REKLAMA
28.03.2011

Ford E-350 LPG - chipsy potanieją?

Znana regularnym czytelnikom Gazeo.pl firma Roush CleanTech opracowała alternatywny napęd LPG do kolejnego modelu z gamy Forda - E-350 w wersji z pojedynczą kabiną i podwoziem do zabudowy. Zamówienie przyszło ze strony firmy Frito-Lay, potentata rynku ziemniaczanych przekąsek. Inni chętni na razie muszą poczekać.

REKLAMA
Ford E-350 DRW (dual rear wheel) LPGRoush CleanTechFord E-350 DRW (dual rear wheel) LPG


Zlecenie może nie wydawać się niczym szczególnym, ponieważ ten model jest w ofercie Rousha już od jakiegoś czasu. Cały „wic” polega na tym, że Frito-Lay zażyczyło sobie wersji z bliźniaczymi kołami tylnej, napędzanej osi, a takowej do tej pory nie poddawano konwersji. Teraz zostanie ona na stałe dodana do gamy, ale dopiero po zrealizowaniu pierwszej umowy z producentem chipsów. Pierwsze adaptacje zostaną przeprowadzone jeszcze w pierwszym kwartale 2011 r. i jeżeli efekty spełnią oczekiwania klienta (a czemu nie miałyby?), współpraca będzie kontynuowana. Docelowo operacji zmiany diety mogą zostać poddane nawet 2000 samochodów.

W całym przedsięwzięciu chodzi oczywiście o osiągnięcie dwóch podstawowych celów, do wypełnienia których LPG znakomicie się nadaje - obniżenie kosztów eksploatacji oraz stopnia uciążliwości floty dostawczych Fordów dla środowiska. „Trzystapięćdziesiątki”, wyposażone w wykonane w technice dwuzaworowej silniki V8 o pojemności 5,4 l, przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 20 tys. mil (ok. 32 tys. km) i zużycia paliwa rzędu 10,5 mpg (22,4 l/100 km) mają szansę zastępować rocznie 1667 galonów (ponad 6300 l) benzyny paliwem o połowę tańszym. Obliczenia takie dotyczą pojedynczego egzemplarza, a więc planowana pierwsza partia 1125 samochodów obejdzie się bez 2 mln galonów (ponad 7,5 mln l) bazowego paliwa rocznie.

Po stronie ekologicznej również odnotowano niebagatelne korzyści. Jak podaje Roush CleanTech, ostrożnie szacując udało się zmniejszyć emisję tlenków azotu o 50%, a cząstek stałych o 25% (w porównaniu z bazowymi wariantami benzynowymi). Według producenta, podczas testów osiągnięto jeszcze dużo lepsze wyniki - odpowiednio, 67% i 50%, a dodatkowo zanotowano 25-procentową redukcję emisji niemetanowych gazów organicznych. Uznajmy więc, że oficjalne wartości to bezpieczne minimum, a potencjalnie może być jeszcze lepiej. Ciekawe, czy na opakowaniach przysmaków Frito-Lay znajdzie się jakaś adnotacja o dbałości firmy o stan środowiska naturalnego, a ceny samych wyrobów spadną ze względu na oszczędności poczynione przez producenta. Śmiemy wątpić, ale przynajmniej będzie można chrupać chipsy z czystym sumieniem.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Roush CleanTech



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.