REKLAMA
01.01.2016

Strefy Czystego Powietrza w 5 miastach

Brytyjski rząd ogłosił plany wprowadzenia Stref Czystego Powietrza (Clean Air Zones) w pięciu miastach w celu poprawy spadającej jakości powietrza. Autogaz ma w tej inicjatywie rolę do odegrania, ale – co ciekawe – znajdzie zastosowanie nie w prywatnych samochodach, a w pojazdach użytkowych.
REKLAMA
Brytyjska taksówka TX4 z napędem LPGfot. Autogas LimitedTa "londyńska" taksówka, zwana na Wyspach "black cab", nie jest ani londyńska, ani czarna. I nie chodzi tu tylko o kolor - zamiast silnika Diesla ma pod maską jednostkę napędzaną autogazem

Indywidualni kierowcy oczywiście mogą dokonać konwersji na własną rękę w każdej chwili, jeżeli tylko mają takie życzenie, ale im władze nie zamierzają niczego narzucać. W zamian proponowane nowe przepisy wpłyną korzystnie na najbardziej „trucicielskie” pojazdy, jakie dziś jeżdżą po ulicach brytyjskich miast – wyposażone w dieslowskie silniki taksówki, autobusy, autokary i ciężarówki.

Decyzja o wprowadzaniu Stref Czystego Powietrza (w Birmingham, Leeds, Nottingham, Derby i Southampton) to przede wszystkim krok w kierunku spełnienia ostrych unijnych norm w zakresie jakości powietrza. Normy te są w tej chwili notorycznie przekraczane w największych metropoliach Zjednoczonego Królestwa (głównie za sprawą nadmiaru tlenków azotu w atmosferze), co grozi karami ze strony Brukseli. Wyeliminowanie starych diesli na rzecz odpowiedników gazowych poprawi stan rzeczy, a wymianę najłatwiej zacząć od wyeksploatowanych, wyposażonych w silniki starych typów pojazdów użytkowych.

Zastępowanie dieslowskich taksówek napędzanymi LPG już się zresztą rozpoczęło – flota takich pojazdów wyjedzie wkrótce na ulice Birmingham. Jeden z tych samochodów, rozpoznawalny na pierwszy rzut oka TX4, został ostatnio zaprezentowany brytyjskim parlamentarzystom, spotykając się z bardzo pozytywnym odbiorem. Emisja tlenków azotu i cząstek stałych spada bardzo wyraźnie w porównaniu z „gablotą” z silnikiem wysokoprężnym, a przy tym taksówkarze mogą liczyć na oszczędności netto w porównaniu z „ropniakami” na poziomie co najmniej 20%. Zbiornik LPG nie ogranicza przy tym funkcjonalności pojazdu, bowiem przedział bagażowy w tych samochodach znajduje się obok kierowcy, a przestrzeń pod tylną klapą ma przeznaczenie technologiczne, przez co idealnie nadaje się do montażu pojemnego cylindra na gaz.

Te najnowsze plany oczyszczenia powietrza w najbardziej zanieczyszczonych miastach brzmią niezwykle obiecująco. Poczyniliśmy już znaczący postęp pomagając Birmingham zastąpić istniejącą flotę taksówkową nową, gazową. Utworzenie Stref Czystego Powietrza i nacisk na pojazdy takie jak taksówki sprawia, że również pozostałe miasta zainteresują się takimi rozwiązaniami i rozważą czystszą alternatywę, jaką jest LPG oraz zmianę na lepsze, jakie to paliwo niesie.

Czekamy na dalsze etapy rozmów z DEFRA (Department for Environment, Food & Rural Affairs – Departament Środowiska, Żywności i Spraw Rolniczych), by zapewnić kierowcom aut konwertowanych na napęd LPG nieograniczony wstęp do Stref oraz by wspomóc działania na rzecz poprawy jakości powietrza na szerszą skalę. Jesteśmy również otwarci na rozmowy z innymi radami okręgowymi, władzami lokalnymi czy operatorami flot pojazdów dostawczych o tym, jak LPG może pomóc im obniżyć poziomy emisji szkodliwych składników spalin.

Linda Gomersall, dyrektor generalny, Autogas Limited


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Autogas Limited



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.