REKLAMA
29.10.2012

Gaz zimowy później niż zwykle

W tym roku gaz zimowy tankujemy od 1 grudnia, nie tak jak dotychczas od 1 listopada. Wszystko w majestacie prawa, czyli zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 12 grudnia 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG).
REKLAMA

Rozporządzenie oprócz opóźnienia terminu wprowadzenia gazu zimowego, co skutkuje skróceniem okresu jego użytkowania (koniec „zimy” jest zdefiniowany tak samo jak w poprzednim rozporządzeniu 31 marca), zmienia także jego gatunek.

W tym roku będziemy tankować mieszaninę gatunku B, który musi zachowywać względną prężność par min. 150 kPa w temperaturze -5oC, dotychczas był stosowany gatunek A, który taką samą prężność zachowuje w temperaturze niższej (-10oC).

Tankowanie autogazufot. gazeo.plTankowanie LPG bez względu na porę roku powinno odbywać się w rękawicach ochronnych

Dla użytkowników samochodów zasilanych autogazem może to oznaczać co najwyżej mniejszy wzrost cen LPG w okresie zimowym, ponieważ mieszanina B zawiera mniejszą ilość propanu niż mieszanina gatunku A, a przypomnijmy, że propan jest znacznie droższym od butanu składnikiem autogazu.

Oprócz użytkowników skorzystają także producenci. Wykorzystanie deficytowego i kosztownego składnika jakim jest propan będzie bardziej racjonalne. Zmniejszenie udziału tego składnika ograniczy koszty produkcji.

Spodziewanym skutkiem zmiany gatunku LPG może być także zwiększenie podaży LPG, na czym z pewnością skorzystają użytkownicy samochodów zasilanych autogazem, bo w efekcie cena paliwa może być niższa.

W związku z ograniczeniem zawartości drogiego propanu w gazie zimowym oraz nie powodującym żadnych zmian w eksploatacji pojazdów zasilanych LPG obniżeniem parametru względnej prężności par z rynku powinni zostać wyeliminowani nieuczciwi dostawcy, którzy chcąc osiągnąć parametry prężności par na wymaganym poziomie oferowali autogaz np. z podwyższonym udziałem metanu i etanu. Takie paliwo choć spełniało wymagania miało tendencję do odparowania jeszcze w przewodach. Obecnie taki proceder może się po prostu nie opłacać.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.