REKLAMA
18.04.2014

Współpraca AMZ KUTNO z Politechniką Łódzką

Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej opracowuje kompletny układ napędowy wraz z systemem magazynowania energii i układem sterowania dla autobusu elektrycznego City Smile produkowanego przez AMZ KUTNO.
REKLAMA

Ładowanie video...

AMZ KUTNO – producent autobusów napędzanych konwencjonalnie ma także doświadczenie w budowie pojazdów elektrycznych. Firma wyprodukowała już kilka zasilanych napięciem elektrycznym autobusów na bazie modelu AMZ City Smile, które są z powodzeniem eksploatowane.

Firma chce połączyć swoje doświadczenia z potencjałem naukowym, którym dysponuje Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej (wcześniej Instytut Pojazdów). Kierownik tej katedry (wcześniej Dyrektor Instytutu Pojazdów) prof. zw. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski jest twórcą hydrobusu czyli autobusu hybrydowego wykorzystującego pracujący w warunkach ustalonych silnik o zapłonie samoczynnym i akumulatory hydropneumatyczne. Pojazd taki, pionierski na polskim rynku, został opracowany i poddany szczegółowym badaniom w Instytucie Pojazdów Politechniki Łódzkiej już na początku lat 90. XX w.

AMZ City Smile CS10Efot. AMZ KUTNOAMZ City Smile CS10E. Do badań układu napędowego autobusu elektrycznego opracowanego na Politechnice Łódzkiej posłuży autobus o długości 8,5 m

Niestety polski przemysł autobusowy, dla którego było dedykowane rozwiązanie opracowane na Politechnice Łódzkiej nie przetrwał przemiany ustrojowej, a firmy z obcym kapitałem, działające na polskim rynku, ze zrozumiałych względów nie były zainteresowane pracami nad rozwojem autobusów hybrydowych i elektrycznych w oparciu o krajową myśl techniczną. Prace Profesora zostały dostrzeżone dopiero po ponad 20 latach przez polską firmę AMZ KUTNO.

Współpraca pomiędzy AMZ KUTNO a Politechniką Łódzką trwa od około 2 lat. Zespół prof. Zbigniewa Pawelskiego jest odpowiedzialny za dobór elementów układu napędowego wraz z akumulatorami trakcyjnymi, opracowanie koncepcji sterowania układem napędowym, oczywiście z odzyskiem energii hamowania oraz badania prototypu autobusu elektrycznego AMZ City Smile o długości 8,5 m.

Plany zakładają, że badania autobusu rozpoczną się jeszcze w maju 2014 r. Jeśli przebiegną sprawnie AMZ KUTNO planuje wdrożyć nowe rozwiązanie na przełomie 2014 i 2015 r.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: AMZ KUTNO, Politechnika Łódzka



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.