze zwiększonych opłat za przeglądy techniczne i założeniu 6-letniego użytkowania samochodu okazuje się, że miesięczna oszczędność wynosi blisko 740 zł (rocznie prawie 9 tys. zł). Zatem koszt instalacji zwraca się po 4 miesiącach użytkowania samochodu (wyniki z Symulatora Opłacalności Montażu gazeo.pl przy założeniu ceny benzyny 5,30 zł/l i LPG 2,56 zł/l).

Reduktor LPG AC R01fot. AlltopReduktor AC R01 z elektrozaworem gazowym i widoczny za nim sterownik STAG 300-6 Premium

Do zasilania silnika V6 w Lancii wykorzystano instalację ze sterownikiem STAG 300-6 Premium polskiej firmy AC S.A.

Za przygotowanie odpowiedniej ilości odparowanego LPG odpowiedzialny jest reduktor AC R01, którego producentem jest także firma AC. Reduktor ten zapewnia odpowiedni zapas wydajności nawet w czasie pracy silnika z mocą maksymalną. Odparowane LPG jest kierowane do silnika przez koreańskie wtryskiwacze Hana.

Toroidalne zbiorniki LPG w Lancii Voyagerfot. AlltopToroidalne zbiorniki LPG we wnęce środkowego rzędu siedzeń Lancii Voyager

Paliwo gazowe jest magazynowane w dwóch toroidalnych zbiornikach LPG firmy Bormech wyposażonych w wielozawory Tomasetto. Są one zamontowane we wnęce środkowego rzędu siedzeń, zatem nie ograniczają funkcjonalności wnętrza samochodu. Każdy ze zbiorników ma pojemność geometryczną 41 l (w sumie 82 l). Zapas paliwa gazowego w ilości 72 l przy zużyciu LPG 18 l/100 km (w mieście) zapewnia przyzwoity zasięg około 400 km. W warunkach jazdy pozamiejskiej wartość zasięgu może się nawet podwoić.

Oba zbiorniki stanowią naczynia połączone. Dzięki temu ich tankowanie i opróżnianie w czasie jazdy następuje równomiernie.

Kalibracja samochodu odbyła się w czasie próby drogowej, a precyzyjnie dostrojona mapa czasów wtrysku pozwoliła na uzyskanie parametrów takich jak w czasie jazdy na benzynie (spadek mocy nieodczuwalny). W czasie jazdy na LPG korekcje układu OBD długo- i krótkoterminowe pozostają na takim samym poziomie jak przy zasilaniu benzyną, co jest zasługą szybko działających algorytmów sterownika STAG 300-6 Premium.

Montaż instalacji gazowej został wykonany w warsztacie firmy Alltop. Firma powstała w 1996 r. od początku istnienie zajmuje się montażem instalacji gazowych, a od lipca 2010 r. jest członkiem sieci Partnerskich Warsztatów Serwisowych STAG.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Alltop, informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.