Sterownik AFC-3.0 DI ma wbudowane emulatory wtryskiwaczy pośrednich i bezpośrednich. Jest wyposażony w wejścia obsługujące analogowe i cyfrowe czujniki stosowane w najnowocześniejszych, współczesnych jednostkach napędowych. AFC-3.0 DI występuje w 3 wersjach. Jest on w stanie obsłużyć instalacje gazowe do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny wyposażonych w 3, 4 i 6 cylindrów (w układzie dwóch sterowników działających w układzie Master-Slave (8 do 12 cylindrów), także z podwójnymi (dualnymi) układami wtrysku benzyny, w których oprócz wtryskiwaczy w komorach spalania realizujących wtrysk bezpośredni pracują także wtryskiwacze zamontowane w kanałach dolotowych poszczególnych cylindrów.
Firmy BRC, OMVL i Zavoli przyjęły holenderskie rozwiązanie w postaci systemu Prins VSI-3 DI do jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Stało się to w wyniku przejęcia wyżej wymienionych włoskich marek samochodowych instalacji gazowych przez Grupę Westport Fuel Systems (Grupę WFS), w skład której wchodzi także Prins Autogassystemen.
Są to systemy:
Jest on stosowany we wszystkich systemach zasilania gazowego wykorzystujących holenderskie know-how:
czyli technologię zasilania gazowego silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny firmy Prins.
Jest reduktorem, w którym redukcja i regulacja ciśnienia odbywa się w pełni elektronicznie za pomocą oprogramowania sterownika w zakresie od 0 do 5,5 bara. Zmienne ciśnienie fazy lotnej LPG pozwala na bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa gazowego przy zachowaniu niskich czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych, zbliżonych do czasów otwarcia wtryskiwaczy benzynowych. Możliwość obniżenia ciśnienia fazy lotnej pozwala na obniżenie zużycia gazu przez silnik.
Włoskie firmy w systemach bazujących na rozwiązaniu Prinsa wykorzystują własne reduktory (do silników niedoładowanych).
Do jednostek napędowych wyposażonych w doładowanie, Włosi wykorzystują reduktor eVP-500 opracowany przez Prinsa.
Prins wyposaża wszystkie zestawy montażowe instalacji VSI-3 DI we flagowy reduktor eVP-500, który jest jego własnym opracowaniem.
Systemy włoskie wykorzystujące know-how Prinsa są wyposażone w filtr fazy lotnej Valtek typ 94 zapewniający bardzo dobrą ochronę wtryskiwaczy gazowych i czujnika ciśnienia w układzie dolotowym mierzącego także ciśnienie i temperaturę gazu, montowanego w listwie wtryskiwaczy gazowych.
Natomiast Holendrzy z firmy Prins wykorzystują w systemie VSI-3 DI własne filtry fazy lotnej LPG. Ich cechą charakterystyczną jest to, że są na nich montowane czujniki ciśnienia i temperatury gazu oraz ciśnienia w układzie dolotowym.
Włoscy producenci stosują w swych systemach bazujących na rozwiązaniu Prinsa własne wtryskiwacze gazowe. Są to wtryskiwacze IN03 MY09 firmy BRC, które są stosowane zarówno przez BRC jak i OMVL oraz Zavoli.
Prins stosuje wtryskiwacze gazowe japońskiej firmy Keihin.
Wtryskiwacze gazowe japońskiej firmy Keihin są znane z ponadprzeciętnej trwałości i bardzo precyzyjnego odmierzania dawek paliwa gazowego. Mają one doskonałą liniową charakterystykę przepływu z 2-procentową odchyłką w całym zakresie wydajności. Są one dostępne w 7 różnych wielkościach (wydajnościach) od 9 do 45 kW na cylinder. Żywotność wtryskiwaczy Keihin jest określana przez producenta na ponad 290 mln cykli co odpowiada przebiegowi auta około 240 000 km.
Dawkowanie benzyny w czasie jazdy na LPG w systemie zasilania gazowego Prins VSI-3 DI oraz bazujących na nim instalacjach włoskich wynosi 3-5% całkowitego zużycia paliwa przez silnik. Tak niska wartość zużycia benzyny to zasługa zaawansowanych algorytmów sterownika Prins AFC 3.0 DI oraz reduktora Prins eVP-500 (w kompletacjach, które go wykorzystują). Osiąga on temperaturę przełączania na LPG bardzo szybko, minimalizując tym samym zużycie benzyny w fazie rozgrzewania silnika przed przejściem na gaz.
Oprócz różnic pomiędzy systemami włoskimi wykorzystującymi rozwiązanie Prinsa a "oryginalnym" systemem Prins VSI-3 DI wynikających z zastosowanych komponentów, różnią się one także szczegółowym kompletowaniem.
Zestawy systemów zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny Prins VSI-3 DI występują w dwóch podstawowych kompletacjach, o których w szczegółach opowiedział Dyrektor Handlowy firmy Prins Autogaz.
W odróżnieniu od "systemów włoskich" system Prins VSI-3 DI występuje w dwóch podstawowych kompletacjach. Basic to zestaw "uniwersalny" w skład którego wchodzą sterownik AFC 3.0 DI, reduktor eVP-500, listwa wtryskiwaczy Keihin, zespół filtra z czujnikiem ciśnienia i temperatury, wiązki połączeniowe, przełącznik (centralka), przewody wodne i gazowe w tym także przewód wysokiego ciśnienia łączący zbiornik LPG z reduktorem, dysze do kolektora dolotowego, opaski zaciskowe i uchwyty montażowe przewodu gazowego ze zbiornika do reduktora. W skład zestawu Basic wchodzi także butelka dodatku do benzyny Prins Injector Care. Zestawy Basic są oferowane do silników 3- i 4-cylindrowych (także z wtryskiem dualnym DI-MPI) oraz 6-cylindrowych. Drugim rodzajem kompletacji zestawów Prins VSI-3 DI są zestawy dedykowane, które oprócz podstawowych komponentów zawartych w zestawach Basic zawierają także elementy dodatkowe do konkretnego modelu auta. Są to np. dedykowany uchwyt do zamontowania listwy wtryskiwaczy i w zależności od zestawu, oporniki, przekaźniki, dodatkowe przewody z pinem, oraz czasami zestawy z dedykowaną wiązką do danego silnika (plug&play) czy przewody teflonowe lub igielitowe do kolektorów, w których nie ma możliwości zamontowania dysz w pobliżu zaworów dolotowych. Należy podkreślić, że ceny zastawów Basic i dedykowanych są bardzo zbliżone (te drugie są niewiele droższe). Trzeba mieć na uwadze także to, że program Prins VSI-3 DI ma znacznie większe możliwości diagnostyczne niż jego odpowiedniki obsługujące włoskie systemy.
Bartosz Czubała, Dyrektor Handlowy Prins Autogaz
Zestawy podstawowe (Basic) i dedykowane systemy zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny Prins VSI-3 DI są zawsze wyposażone w topowe komponenty (reduktor eVP-500, japońskie wtryskiwacze Keihin i wysokiej jakości filtr fazy lotnej LPG) oraz wszystkie elementy montażowe pozwalające na zamontowanie instalacji w samochodzie. Zestawy dedykowane Prins VSI-3 DI zawierają dodatkowo elementy montażowe (wsporniki), które są dopasowane do konkretnej jednostki napędowej zastosowanej w konkretnym modelu auta. Warto także wspomnieć, że Prins, który jest twórcą unikalnej koncepcji systemu VSI-3 DI oferuje dla niego wsparcie techniczne pochodzące bezpośrednio od producenta.
Zestawienie kompletacji systemu zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny Prins VSI-3 DI oraz bazujących na nim instalacji BRC, OMVL i Zavoli
Sterownik | Reduktor | Filtr fazy lotnej | Wtryskiwacze | |
Prins VSI-3DI | AFC 3.0 DI | eVP-500 (do 500 KM) | Prins | Keihin |
BRC Sequent Maestro | AFC 3.0 DI | BRC Genius MB 800 (do 100 KM) | Valtek typ 94 | IN03 MY09 |
BRC Genius MB 1200 (do 136 KM) | ||||
BRC Genius MB 1500 (do 190 KM) | ||||
OMVL Dreamotion | AFC 3.0 DI | OMVL CPR (do 136 KM) | Valtek typ 94 | IN03 MY09 |
eVP-500 (do 500 KM) | ||||
Zavoli Bora Advance | AFC 3.0 DI | Zavoli Zeta (do 183 KM) | Valtek typ 94 | IN03 MY09 |
eVP-500 (do 500 KM) |
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl