REKLAMA
06.12.2016

Do 2025 r. diesle znikną z ulic

Burmistrzowie Paryża, Meksyku, Madrytu i Aten na szczycie C40 w Meksyku podpisali Deklarację Jakości Powietrza, która zobowiązuje ich do usunięcia z ulic pojazdów z silnikami Diesla do 2025 roku.
REKLAMA
Miguel Angel Mancera, burmistrz Meksykufot. C40 Cities Climate Leadership GroupMiguel Angel Mancera, burmistrz Meksyku, jednego z miast, które zamierzają wyeliminować ze swych ulic pojazdy z silnikami Diesla

To pionierskie zobowiązanie zachęca także do użytkowania pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi oraz promowania ruchu pieszego i infrastruktury rowerowej.

Według danych WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) na całym świecie notuje się rocznie 3 miliony zgonów związanych z zanieczyszczeniem powietrza. Do zdecydowanej większości tych zgonów dochodzi w miastach.

Poprzez globalną petycję obywatele miast na całym świecie domagają się czystszego powietrza, licząc że producenci samochodów doprowadzą do poprawy jakości powietrza.

Wzywają oni fabryki do zaprzestania produkcji pojazdów z silnikami Diesla do 2025 r. i do szybkiego wdrażania technologii alternatywnych (elektrycznych układów napędowych, zasilania wodorowego i pojazdów hybrydowych).

Zmiany klimatu są jednymi z największych wyzwań, przed którymi stoimy. Nie tolerujemy już zanieczyszczenia powietrza, które jest powodem problemów zdrowotnych i zgonów, szczególnie wśród najsłabszych obywateli. Wielkie problemy, takie jak zanieczyszczenie powietrza, wymagają odważnych działań. Wzywamy producentów samochodów i autobusów, by dołączyli do nas.

Anne Hidalgo, burmistrz Paryża, przewodnicząca C40 Cities Climate Leadership Group

Warto wiedzieć

Na podstawie przeprowadzonych badań, Światowa Organizacja Zdrowia uznała cząstki stałe emitowane przez silniki Diesla za rakotwórcze.

Grupa C40 poinformowała, że wspólnie ze Światową Organizację Zdrowia i Międzynarodową Koalicją Na Rzecz Klimatu i Czystego Powietrza (CCAC) zarządzaną przez Program Środowiskowy ONZ będzie wspierać kampanię BreathLife, której celem jest zmniejszenie o połowę zgonów powodowanych zanieczyszczeniem powietrza w 2030 roku.

Globalna kampania BreathLife będzie wspierać samorządy lokalne w zakresie zmniejszenia emisji spalin z sektorów: transportu, odpadów i energii. Jej celem będzie także mobilizowanie obywateli do działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, a jednocześnie spowolnienie zmian klimatycznych.

Nie jest tajemnicą, że w Meksyku musimy mierzyć się z zależnymi od siebie problemami zanieczyszczenia powietrza i dużego natężenia ruchu. Poprzez popularyzację alternatywnych rozwiązań transportowych, takich jak systemy autobusowej komunikacji miejskiej Bus Rapid Transport czy metro, a także inwestycje w infrastrukturę rowerową, staramy się zmniejszyć natężenie ruchu na naszych drogach.

Miguel Angel Mancera, burmistrz Meksyku

Jakość powietrza, którym oddychamy w naszych miastach jest bezpośrednio związana z walką ze zmianami klimatycznymi. Jeśli zmniejszymy emisję gazów cieplarnianych wytwarzanych w naszych miastach, powietrze będzie czystsze i nasze dzieci, nasi dziadkowie i nasi sąsiedzi będą zdrowsi.

Manuela Carmena, burmistrz Madrytu

Naszym celem jest, by w nadchodzących latach ostatecznie usunąć wszystkie samochody z centrum Aten. Popieram odważne założenia Deklaracji Jakości Powietrza i wzywam naszych partnerów w rządzie krajowym by realizowali swoje zobowiązania wynikające z umów międzynarodowych i podejmowali działania na rzecz klimatu, dołączając do naszego wspólnego wysiłku, aby oczyścić powietrze, którym oddychamy.

Giorgos Kaminis, burmistrz Aten

Pani Anne Hidalgo - burmistrz Paryżafot. C40 Cities Climate Leadership GroupPani Anne Hidalgo - burmistrz Paryża

Przykładem bardzo stanowczego działania w zakresie ograniczenia ruchu pojazdów z silnikami Diesla jest Paryż.

Pani burmistrz Anne Hidalgo planuje, że już w 2020 r. w Paryżu nie będą jeździć pojazdy wyposażone w silniki Diesla. Obecnie ruch takich samochodów jest w Paryżu ograniczany, szczególnie w okresach silnego smogu.

Pierwsze działania związane z wyeliminowaniem samochodów z silnikami Diesla wprowadzono już w 2014 r.

W okresach największego stężenia zanieczyszczeń w Paryżu wprowadza się naprzemienny zakaz poruszania się pojazdów. To znaczy obowiązujący w cyklu 2-dniowym, dla nieparzystych i parzystych końcówek liczb numerów rejestracyjnych.

Naprzemienny zakaz poruszania się pojazdów  w Paryżu nie obejmuje pojazdów elektrycznych, hybrydowych oraz zasilanych paliwami gazowymi (LPG i gazem ziemnym).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: C40 Cities Climate Leadership Group



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.