REKLAMA
02.01.2012

Kierowcy aut z LPG nie mają się czego bać

Nowy rok powitał użytkowników samochodów z silnikami Diesla podwyżką akcyzy. Koniec z okresem ochronnym, w którym Polska mogła stosować preferencyjną stawkę podatku nakładanego na ON. Obecnie obowiązuje nas nowa, wyższa stawka, równa tej obowiązującej w krajach „starej” Unii.
REKLAMA
Ceny paliwfot. gazeo.plCeny paliw z 2 stycznia 2012 r.
Ceny paliwfot. gazeo.plCeny paliw z 5 stycznia 2011 r.

Tym samym akcyza na olej napędowy i paliwa powstałe ze zmieszania takiego oleju z biokomponentami, a także na biokomponenty będące paliwami, wzrosła z 1048 zł do 1196 zł za 1000 litrów. Według szacunków rządu, wzrost akcyzy podniesie wpływy do budżetu o ok. 2,2 mld zł w ciągu roku. Od czasu ogłoszenia decyzji i podania stawki do publicznej wiadomości, nieoficjalnie mówiło się o stopniowym wprowadzaniu podwyżki, aby uniknąć wzrostu skokowego, ocenianego na 18 gr za litr ON. Dodatkowym zabiegiem mającym zrównoważyć wzrost ceny jest takie ustawienie marży na paliwa, aby zachować obecną, akceptowalną rzez klientów różnicę cenową między benzyną a ON. Gdyby tego nie zrobiono, diesel mógłby być aż o 40 groszy droższy od benzyny! Jednym słowem, drożejąca benzyna ma uczynić wzrost ceny diesla mniej drastycznym.

Jedynym paliwem, które nie wykazuje tendencji do nadmiernego wzrostu ceny, jest autogaz. Zapisana w ustawie gwarancja stałości akcyzy jest czynnikiem stabilizującym cenę LPG, które podlega wyłącznie mechanizmom rynkowym. Przypomnijmy: rok temu, 5 stycznia 2011, cena LPG wynosiła 2,57 zł/l. Przez dwanaście miesięcy wzrosła o 32 gr/l, do poziomu 2,89 zł/l. W tym samym okresie ON zdrożał o 97 gr, zaś benzyna o 67 gr na litrze (ceny specjalnie porównywaliśmy na tej samej stacji paliw). Na tle pozostałych paliw, autogaz wykazał najmniejszą tendencję do podwyżki - 12,5%. Benzyna zdrożała w zeszłym roku o 14%, zaś diesel aż o 21%!

Dane historyczne i codzienne obserwacje wskazują, że LPG pozostaje najbardziej atrakcyjnym cenowo paliwem. Nie dziwi zatem fakt, że kierowcy coraz chętniej montują instalacje gazowe w swoich samochodach. Według wstępnych szacunków POGP, w 2011 roku zamontowano ok. 200 tys. instalacji LPG. Zmienia się także polityka producentów samochodów, którzy w zeszłym roku rozpoczęli ekspansję na rynek LPG, wprowadzając do oferty auta z fabrycznymi instalacjami autogazu. Jeśli tendencja wzrostu cen benzyny i oleju napędowego utrzyma się, w rozpoczynającym się 2012 roku może zostać ustanowiony kolejny rekord liczby dokonywanych konwersji na zasilanie gazowe. Więcej informacji o podatku akcyzowym na LPGakcyzie na olej napędowy oraz liczbie samochodów LPG w Polsce tylko na gazeo.pl.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Ministerstwo Finansów, POGP, DGP



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.